گروه خودرو - با گذشت ۹ ماه از سال، سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی همچنان بصورت گزینشی، اقدام به ثبت سفارش وارد کنندگان می‌کند. هرچند دلایل مختلفی از سوی مسوولان وزارت صنایع و معادن برای گزینشی کردن ثبت سفارش خودروهای وارداتی عنوان می‌شود، اما آنچه بیش از همه نمود دارد عدم تشکیل کمیته فنی واردات خودرو از سوی این وزارتخانه است که مدیر کل ماشین سازی وزارت صنایع یک‌ماه پیش از برگزاری این کمیته خبر داده بود.

با این حال مسوولان وزارت بازرگانی هنوز از ارائه لیست خودروهای مجاز از سوی وزارت صنایع اعلام بی خبری می‌کنند.

اما روز گذشته خبرگزاری ایرنا از برگزاری نشستی با حضور معاون نظارت و هماهنگی در سیاست‌های اقتصادی معاون اول رییس جمهور و نمایندگان وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن خبر داد.

ظاهرا در این جلسه مقرر شده که وزارت صنایع در اسرع وقت فهرست خودروهای وارداتی را به وزارت بازرگانی برای ثبت سفارش اعلام کند.

خبر برگزاری این نشست در حالی است که صالحی نیا مدیر کل صنایع ماشین‌سازی و نیرو محرکه وزارت صنایع یک‌ماه پیش در گفت‌و‌گو با یکی از خبرگزاری‌های رسمی‌اعلام کرده بود که لیست تقاضاهای جدید واردات در کمیته فنی واردات خودرو تصویب و به وزارت بازرگانی ارسال شده است.

هرچند وزارت بازرگانی از ارائه چنین لیستی اظهار بی خبری کرده، اما وزارت صنایع اصرار بر ارائه لیست مذکور دارد.

در هر حال در جلسه مذکور، شرایط فنی خودرو یکی از موضوعات اصلی بوده است.

براین اساس مقرر شده تا اعلام اجرایی ضوابط فنی خودرو، وزارت صنایع نسبت به هماهنگی و اعلام لیست خودروهای وارداتی اقدام کند.

این نکته نیز قابل ذکر است که در شش ماه نخست امسال فقط یک مدل خودرو قابلیت ثبت سفارش داشته و مابقی ثبت سفارش‌ها مربوط به مدل‌های تایید شده سال‌های گذشته بوده است.

براساس قانون ارتقای کیفیت خودرو و محصولات صنعتی، این اجازه به وزارت صنایع داده شده تا در مورد واردات هر نوع خودرویی اظهارنظر کند.

وزارت صنایع به استناد قانون از حمایت مصرف کنندگان خودرو معتقد است باید تمام خودروهای تولید داخل و وارداتی تناسبی بین توان ارائه خدمات پس از فروش و تعداد خودروهای عرضه شده به بازار را داشته باشند و بدیهی است براساس جدولی که وزارت صنایع به زودی باید ارائه کند تولیدکنندگان داخلی و واردکنندگان باید متناسب با تعداد خودرو عرضه شده شبکه خدمات‌رسانی را توسعه دهند.