گروه خودرو- در حالی که آذربایجان یکی از بازارهای خارجی مهم ایران‌خودرو به شمار می‌رود، این شرکت هم‌اکنون با توقف فعالیت‌های خود در سایت آذربایجان روبه‌رو است و به گفته قائم‌مقام صادرات ایران‌خودرو، این طرف آذربایجانی است که در این زمینه به تعهدات خود عمل نمی‌کند. به گفته یاسر سیف‌وند، ایران‌خودرو اگرچه تلاش‌های تازه‌ای را برای متقاعد کردن شرکت‌های طرف قرارداد خود در جمهوری آذربایجان برای اجرای تعهدات فی‌مابین آغاز کرده، اما به‌رغم حسن نیت این شرکت برای تامین نیازهای ناوگان حمل‌و‌نقل این کشور و راه‌اندازی پایگاه تولید سمند در منطقه شامخی، آنها از تعهدات خود شانه خالی کردند. وی تصریح کرده که براساس قراردادهای منعقده بین ایران‌خودرو و شرکت‌های الیت و آذسمند مقرر شده بود تا طرف آذری نسبت به پرداخت ۱۵درصد ارزش قرارداد به طور پیش‌پرداخت اقدام کند و ۸۵ درصد قرارداد پس از دریافت کالا از طریق بانک توسعه صادرات ایران به فروشنده پرداخت شد.

به گفته سیف‌وند، این در حالی است که تاکنون هیچ یک از طرف‌های آذری نسبت به پرداخت ۱۵ درصد تعهد خود به عنوان خریدار اقدام نکرده و ایران‌خودرو پیگیر وصول مطالبات خود است. سیف‌وند در همین حال به این موضوع اشاره کرده که ایران‌خودرو به همه تعهدات خود در مورد ارسال SKD - عملیات گمرکی - صدور اسناد بارگیری و سایر موارد مربوطه عمل کرده است. وی ادامه داده که با توجه به عدم بازپرداخت اقساط مربوطه به وام دریافتی از بانک توسعه صادرات ایران توسط شرکت آذسمند، خسارت ناشی از پوشش ۳۰درصد ریسک به آن اعتبار نیز به ایران‌خودرو تحمیل شده است.

به گفته قائم‌مقام صادرات ایران‌خودرو، درصورت پرداخت بدهی طرف آذری و تعهد آن به پایبندی مفاد قرارداد، شرکت ایران‌خودرو ضمن استقبال از آغاز مجدد فعالیت پایگاه شامخی، آمادگی توسعه فعالیت‌ها با طرف آذربایجانی را دارد.