کاهش قیمت محصولات ایران‌خودرو به جز تندر

عکس: آکو سالمی

گروه خودرو- اجرای رسمی‌قانون هدفمندی یارانه‌ها از بامداد دیروز، بهانه‌ای شد تا مدیرعامل ایران خودرو برای دومین بار به جمع خبرنگاران بیاید و خبر خوش خودرویی را به سایر خبرهای خوش این روزهای کشور بیفزاید. جواد نجم‌الدین در این خبر اعلام کرد که ایران‌خودرو با کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری از صبح دیروز، قیمت تمام محصولات خود را به استثنای تندر-۹۰، بین دو تا پنج درصد کاهش داده است.

وی اگرچه اشاره‌ای به چگونه محقق شدن این کاهش و آن افزایش نکرد، اما یکی از اقدامات مشهود در این مورد، که روز گذشته خبرنگاران حاضر در این شرکت شاهد آن بودند، تعویض لامپ‌های پرمصرف ایران خودرو بود، اقدامی‌که ظاهرا از صبح دیروز و همزمان با آغاز اجرای قانون یارانه‌ها کلید خورده است.

کاهش قیمت ۶۵ محصول

آن‌طور که کارشناسان می‌گویند، صنعت خودرو به خودی خود چندان تحت تاثیر اجرای قانون یارانه‌ها قرار نمی‌گیرد، اما صنایع مرتبط با آن مانند ریخته گری و فولاد، شدیدا متاثر از این قانون می‌شوند و در نتیجه با افزایش هزینه‌های تولید، قیمت خودرو نیز افزایش می‌یابد.

در این مورد حتی برخی از اعضای کمیسیون صنایع عنوان کرده‌اند که با اصلاح قیمت‌ها، تورمی‌۱۰ تا ۱۵ درصدی، انتظار قیمت خودروهای داخلی را می‌کشد. این موضوع در شرایطی است که مدیرعامل ایران‌خودرو اعلام کرد که دو تا پنج درصد از قیمت محصولات این شرکت از صبح دیروز کاهش یافته است. نجم‌الدین گفت: ایران خودرو با توجه به کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره‌وری، قیمت ۶۵ محصول خود را بین دو تا پنج درصد کاهش داده است.

وی با بیان اینکه مشتریان هم‌اکنون می‌توانند با قیمت‌های جدید، محصولات ایران خودرو را خریداری کنند، افزود: با این اقدام، توانایی دهک‌های پایین‌تر جامعه نیز برای خرید خودرو بیشتر خواهد شد. مدیرعامل ایران خودرو البته تاکید کردکه تندر-۹۰ جایی در این کاهش قیمت ندارد؛ چراکه هزینه تولید این خودرو فعلا تحت کنترل نبوده و صلاح نیست قیمت آن را کاهش دهیم.

وی افزایش ساخت داخل خودروها و بالا رفتن تیراژ تولید را از جمله عوامل کاهش قیمت فروش محصولات ایران‌خودرو عنوان کرد و افزود: کنترل قیمت تمام شده قطعات مصرفی، بهینه‌سازی خطوط تولید و افزایش استفاده از موتورهای کم مصرف از جمله دلایل پایین آمدن قیمت محصولات ایران‌خودرو است.

با توجه به گفته‌های مدیرعامل ایران خودرو، محصولات این شرکت بسته به قیمتی که دارند، باید از دیروز بین ۱۰۰ هزار تا یک میلیون تومان ارزان شده باشند.

مشکلی با تثبیت قیمت نداریم

گذشته از تاثیراتی که قانون یارانه‌ها بر زنجیره صنعت خودرو می‌گذارد، خودروسازان سال‌ها است که با قانون دیگری به نام «تثبیت قیمت‌ها» دست و پنجه نرم می‌کنند، قانونی که طبق آن اجازه افزایش قیمت خودسرانه به شرکت‌های خودروساز داده نمی‌شود. اگرچه مدیران سال‌های پیش صنعت خودرو کشور همواره نسبت به این قانون وزارت صنایع معترض بودند، اما نجم‌الدین آن را عاملی در جهت افزایش رقابت میان قطعه سازان می‌داند.

این اظهارنظر وی در شرایطی است که به گفته کارشناسان، قطعه‌سازها در اثر تثبیت قیمت‌ها مجبور به کاهش کیفیت محصولات خود شده‌اند. در واقع خودروسازها قطعاتی با قیمت پایین می‌خواهند، اما قطعه‌سازها به دلیل قدیمی‌بودن ماشین آلات و کمبود بهره‌وری، توانایی چندانی در تولید قطعه ارزان و در عین حال باکیفیت ندارند.

این گفته کارشناسان را، مدیرعامل ایران خودرو رد کرد و گفت: ما به هیچ وجه اجازه ورود قطعات بی‌کیفیت به خط تولید خود را نمی‌دهیم و افزایش ۲۰ درصدی سطح کیفی محصولات، گواه این حساسیت ایران خودرو است. وی ادامه داد: البته ممکن است برخی قطعه سازان به تولید محصولات بی‌کیفیت مشغول باشند، اما قطعا خود به خود حذف خواهند شد.

عرضه ۱۰ محصول جدید

از آنجا که موضوع عرضه محصولات جدید بر پایه دو پلت فرم داخلی، پای ثابت نشست‌های خبری ایران خودرویی‌ها به حساب می‌آید، نجم‌الدین نیز دیروز به آن پرداخت و گفت: دو پلت فرم جدید در کلاس A و B در ایران‌خودرو در دست طراحی است، که ‌پنج محصول روی پلت فرم A و پنج محصول نیز روی پلت‌فرم B تا هفت سال آینده وارد بازار خواهد شد. نجم‌الدین تاکید کرد: خودرو هشت میلیون تومانی نیز که سازمان گسترش وعده تولید آن را در ایران خودرو داده، از دل همین پلت فرم‌ها بیرون خواهد آمد.

به گفته نجم‌الدین، فعلا رانا ارزان‌ترین محصول آینده ایران خودرو خواهد بود، که شهریور سال آینده با قیمت پایه ۱۱ میلیون تومان روانه بازار خواهد شد. وی گفت: رانا جای بسیاری از خودروهای کلاس B را در بازار خودرو کشور خواهد گرفت.

مدیرعامل ایران‌خودرو همچنین در مورد عرضه مدل‌های جدید سمند نیز افزود: یک سمند جدید با بدنه و قوای محرکه جدید، به همراه تزئینات رفاهی نو، سال آینده به بازار خواهد آمد.

به گفته وی وانت جدید سمند نیز طراحی شده که از شهریور ماه سال آینده وارد بازار خواهد شد. مدیرعامل ایران خودرو همچنین اعلام کرد: خط تولید خودرو هیبریدی نیز تا یک ماه آینده راه‌اندازی خواهد شد.

وی در خصوص تولید خودروهای سواری دیزلی نیز خاطرنشان کرد: خودرو سواری دیزلی در حال تجاری سازی و تولید موتور انبوه است که سال آینده به انجام خواهد رسید. البته پیش‌زمینه آن عرضه گازوئیل مناسب با گوگرد پایین است که در حال حاضر وجود ندارد.

ادغامی‌در کار نیست

حدودا یک ماهی می‌شود که خبرهایی مبنی بر خرید سهام ایران خودرو توسط سایپا به گوش می‌رسد. آن طور که برخی منابع آگاه می‌گویند، سایپا قصد دارد با در اختیار گرفتن باقی‌مانده سهام ایران خودرو که حدود ۲۰ درصد است، این شرکت را به نوعی در خود ادغام کرده و به تنها خودروساز بزرگ کشور تبدیل شود.

مدیرعامل ایران خودرو اگرچه در واکنش به این موضوع عنوان کرد که ادغامی‌در کار نیست، اما در عین حال گفت: خرید و فروش سهام خودروسازان، تحت نظارت سازمان بورس کشور است و آنها تمام اقدامات قانونی و غیرقانونی را مدنظر دارند. نجم‌الدین با رد ادغام ایران خودرو و سایپا، تاکید کرد: ادغام خودروسازان فقط یک ایده بود که توسط رسانه‌ها بزرگ شد.

کاهش میانگین مصرف سوخت

با اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و افزایش قیمت سوخت، قطعا مشتریان تمایل بیشتری به خرید خودروهای کم مصرف پیدا خواهند کرد و از همین رو ایران خودرو نیز قصد دارد با تولید هرچه بیشتر محصولات کم مصرف، بازار خود را حفظ کند.

نجم‌الدین با اشاره به این مطلب گفت: با اجرای این قانون، موتورهای پرمصرف از رده خارج می شوند و خودروسازان به سمت تولید خودروهای کم‌مصرف می‌روند. وی تاکید کرد: تلاش ایران‌خودرو این است که خودروهای کم مصرف تولید کند و بر همین اساس افزایش تولید دو نوع موتور کم مصرف ( ای اف ۷ و تی یو ۵) در دستور کار قرار گرفته و به مرور زمان تمام خودروهای تولیدی ایران خودرو مجهز به این دو نوع موتور می‌شوند.

آن طور که مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرد، تا انتهای سال آینده میانگین مصرف سوخت محصولات این شرکت به هفت لیتر می‌رسد و هیچ خودرو پرمصرفی نیز در ایران خودرو تولید نخواهد شد.

خودرو عامل آلودگی است نه خودروساز

این روزها اگرچه بحث آلودگی هوا تقریبا از تب و تاب افتاده و عوامل این معضل نیز پی در پی تکذیب می‌شوند، اما نشست خبری دیروز مدیرعامل ایران خودرو فرصتی شد تا نظر وی را نیز در این مورد بدانیم.

نجم‌الدین در واکنش به انتقاد برخی نهادها از خودروسازان به دلیل نقش آنها در آلودگی هوا، تاکید کرد: در اینکه خودرو یکی از عوامل اصلی آلودگی هواست، تردیدی نیست، چراکه به هر حال مصرف سوخت، آلایندگی تولید می‌کند، اما نباید به خودروساز در این مورد ایراد گرفت.

مدیرعامل ایران خودرو ادامه داد: ما اقدامات لازم در جهت استانداردسازی محصولات خود را انجام داده‌ایم، بنابراین باید در بررسی دلایل آلودگی هوا به مسائلی مانند ترافیک و تراکم جمعیت پرداخت.

نجم‌الدین همچنین گریزی نیز به مسائل به وجود آمده میان وزارت نفت و خودروسازان زد و گفت: تا زمانی که بنزین استاندارد روانه جایگاه‌ها نشود، ما نمی‌توانیم محصولات خود را با استاندارد سوخت بالا روانه بازار کنیم. وی تاکید کرد: طبق قانون، وزارت نفت باید شش ماه قبل از عرضه خودروهای مجهز به استاندارد یورو۳ یا ۴، بنزین مناسب آنها را تامین کند و سپس خودروسازان اقدامات لازم در مورد تولید و عرضه خودروهای متناسب با این استاندارد را انجام دهند.

به گفته وی، هم اکنون موتورEF۷ ایران خودرو، استاندارد یورو ۴ را پاس می‌کند. گفته‌های مدیرعامل ایران خودرو در شرایطی است که وزارت نفت معتقد است شرکت‌های خودروساز باید بدون توجه به اقدامات این وزارت، وظایف خود را در قبال تولید محصولات با استاندارد سوخت بالا انجام دهند. به گفته نفتی‌ها، تولید بنزین استاندارد در مدت زمان کمی‌ امکانپذیر است و در حال حاضر، نبود خودروهای با استاندارد سوخت بالا، مشکل اصلی در این مورد به شمار می‌رود.

این اظهارنظر وزرات نفت نیز البته در شرایطی است که هم اکنون کیفیت بنزین تولید داخل، با اما و اگرهایی روبه‌رو و مورد تردید قرار گرفته است.