ایکوپرس- گروه صنعتی ایران خودرو با اجرایی شدن طرح هدفمند کردن یارانه‌ها افزایش تولید موتور‌های کم‌مصرف را در دستور کار خود قرار داده است. فرشید افتخاری قائم مقام معاونت نیرو محرکه ایران خودرو با بیان اینکه موتورهای کلاس TU و EF۷ از جمله موتورهای کم‌مصرف و پرقدرت ایران خودرو هستند، گفت: ایران خودرو نیز در سال جاری اقدامات بسیار خوبی برای افزایش تولید موتورهای کم‌مصرف انجام داده است. وی افزود: در نه ماهه نخست سال جاری ۱۳۲ هزار دستگاه موتور کم‌مصرف از خانواده‌های موتور‌های TU در ایران‌خودرو تولید شده است که تا آخر سال جاری این میزان به حدود ۱۹۰ هزار دستگاه می‌رسد.

قائم مقام معاونت نیرو محرکه از افزایش ۶۳ درصدی تولید این نوع موتور در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و خاطرنشان ساخت: برنامه سال آینده ایران خودرو برای تولید این نوع موتورها ۳۵۱ هزار دستگاه است.

افتخاری همچنین ادامه داد: موتورTU۵ قابلیت نصب روی انواع خودروهای پژو ۲۰۶ اس دی و‌هاچ بک، پژو ۴۰۵، پژو پارس، انواع سمند و رانا را دارد.

وی با تاکید بر اینکه تولید موتورهایEF۷ نسبت به سال گذشته ۱۷۰ درصد افزایش داشته است افزود: برنامه تولید موتورهایEF۷ پایه گازسوز(دوگانه سوز) و بنزین سوز در سال آینده نیز ۱۷۰ هزار دستگاه است.

قائم‌مقام معاونت نیرو محرکه ایران خودرو تصریح کرد: مصرف سوخت موتورهای کم‌مصرف این شرکت حدود ۵/۶ تا ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که حدود ۲ لیتر کمتر نسبت به موتور‌های پر مصرف بنزین می‌سوزاند.

وی همچنین به مقایسه مصرف سوخت موتور‌های کم‌مصرف نسبت به موتورهای پرمصرف پرداخت و گفت: با نصب موتورهای کم‌مصرف بر روی محصولات ایران خودرو در سال جاری بیش از ۹۶ میلیون لیتر، صرفه جویی در مصرف سوخت محصولات این شرکت در پی دارد.

افتخاری خاطرنشان ساخت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای افزایش تولید موتورهای کم‌مصرف و از رده خارج کردن موتور‌های پرمصرف در سال آینده میزان صرفه‌جویی در مصرف سوخت محصولات ایران خودرو بیش از ۲۰۸ میلیون لیتر خواهد شد.