رشد 95 درصدی تولید دوگانه‌سوزها

گروه خودرو - طبق آمار رسمی‌انجمن خودروسازان، تولید خودروهای دوگانه‌سوز در حالی طی ۸ماه گذشته رشدی صعودی یافته که با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و آزاد سازی قیمت سوخت پیش بینی می‌شود که خودروهای مذکور دورانی طلایی را آغاز کنند. براساس آمار اعلام شده از سوی انجمن خودروسازان سه شرکت ایران خودرو‌، سایپا و پارس خودرو ‌ در هشت ماه سال جاری در مجموع ۲۵۴ هزار و ۷۱۴ دستگاه خودرو دوگانه‌سوز تولید کردند‌ که با این شرایط دوگانه‌سوزها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد ۹۵درصدی برخوردار شدند.

براساس آمار مذکور سال گذشته خودروسازان در مجموع ۱۲۳ هزار و ۸۶۴ هزار دستگاه خودرو دوگانه‌سوز تولید کرده بودند‌،اما افزایش تقاضا در بازار برای این خودروها موجب شد تا رشد تولید در دستور کار خودروسازان نیمه دولتی قرار گیرد.

از سوی دیگر هرچند با نزدیک شدن به آزاد سازی قیمت سوخت تقاضا برای خودروهای دوگانه‌سوز در بازار رو به افزایش است، اما بخش خصوصی تاکنون اقدامی‌برای ورود به بازار این خودروها نکرده به‌طوری‌که هم اکنون سهم این بخش از بازار دوگانه‌سوزهای سواری صفر است.

براساس آمار مذکور خودروسازان در هشت ماه سال جاری توانستند تولید دوگانه‌سوزها را دو برابر کنند، اما این رشد شامل تمام خودروها نمی‌شود، به‌طوری‌که در مدت زمان مذکور خودروهای پژو ۲۰۶ دو گاز سوز با افت ۹۸ درصدی و پژو پارس با افت ۵۸ درصدی همراه بوده است.

براساس آمار اعلام شده در این مدت ایران خودرو در مجموع ۳۴ دستگاه پژو ۲۰۶ دوگانه‌سوز و چهار هزار و ۲۷۰ دستگاه پژو پارس را به صورت دو‌گانه‌سوز تولید کرد.

برخلاف خودروهای مذکور که افت تولید را تجربه کردند در مدت زمان مذکور ایران خودرو توانست تولید پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز را از دو دستگاه در هشت ماه سال گذشته‌، به حدود ۳۷هزار و ۵۸ دستگاه برساند و به این طریق رشد قابل قبولی را در تولید این خودرو تجربه کند.

علاوه بر ۴۰۵ در مدت زمان مذکور روآ دوگانه‌سوز نیز رشدی ۹۴ درصدی را تجربه کرد؛ به‌طوری‌که در مجموع ۲۵ هزار و ۳۴ دستگاه روآ دوگانه در هشت ماه سال جاری در ایران خودرو تولید شد. تولید سمند دوگانه‌سوز نیز با تولید ۳۲ هزار و ۷۲۹ دستگاه توانست رشد ۱۵۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرد. علاوه بر ایران خودرو در هشت ماه سال جاری در مجموع ۲۹ هزار و ۸۸۰ دستگاه پژو ۴۰۵ و ۲۰ هزار و ۱۴۴ دستگاه نیز پژو پارس در این سایت ایران خودرو خراسان تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تولید ۴۰۵ دوگانه‌سوز رشد ۵۳ درصدی را تجربه کرد و تولید پژو پارس نیز برای اولین بار در این سایت ایران خودرو آغاز شد.

به محصولات دوگانه‌سوز ایران خودرو می‌توان تندر ۹۰ دوگانه‌سوز را نیز افزود، به‌طوری‌که در مدت زمان مذکور در مجموع هزار و ۸۰ دستگاه تندر۹۰ دوگانه‌سوز در این شرکت تولید شد که در مقایسه با تولید یک دستگاه از مدل دوگانه‌سوز این خودرو در سال گذشته می‌توان گفت تولید تندر در این شرکت رشد چشمگیری داشته است‌، برخلاف ایران خودرو که تولید تندر ۹۰ دو‌گانه‌سوز را به طور جدی در دستور کار خود قرار داده ظاهرا شرکت پارس خودرو دیگر تولید کننده این خودرو هنوز برنامه ای برای تولید مدل دوگانه‌سوز این خودرو ندارد، به همین دلیل در لیست تولیدات این شرکت جای تندر دو‌گانه‌سوز خالی است.

هرچند پارس خودرو در هشت ماه سال جاری موفق به تولید تندر ۹۰ در مدل دوگانه‌سوز نشد، اما تولید دو‌گانه‌سوز نسیم و صبا را در دستور کار خود قرار داد و توانست به این طریق رشد مثبتی را در روند تولید دو‌گانه‌سوزها به ثبت برساند، به طوری‌که در مجموع ۳۶ هزار و ۴۶۱ دستگاه صبا و نسیم در مدل دو‌گانه‌سوز در این شرکت تولید شد که در مقایسه با تولید ۱۳ هزار و ۹۴۷ دستگاه نسیم و صبا دو گانه سوز تولیدی در سال گذشته توانست رشدی نزدیک به ۶۰ درصد را تجربه کند.

محصولات دو‌گانه‌سوز سایپا نیز به دو خودرو نسیم و صبا منتهی می‌شود به طوری‌که در هشت ماه سال جاری این شرکت در مجموع موفق به تولید ۶۸ هزار و ۲۴ دستگاه پراید صبا و نسیم به صورت دوگانه شد که در مقایسه با تولید ۵۹ هزار و ۴۱۲ دستگاه خودرو تولیدی توانست رشد ۵/۱۴ درصدی را تجربه کند.

تجربه ای موفق‌، تجربه ای ناموفق

بکارگیری سوخت CNG در صنعت خودروسازی و تولید انبوه خودروهای دوگانه‌سوز توسط خودروسازها‌،از ابتدای دولت هشتم به عنوان ابزاری مهم برای برون رفت از بحران «مصرف بی‌رویه بنزین» شناخته شد، این در حالی است که کمبود جایگاه‌های CNG از سویی و مشکلاتی که در پی تولید انبوه خودروهای دوگانه‌سوز پدید آمد‌، از سویی دیگر مانع از رشد و توسعه خودروهای مذکور در مقطعی خاص شد.

در شرایطی که ستاد تبصره ۱۳ (ستاد مدیریت حمل و نقل فعلی) با همراهی دولت‌، برنامه ریزی گسترده ای در جهت تولید و فرهنگ سازی استفاده از خودروهای گازسوز می‌کرد‌، نبود زیرساخت‌ها و مشکلاتی که در پی این برنامه ریزی پدید آمد منجر به روگردانی مشتریان از خودروهای مذکور شد.در همین حین با توجه به عدم استقبال مشتریان‌، خودروسازها نیز تیراژ دوگانه‌سوزها را کاهش دادند، بنابراین الحاق CNG به بخش تامین سوخت خودروها که با هدف صرفه جویی در مصرف سوخت شکل گرفت تا حدودی نا امیدکننده بود.

هم اکنون نیز کمبود جایگاه‌های CNG در کشور نیز باعث شده‌، صف‌هایی طولانی را برای سوخت گیری شاهد باشیم که در فصل زمستان نیز به این مشکل بیش از پیش افزوده می شود.

در حال حاضر به ازای هر یک هزار و ۵۰۰ خودرو دوگانه‌سوز در کشور، یک جایگاه سوخت گیری وجود دارد و این در شرایطی است که در برآوردهای جهانی باید برای هر ۱۰۰۰ دستگاه خودرو دوگانه‌سوز، یک جایگاه سوخت گیری گاز، فعال باشد.

هرچند مشکلات سه چهار سال گذشته که مانع از توسعه خودروهای دوگانه‌سوز شد همچنان باقی است اما موج خرید خودروهای دوگانه‌سوز با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و آزاد سازی نرخ بنزین بار دیگر فرا رسیده است . برخی از کارشناسان آمار انجمن خودروسازان مبنی بر رشد ۹۵ درصدی تولید خودروهای گازسوز را دلیلی بر استقبال دوباره مردم از دوگانه‌سوزها می‌دانند.

این در حالی است که به اعتقاد برخی دیگر از کارشناسان‌، با توجه به مشکلات فنی و اختلاف قیمت دوگانه‌سوزها نسبت به خودروهای بنزینی‌، حتی با افزایش قیمت بنزین‌، باز هم انتخاب اول بیشتر مشتریان همان بنزین سوزها است. در حال حاضر خودروهای دوگانه‌سوز تفاوتی حداقل یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی با مدل بنزین سوز خود داشته و مشکلاتی همچون افت توان موتور دارند. حتی از لحاظ مصرف سوخت نیز بنزین سوزها نسبت به دوگانه‌سوزها برتری دارند‌، به نحوی که مثلا با ۱۰۰ لیتر بنزین‌، می‌توان حدود سه برابر حجم مشابهی از سوخت گاز‌، طی مسیر کرد. با این حساب اگر مثلا قیمت بنزین ۴۰۰ تومان تعیین و گاز نیز به ۶۰ درصد آن (بیش از ۲۰۰ تومان) برسد‌، شاید برای برخی مشتریان‌، بنزین ۴۰۰ تومانی نسبت به گاز و دردسرهایش‌، پذیرفتنی تر باشد.

این پیش بینی البته مخالفانی نیز دارد‌، مخالفانی که می‌گویند گرانی گاز‌، چندان حجم استقبال از دوگانه‌سوزها را کاهش نخواهد داد. دبیر پیشین انجمن خودروسازان نیز در این مورد می‌گوید: حتی اگر قیمت گاز چند برابر شده و به بالای ۲۰۰ تومان برسد‌، باز هم چون قیمت بنزین افزایش می‌یابد‌، دوگانه‌سوزها بازار مناسبی خواهند داشت.داوود میرخانی رشتی در عین حال تاکید می‌کند: در شرایط مشابه از نظر حجم سوخت‌، بنزین سوزها مسافت بیشتری را در مقایسه با خودروهای دوگانه‌سوز طی می‌کنند. وی می‌افزاید: البته نباید فراموش کنیم که خودروهای دوگانه‌سوز با مشکلاتی از قبیل افت توان موتور و کمبود جایگاه‌های سوخت مواجه‌اند و این موضوع‌، خود به خود بخشی از مشتریان را همچنان مشتری بنزینی‌ها نگه خواهد داشت.