گروه خودرو - روز گذشته فرمانده نیروی انتظامی بار دیگر نسبت به کیفیت تولید خودروهای داخلی انتقاد کرد. سردار اسماعیل احمدی‌مقدم ۷۰ درصد آلودگی هوای تهران را مربوط به خودروهای داخلی خواند و خواهان رسیدگی مسوولان به این موضوع شد. فرمانده ناجا با تاکید براینکه تا زمانی که تولید کننده، واردکننده و نظارت کننده بر صنعت خودرو یک دستگاه باشد نتیجه‌اش این موضوع می‌شود که هم‌اکنون خودرویی در کشور تولید می‌شود که دارای برچسب انرژی D است، عنوان کرده است که حتی اگر این برچسب درست باشد، که بعید می‌دانیم، معنایش آن است که مصرف این خودروها معادل یک بخاری سی سال قبل است. آن وقت این خودرو چگونه می‌تواند استاندارد یورو۲ پاس کند. اصلا چه یورویی این خودرو دارد که مجوز شماره گذاری به آن داده شده است!؟

فرمانده ناجا با اشاره به اینکه در شهرها مشکل حمل و نقل عمومی داریم ولی در جاده‌ها ده ماه از سال ظرفیت حمل و نقل عمومی خالی است گفت: متاسفانه روش‌های ترغیب کننده‌ای نیز برای استفاده از حمل و نقل عمومی در جاده‌ها وجود ندارد به شکلی که مردم ترجیح می‌دهند تمامی سفرهای خود را با خودروهای شخصی بروند.

وی میانگین تردد سالانه خودروها در کشور را ۲۰ هزار کیلومتر به ازای هر خودرو عنوان و تصریح کرد: این در حالی است که در کشورهای اروپایی هر پنج سال خودرو تنها ۴۰ هزار کیلومتر تردد دارد.

فرمانده ناجا با اشاره به اینکه تحریم‌ها و فشارها موجب شد برخی استانداردهای ایمنی را نتوانیم در کشور اجرایی کنیم گفت: در عین حال نباید کارآمدی مدیریتی خود را به حساب مسوولان دیگر بنویسیم.

وی در خصوص نصب ترمز ضد قفل نیز عنوان کرده که متاسفانه در ابتدای اجرای این طرح برخی بد اخلاقی‌ها توسط خودروسازان صورت گرفت که رعایت نکردند و پلیس مجبور شد نسبت به توقف شماره گذاری خودروهای متخلف اقدام کند که پس از آن جدول زمانبندی مصوب شد و به‌طور کلی اکثر خودروسازان به تعهدات خود عمل کردند ولی مابقی آنها که عمل نکردند با پایان مهلت، شماره‌گذاری محصولات آنها متوقف می‌شود.