ایکوپرس- مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو گفت: امسال ۷۵ هزار دستگاه خودرو سواری که ۹ درصد از مجموع تولیدات این شرکت را تشکیل می‌دهد به بازارهای خارجی صادر می‌شود. جواد نجم‌الدین افزود: این میزان صادرات بیانگر جهش ۸۷ درصدی نسبت به سال ۸۹ است. وی برنامه صادرات ۳۶ هزار دستگاه خودرو سمند را نشانگر توجه ایران‌خودرو به رشد صادرات با برند ملی دانست و گفت: با توجه به صدور هفت هزار دستگاه پارس و هزار دستگاه رانا، از مجموع، ۴۴ هزار دستگاه برنامه صادراتی امسال ایران‌خودرو به محصولاتی با طراحی داخلی و مشترک اختصاص دارد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، کشور عراق را با جذب ۳۱ هزار و ۵۰۹ دستگاه خودرو ایرانی، مهم‌ترین بازار صادراتی ایران‌خودرو در سال گذشته دانست و گفت: کشورهای سوریه و ونزوئلا به ترتیب با سه هزارو ۴۶۵ و سه هزارو ۶۹۶ دستگاه خودرو در مراتب بعدی قرار دارند.

نجم‌الدین، رشد صادرات سال ۸۹ به ونزوئلا را نسبت به سال قبل از آن یک هزارو ۸۲۵ درصد ذکر کرد و افزود: رشد صادرات خودروهای ایرانی به کشورهای سوریه و عراق نیز ۵۲ و ۳۳ درصد بوده است. وی شرایط خاص بازار عراق، مزیت‌های لجستیکی، فرهنگی و اقتصادی را مهم‌ترین عوامل در صادرات ایران‌خودرو به این کشور عنوان و تصریح کرد: با تمرکز بر این بازار، همسویی و هم افزایی سازمان‌های ذی‌ربط، بهره‌گیری از روش‌های نوین ارتباط با مشتری و خدمات پس از فروش مناسب، ایران‌خودرو می‌تواند بازار این کشور را به طور کامل در اختیار گیرد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو اضافه کرد: خودرو روآ بیشترین سهم صادراتی ایران‌خودرو به عراق را در سال ۸۸ تشکیل می‌داد که با ارتقای سلیقه، قدرت خرید، آشنایی بیشتر با قابلیت‌های برند ملی در سال ۸۹، تقاضای بازار عراق را به سود سمند تغییر داد.

نجم‌الدین، سهم سمند در صادرات سال گذشته را ۸۵ درصد ذکر کرد و افزود: به ازای هر سه دستگاه فروش داخلی، یک دستگاه خودرو سمند صادر می‌شود که این امر نشانگر افزایش ۵۵ درصدی صادرات سمند نسبت به برنامه سهامداری است.

به گفته وی، در شرایطی که برنامه تولید سهامداری سمند ۱۲۰ هزار دستگاه اعلام شده بود، سال گذشته گروه صنعتی ایران‌خودرو با تولید ۱۳۳ هزار و ۴۲۹ دستگاه سمند توانست ۱۱ درصد از برنامه تولید پیشی بگیرد که رشد صادرات علت اصلی آن است.