ایسنا - طبق برنامه‌ سال‌جاری، خودروسازان اعلام کرده‌اند که پس از اتمام مهلت مقرر، تمام قطعه‌سازان سطح D را از زنجیره تامین قطعات خود حذف خواهند کرد. ساسان قربانی - کارشناس صنعت خودرو و قطعه‌سازی، با بیان مطلب بالا افزود: شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز داخلی تقریبا نیمی از گواهینامه‌های صادره در حوزه استانداردهای مدیریت کیفیت را به خود اختصاص داده‌اند. تمام قطعه‌سازان خودرویی موظفند گواهینامه استانداردهای مدیریت کیفیت در حوزه قطعات خودرویی (iso ts) را از موسسه‌های معتبر بین‌المللی دریافت کنند. وی با بیان این‌که علاوه بر این استاندارد، شرکت‌های خودروساز نیز استانداردهای خاص خود را در تحویل قطعات اعمال می‌کنند، خاطرنشان کرد: در این استاندارد که با نام استانداردهای کارخانه‌ای معروف شده، هر خودروساز براساس نیازهای کیفی خود استانداردهای مضاعفی را نسبت به استاندارد iso ts از قطعه‌سازان درخواست می‌کند.

او تصریح کرد: در حال حاضر چهار سطح کیفی برای قطعه‌سازان داخلی تعریف شده است. شرکت سطح A شرکتی است که می‌تواند تمام نیازهای خودروساز را به لحاظ کیفی تامین کند. سطح B نیز مربوط به قطعه‌سازانی است که می‌توانند تا حدود ۸۰ درصد نیازهای کیفی خودروسازان را پاسخگو باشند و پس از آن نیز سطوح C و D قرار دارد.

وی افزود: طبق برنامه‌ سال‌جاری، خودروسازان اعلام کرده‌اند که پس از اتمام مهلت مقرر، تمام قطعه‌سازان سطح D را از زنجیره تامین قطعات خود حذف خواهند کرد. از شرکت‌های سطح C نیز خواسته شده خود را به سطح B ارتقا دهند.

قربانی تصریح کرد: در ایران روند بهبود ارتقای کیفی خودروسازان روند رو به جلویی بوده است؛ به‌گونه‌ای که تاکنون شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز تقریبا نیمی از گواهینامه‌های صادره در حوزه استانداردهای مدیریت کیفیت را به خود اختصاص داده‌اند.