ایسنا- به زودی عده‌ای که قطعات تقلبی از منابع وارداتی تهیه و از کانال‌های رسمی عرضه می‌کنند را به مراجع ذی‌ربط معرفی می‌کنیم. محمدرضا بابائی مدیرعامل شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو (ایساکو) با اعلام این خبر گفت: هم اکنون بازار قطعات تقلبی درآمد خوبی برای دلالان ایجاد کرده و بیش از گذشته داغ شده است و استفاده از نام برندهای معتبر این انگیزه را برای ورود اجناس تقلبی به بازار دوچندان کرده است.

وی ادامه داد: ما کسانی را شناسایی کرده‌ایم که این قطعات را از منابع وارداتی ارزان تهیه و از کانال رسمی خود عرضه می‌کنند که به زودی اسامی آنان را برای بررسی جزئیات بیشتر واردات قطعات تقلبی به مراجع ذی‌ربط اعلام خواهیم کرد. البته چندی پیش نیز باند بزرگی از عرضه‌کنندگان لنت‌های تقلبی را شناسایی و به سازمان‌های نظارتی معرفی کردیم.

او با تاکید بر این که بخش عمده منابع تامین قطعات تقلبی و کم کیفیت وارداتی است، یادآور شد: مبادی ورودی کشور و گمرک‌ها نقش بسزایی در کنترل ورود قطعات تقلبی دارند و در این مبادی باید نظارت‌های کاملی بر قطعات یدکی وارداتی به انجام رسد.

مدیر عامل ایساکو با تاکید بر این که شناسایی قطعات تقلبی یک کار کاملا حرفه‌ای است، گفت: کار به قدری حساس است و جاعلان تا حدی حرفه‌ای شده‌اند که شناسایی قطعات تقلبی گاهی برای کارشناسان خبره نیز دشوار می‌شود.

وی با بیان اینکه قطعات تقلبی ضربه مهلکی نیز به برند شرکت وارد می‌کند، تصریح کرد: در حوزه خودرو وقتی تولیدکننده‌ای مشغول به تولید برندی باشد، حق واردات نیز برای آن تولید‌کننده با شریک خارجی خود به صورت انحصاری در اختیار او است. اگر در حوزه واردات قطعات یدکی نیز شریک تجاری شرکت مادر حق واردات را منحصرا در اختیار شرکت خدماتی آن قرار دهند، حجم ورود قطعات تقلبی به میزان چشمگیری کاهش خواهد یافت.

مدیرعامل ایساکو تاکید کرد: تمام تلاش خود برای افزایش سهم بازار را خواهیم کرد تا بتوانیم دسترسی مشتریان به محصولات اصلی را افزایش دهیم.

او در تشریح اقدامات لازم برای کاهش حجم قطعات تقلبی در بازار گفت: تعاملات خود را با اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو افزایش داده و جلسات مستمری را با نهادهای مرتبط این حوزه ایجاد کرده‌ایم.

این مقام مسوول در ایساکو با تاکید بر اینکه شناسایی قطعات تقلبی وظیفه یک شرکت خدماتی نیست، علت ورود این شرکت به این حوزه را نظارت‌های نه چندان مطلوبی که وجود دارد، دانست و گفت: البته ایساکو به تنهایی نمی‌تواند از پس کنترل همه جانبه امور برآید و لازم است که نظارت‌های اولیه جدی‌تری از سوی وزارت بازرگانی و گمرک در خصوص واردات قطعات یدکی صورت گیرد.

وی با اشاره به این که قطعات غیر استاندارد به خصوص در حوزه قطعات ایمنی بسیار حساس تر است، گفت: گاهی اتفاق افتاده که به دلیل استفاده از یک لنت غیر استاندارد، خطرجانی هم برای مصرف کننده به وجود آمده است.

وی در پایان توصیه کرد: مردم برای تامین نیاز قطعات یدکی و اقلام مصرفی خود به نمایندگی‌ها و فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنند.