گروه خودرو- قرعه‌کشی تندر ۹۰ هفته گذشته در حالی انجام شد که بیش از ۷۸هزار نفر از ثبت‌نام‌کنندگان به چنین روزی برای دریافت تاریخ تحویل خودروی خود چشم دوخته بودند. اما تنها ۲هزار و ۴۰۰نفر از این افراد مشمول تحویل خودرو در خردادماه شدند و مابقی (حدود ۷۸هزار نفر) باید در انتظار مرحله دوم قرعه‌کشی باشند. افراد باقی‌مانده، که ۳۲برابر افرادی هستند که قرار است در خردادماه تندر۹۰ را تحویل بگیرند، هنوز نمی‌دانند در چه زمانی کلید این خودرو فرانسوی را در دست خواهند گرفت و هرگاه با نمایندگی‌هایی که در آنجا برای تندر۹۰ ثبت‌نام کرده‌اند، تماس بگیرند این جمله را می‌شنوند: «اگر نمی‌توانید صبر کنید بیایید پولتان را پس بگیرید.» علت این جواب سربالا چیست؟‌ مشکلاتی که برای ثبت‌نام‌کنندگان این خودرو به وجود آمد، از ابتدا هم قابل پیش‌بینی بود و حتی مقامات رسمی وزارت صنایع و معادن هم این‌گونه مشکلات را تایید کرده بودند و مردم با درک چنین واقعیت‌هایی به نمایندگی‌ها مراجعه کردند. خودروسازها نیز که استقبال مردم را سال‌ها است به فال نیک می‌گیرند، از این استقبال بسیار خرسند شدند چرا که توانستند درآمد قابل‌توجهی (نزدیک به ۴۰۰میلیارد تومان) را از محل پیش‌فروش این خودرو به خود اختصاص دهند.

نکته قابل توجه در خصوص ثبت‌نام تندر ۹۰ اینکه هر دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو برای ثبت‌نام، هم از لحاظ تعداد و هم از لحاظ زمانی سقف معینی تعیین کرده بودند اما اکنون که وقت تحقق وعده‌شان رسیده با بهانه‌جویی‌هایی مثل کمبود قطعه، تحریم و... زمزمه‌هایی مبنی بر دیرکرد تحویل این خودرو شنیده می‌شود.

براساس برنامه‌های از پیش تعیین شده قرار است دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو هر کدام سالانه ۱۵۰هزار دستگاه تندر۹۰ تولید کنند، اما شنیده‌ها حاکی است که شرکت ایران‌خودرو از توان تولیدی پایینی نسبت به سایپا برخوردار بوده به همین دلیل از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته عقب افتاده است. جالب اینکه پارس‌خودرو در‌حال‌حاضر توانایی تولید و عرضه بیش از ۲هزار تندر۹۰ را برای ماه آینده دارد اما به دلیل آماده نبودن ایران‌خودرو این شرکت مجبور شده تا تعداد کمتری تندر۹۰ را برای تحویل در خردادماه آماده کند.

این در حالی است که بیشتر ثبت‌نام‌کنندگان تندر۹۰ ساخت ایران‌خودرو را انتخاب کرده‌اند غافل از اینکه شاید زمان واگذاری این خودرو بسیار طولانی‌تر از زمان از پیش‌ تعیین‌شده باشد.

با این شرایط به نظر می‌رسد پرونده تندر ۹۰ با تاخیرهای به‌وجود آمده همچنان گشوده است از طرفی هم مسائلی از قبیل بدقولی خودروسازها، ابهام در خدمات پس از فروش، قیمت غیرواقعی خودرو و... مسائل تازه‌ای در صنعت خودرو کشور نیست و همین افرادی که با آگاهی از وضعیت نامطلوب تندر۹۰ نسبت به ثبت‌نام این‌ خودرو مبادرت کرده‌اند، سال‌ها است که از واقعیت‌های موجود در صنعت خودرو ایران مطلع‌هستند.