گروه خودرو- تعطیلات حدودا یک هفته‌ای اخیر نیز سبب نشد تا مشتریان به تحریم بازار خودرو کشور پایان دهند و خرید و فروش، رونقی بگیرد. آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، دلیل اصلی این بی میلی مشتریان، عدم عرضه خودرو با پلاک جدید است، به نحوی که آنها منتظرند تا خودروسازها محصولات خود را پلاک سال ۸۹ عرضه کنند.

آنچه که هم‌اکنون در بازار خودرو کشور به چشم می‌آید، رکود و البته ارزانی برخی خودروها است.

بنا به گفته فعالان بازار، بیشتر خودروهای فرانسوی کشور مانند تندر-۹۰، پژو۲۰۶ صندوق دار V۸، پژو ۴۰۵ و پارس، طی یکی دو هفته گذشته، کمی ارزانی را تجربه کرده‌اند و باقی خودروها نیز روزهای تقریبا آرام و با ثباتی را تا به امروز پشت سر گذاشته‌اند.

اگرچه در حال حاضر رکود، بازار خودرو کشور را در خود فرو‌برده است، اما به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، با آغاز عرضه محصولات با پلاک جدید به بازار، این رکود تا حدی شکسته می‌شود و رونقی نسبی، خرید و فروش خودرو را در بر خواهد گرفت.خودروسازان کشور هم‌اکنون در حال رایزنی با نیروی انتظامی در زمینه صدور مجوز شماره‌گذاری خودروهای پلاک جدید هستند، که احتمالا عرضه برخی محصولات مانند زانتیا، ماکسیما، تندر-۹۰ و پژو ۲۰۶ با پلاک سال ۸۹، از شنبه آینده آغاز خواهد شد.به نظر می‌رسد طی بیست روز پایانی اسفند ماه، رونق، باز هم به بازار خودرو کشور بازگردد و چشم نمایشگاه‌داران به جمال مشتریان روشن شود!

این موضوع در شرایطی است که با افزایش تقاضا، گرانی برخی خودروها به خصوص آنهایی که کم‌مصرف‌ترند، طی ماه پایانی امسال، دور از ذهن نیست.

کاهش قیمت تندر

اما سری هم به نمودار قیمت خودروهای داخلی طی هفته جاری بزنیم و ابتدا از پرحاشیه‌ترین آنها یعنی تندر-۹۰ شروع کنیم.

این محصول طی هفته جاری در هر سه مدل خود با کاهش قیمت روبه‌رو و ارزانی را تجربه کرد.

در حال حاضر E۰ به عنوان ساده‌ترین مدل تندر، با توجه به کاهش قیمت ۱۵۰ هزار تومانی خود، نرخی برابر با ۱۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان دارد و E۱ نیز که کاهشی قیمتی ۲۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است، با قیمت ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

همچنین E۲ نیز به عنوان فول‌ترین مدل تندر، ۱۰۰ هزار تومان ارزان شده و در حال حاضر با قیمت ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در رنگ سفید به فروش می‌رسد، این در شرایطی است که برخی رنگ های دیگر این محصول را می‌توان ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومان ارزانتر نیز خریداری کرد.فعالان بازار دلیل افت قیمت تندر را همان رکود کلی در بازار خودرو کشور قلمداد می‌کنند.

این محصول به دلیل مشکلات و تاخیراتی که در تامین قطعات آن وجود دارد، از تیراژ مناسبی برخوردار نیست و از همین رو معمولا با کمبود عرضه و قیمتی غیرمتعارف در بازار، مواجه است.

V۸ باز هم ارزان شد

آنهایی که دو سال پیش پژو ۲۰۶ صندوق دار V۸ خریدند، هم اکنون با تعجب شاهد افت قیمت روز افزون آن هستند. چراکه این محصول آن روزها به یکباره گران شد و نرخ آن در بازار به ۵/۱۸ میلیون تومان یعنی حدود دو میلیون گران‌تر از قیمت کارخانه‌ای V۸ رسید، این در شرایطی است که در حال حاضر این خودرو ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

V۸ که روند ارزانی آن از چند ماه پیش آغاز شد، طی این هفته نیز ۲۰۰ هزار تومان دیگر کاهش قیمت را تجربه کرد.

به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، عرضه زیاد در شرایط رکود بازار، دلیل ارزانی این محصول است.

کاهش قیمت V۸ در شرایطی است که سایر اعضای خانواده پژو ۲۰۶ به جز تیپ ۲، هفته با ثباتی را به انتها رساندند، به نحوی که هم اکنون ۲۰۶ صندوق دار V۹ نرخی برابر با ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد و ۲۰۶ تیپ ۶ نیز با قیمت ۱۸ میلیون ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

V۲۰ نیز که ساده‌ترین مدل صندوق دارهای ۲۰۶ به حساب می‌آید، در حال حاضر با همان قیمت ماه‌های اخیر خود یعنی ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

۲۰۶ تیپ ۲ نیز که طی هفته‌های گذشته به دلیل عرضه زیاد، کاهش قیمتی عجیب را تجربه کرده بود، این هفته اندکی گران شد و هم‌اکنون با قیمت ۱۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

ارزانی ۴۰۵ و پارس

دو محصول استراتژیک و پر مصرف ایران خودرو یعنی پژو ۴۰۵ و پارس نیز طی این هفته با افت قیمت روبه‌رو و ارزان شدند.

۴۰۵ که معلوم نیست سال آینده با توجه به گرانی بنزین چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد، این هفته ۳۵۰ هزار تومان ارزان شد و هم‌اکنون در مدل بنزینی خود با نرخ ۱۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، این در شرایطی است که مدل دوگانه سوز ۴۰۵ به دلیل کمبود عرضه، با همان نرخ ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خود خرید و فروش می‌شود و کاهش قیمت خاصی را طی هفته‌های اخیر تجربه نکرده است.

اما در کنار ۴۰۵، پارس نیز در مدل بنزینی خود این هفته ۱۰۰ هزار تومان ارزان شد و در حال حاضر قیمتی برابر با ۱۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان دارد.مدل دوگانه سوز این محصول نیز یک میلیون گران‌تر به فروش می‌رسد.پارس نیز مانند ۴۰۵، مصرف سوخت بالایی دارد و احتمالا طی سال آینده با توجه به گرانی نرخ بنزین، با کمبود تقاضا روبه‌رو خواهد شد.

سمند بدون تغییر قیمت

سمند را باید جزو با ثبات‌های بازار خودرو کشور در نمودار قیمت به حساب آورد، چراکه هیچ یک از سه مدل این محصول طی ماه‌های اخیر تغییر نرخ خاصی را به خود ندیده‌اند.

در حال حاضر سمند معمولی بنزینی قیمتی برابر با ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد و سورن نیز با نرخ ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.LX نیز با قیمت ۱۵ میلیون تومان در مدل بنزین سوز خود خرید و فروش می‌شود.