گروه خودرو- نشست پایان سال مدیرعامل ایران خودرو دیروز در حالی برگزار شد که وی اعلام کرد سال آینده محصولات این شرکت هیچ‌گونه افزایش قیمتی نخواهند داشت و به تمام استانداردهای قانونی نیز مجهز می‌شوند. جواد نجم‌الدین که به همراه مدیران ارشد ایران خودرو، میزبان رسانه‌های داخلی و خارجی بود، در طول نشست خبری خود به موارد دیگری مانند ارائه محصولات جدید، تشکیل قطب سوم خودروسازی، سایت‌های داخلی و خارجی و میزان رضایت مشتریان، اشاره کرد و از برنامه‌های سال آینده شرکت نیز صحبت به میان آورد.

افزایش قیمت نداریم

در حالی که صنعت خودرو کشور با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و وجود برخی مسائل سیاسی، شرایط جدیدی را تجربه می‌کند، مدیرعامل ایران خودرو عنوان کرد این شرکت قیمت محصولات خود را سال آینده افزایش نخواهد داد. همچنین با وجود آنکه از سال آینده نصب سیستم ایمنی ایربگ (کیسه هوا) روی خودروهای تولید داخل اجباری است و این موضوع هزینه ای حدودا یک میلیون تومانی را بر دوش خودروسازان قرار می‌دهد، نجم‌الدین باز هم تاکید کرد ایران خودرو قیمت محصولات خود را در سال ۹۰ افزایش نخواهد داد. وی گفت: با وجود اینکه طی ۱۴ سال گذشته، نرخ خودرو تنها ۳۱ درصد رشد کرده و تورم در مواد اولیه به ۶۸۰ درصد رسیده است، ما هیچ‌گونه افزایش قیمتی را در محصولات خود طی سال آینده اعمال نمی‌کنیم.

مدیرعامل ایران خودرو افزود: ما تمام استانداردهای قانونی از جمله ایربگ را در محصولات تولیدی خود نصب می‌کنیم و قیمت را نیز افزایش نمی‌دهیم. به گفته وی، ایران خودرو افزایش هزینه‌ها را از محل رشد بهره‌وری جبران خواهد کرد. وی گفت: تمام محصولات ایران‌خودرو از ابتدای سال آینده به ایربگ سمت راننده مجهز می‌شوند و از نیمه دوم سال نیز به ایربگ سمت شاگرد تجهیز خواهند شد. این گفته وی در شرایطی است که خبر می‌رسد شرکت‌های خارجی طرف قرارداد در مورد تولید ایربگ، از ادامه کار با تولیدکنندگان کشور منصرف شده و از همین رو تامین ایربگ‌های موردنیاز، به مشکل خورده است. نجم‌الدین در واکنش به این موضوع گفت: آنهایی که در این مورد ما را تحریم کرده‌اند، به زودی پشیمان خواهند شد و ما با استفاده از توان داخل، ایربگ‌های موردنیاز را تامین می‌کنیم.

نجم‌الدین همچنین در واکنش به مصوبه چندی پیش دولت مبنی ارائه تخفیف ۱۰۰ هزار تومانی خودروسازها به مشتریان، گفت: ایران خودرو قبل از اینکه دولت چنین تصمیمی بگیرد، قیمت محصولات خود را حداقل ۱۵۰ هزار تومان کاهش داد و اصلا این مصوبه، به پیروی از اقدام ما در نظر گرفته شد.

نجم‌الدین ادامه داد: در واقع دولت این مصوبه را برای خودروسازانی در نظر گرفت که قیمت محصولات خود را کاهش نداده بودند.

سمند NX۸ سال ۹۲ می‌آید

مدیرعامل ایران خودرو در ادامه نشست خبری خود، به برنامه‌های آینده شرکت نیز اشاره کرد و گفت: سال ۹۲ نسل جدید سمند را با نام NX۸ تولید و روانه بازار می‌کنیم. وی با تاکید بر اینکه نسل جدید سمند تغییراتی اساسی نسبت به سمند فعلی دارد، افزود: ایران خودرو علاوه بر این، دو پلت فرم در کلاس‌های «B» و «D»، طراحی خواهد کرد که البته این کار طی برنامه ای هفت ساله به اجرا در می‌آید. به گفته نجم‌الدین، تعداد محصولات تولیدی ایران خودرو تا سال ۱۴۰۴، به ۱۵ میلیون دستگاه خواهد رسید. مدیرعامل ایران خودرو همچنین با تاکید بر عرضه «رانا» از سال آینده، گفت: سال ۹۰ تنها حدود پنج هزار دستگاه رانا را تولید خواهیم کرد، چراکه نمی‌خواهیم تحویل این محصول به مشتریان، به سرنوشت بعضی خودروها دچار شود.

وی همچنین به برنامه‌های شرکت در مورد کاهش مصرف سوخت نیز اشاره کرد و گفت: محصولات ایران خودرو با موتور‌های EF۷ و TU۵ روانه بازار خواهند شد که این کار به کاهش میانگین مصرف سوخت می‌انجامد. وی با تاکید بر اینکه فروردین سال آینده اولین محصولات هیبریدی ایران خودرو تولید می‌شود، افزود: میانگین مصرف سوخت ایران خودرو تا سال ۹۳ به ۷/۶ لیتر خواهد رسید. وی با اشاره به کیفیت بنزین داخلی عنوان کرد: بخشی از آلودگی هوا به خاطر این بنزین است. نجم‌الدین ادامه داد: تمام محصولات ایران خودرو از شهریور سال آینده استاندارد یورو۴ را پاس خواهند کرد. اظهارات نجم‌الدین در شرایطی است که برخی مشتریان نسبت به مصرف سوخت بالای بخشی از محصولات ایران خودرو گلایه دارند.

استقبال از قطب سوم

چندی پیش وزارت صنایع طی ماموریتی از سازمان گسترش خواست خودرویی ایرانی را طراحی و تولید کرده و به نوعی استارت تشکیل قطب سوم خودروسازی را در کشور بزند و مدیرعامل ایران خودرو دیروز در واکنش به این موضوع گفت: تشکیل قطب سوم خودروسازی، به نفع کشور خواهد بود، چراکه رقابت میان خودروسازان را افزایش خواهد داد. وی تاکید کرد: ایران خودرو از تشکیل قطب سوم استقبال می‌کند. وی همچنین در واکنش به انتقادهایی که از بالا بودن تعرفه واردات خودرو می‌شود، تاکید کرد: رقم تعرفه باید با فضای کسب و کار همخوانی داشته باشد و اگر قرار است تعرفه کم شود، باید این فضا را نیز شفاف کرد. نجم‌الدین تاکید کرد: هزینه تولید خودرو در ایران حدود ۳۵ درصد است، در حالی که در بیشتر کشورهای تولیدکننده خودرو با چنین رقمی روبرو نیستیم و با این حساب رقم تعرفه را باید با فضای کسب و کار سنجید.

آمار غیرواقعی

اما در حالی که انجمن قطعه سازان عنوان کرده دو هزار و۶۰۰ میلیارد تومان از خودروسازان طلب دارد، مدیرعامل ایران خودرو این آمار را غیرواقعی دانست. نجم‌الدین با اشاره به اینکه زمان پرداخت مطالبات قطعه سازان از پنج ماه به سه ماه کاهش یافته است، گفت: ارقام اعلام شده از سوی انجمن قطعه سازان مورد تایید ما نیست.

حریری عزیز بود و سمندش ویژه

ایران خودرویی‌ها چندی پیش در جریان بازدید سعد حریری نخست وزیر وقت لبنان از این شرکت، سمندی را به وی هدیه کردند، این در حالی است که هنوز سمند موردنظر به دست حریری نرسیده است. نخست وزیر پیشین لبنان حتی در دیدار با وزیر بازرگانی ایران، به شوخی سراغ سمندش را گرفته و سوال کرده که ایران‌خودرو نمی‌خواهد هدیه وی را بدهد؟

مدیرعامل ایران خودرو در این مورد گفت: ما چون می‌خواستیم میهمان عزیز خود را گرامی بداریم، سمندی ویژه را برای وی در نظر گرفتیم و به همین دلیل، کار تجهیز و ارسال آن به لبنان طول کشید. وی ادامه داد: سمند حریری هم‌اکنون در گمرک است و هفته آینده به وی تحویل خواهد شد.