قطعات یدکی  تحت هر شرایطی وارد می‌شود
بخش پایانی
مژگان میرزایی
در بخش نخست گفت‌وگو با عبدا.. بابایی، مدیرعامل شرکت خدمات پس از فروش شرکت پارس‌خودرو که شنبه گذشته به چاپ رسید، موضوعاتی همچون توقف خط تولید پی.کی، خدمات پس از فروش مگان و عدم ورود برخی از قطعات مونتاژی خودروهای این شرکت مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

عکس‌:سعید عامری
بابایی در مصاحبه خود با تایید توقف تولید پی.کی تصریح کرد که خط تولید پی.کی به تولید تندر-۹۰ در مدل‌های E۰ و E۱ و E۲ اختصاص خواهد یافت. وی همچنین با اشاره به این نکته که در سال گذشته شرکت پارس‌خودرو اقدام به واردات حدود ۳هزار و ۵۶دستگاه خودرو مگان در مدل‌های موتور ۱۶۰۰ و ۲۰۰سی‌سی از شرکت فرانسوی رنو کرده، تاکید کرد که بیش از ۲هزار و ۳۰۰دستگاه در همان سال تحویل مشتریان شده و الباقی نیز با موافقت وزیر صنایع از گمرک ترخیص و جهت فروش در اختیار پارس خودرو قرار گرفته است. در ادامه این گفت‌وگو، بابایی نکاتی در مورد الزام به صادرات ۲۰درصدی مگان، همچنین افت کیفی برخی از خودروهای مونتاژی را مورد تاکید قرار داده که در ذیل می‌آید:
در صورت اعمال تحریم علیه ایران آیا در خصوص تامین قطعات با مشکلی مواجه نخواهید شد؟
تدابیری با کشورهای همسایه انجام شده که حتی در بدترین شرایط که مانتوانیم قطعات یدکی را وارد کنیم، قطعات از طریق این کشورها وارد کشور شود و به این وسیله در خصوص تامین قطعه مشکلی به وجود نیاید. ما بحران را تحلیل کردیم که اگر زمانی تحریم شامل قطعات شد بتوانیم با مدیریت بحران این مشکل را برطرف کنیم.
آیا تولید خودرو مگان در کشور آغاز شده است؟
تولید خودرو در شرکت پارس خودرو جهت برنامه‌ریزی خدمات پس از فروش به این شرکت اعلام شده است.
در خصوص تولید‌کنندگان قطعات خودرو مگان نیز آیا مشکل تامین قطعه به وجود نخواهد آمد؟
به دلیل اینکه تولید خودرو مگان محدود است در خصوص تامین قطعات با توجه به راهکارهایی که شرکت برنامه‌ریزی کرده، بعید می‌دانم که به بحران برسیم.
با توجه به گفته وزیر صنایع مبنی بر الزام به صادرات 20‌درصدی تولیدخودرو مگان، آیا این الزام، صادرات این خودرو را با مشکل مواجه نخواهد کرد؟
به نظر من مطابق بررسی‌های به‌عمل آمده، صادرات مجموعه خودرو مگان را می‌توان به دو بخش تقسیم‌بندی کرد:
1 - خودرو کامل مگان: با توجه به هزینه پایین انرژی، نیروی کار ارزان در تمام مراحل تولید و مونتاژ، بستر مناسب جهت ساخت داخل کردن قطعات در سال‌های متمادی و شناخته شدن این خودرو در کلاس جهانی، صادرات این خودرو توجیه اقتصادی و تجاری مناسبی خواهد داشت به همین منظور با پایین بودن قیمت خودرو مگان تولید شده در ایران، می‌توان بازارهای هدف همچون کشورهای ونزوئلا، روسیه، بلاروس، سوریه و عراق را برای صادرات موفقیت‌آمیز در نظر گرفت. خودرو مگان تولید شده در ایران در دو کلاس ارزان و گران قیمت عرضه خواهد شد و مشتری می‌تواند قدرت انتخاب بیشتری داشته باشد.
۲ - قطعات خودرو مگان: با توجه به تردد این خودرو در دیگر کشورها از جمله کشورهای حوزه خلیج‌فارس و کشورهای استقلال‌یافته شوروی سابق و با عنایت به پایین بودن قیمت قطعات یدکی و پر مصرف این خودرو که به راحتی در ایران تولید می‌شود می‌توان از لحاظ صادرات، قطعات یدکی خودرو مگان را برای خیلی از کشورهای دنیا با تیراژ درخواستی صادر کرد. همچنین اشتراکات زیادی بین خودروهای مگان و لوگان بخصوص در سیستم موتور و قوای محرکه موجود است که این موضوع خود تقاضا و ارزش صادرات قطعات یدکی این خودرو را دو چندان می‌کند.
در سال گذشته تعداد بسیاری خودرو خارجی وارد کشور شد که نحوه خدمات‌رسانی به آنها نامناسب بوده، به نظر شما برای برطرف کردن مشکل این‌گونه خودروها چه اقدامی باید انجام داد؟
طی سال‌های گذشته برخی از شرکت‌های خصوصی مبادرت به ورود انواع خودروهای خارجی کردند که در این رابطه این شرکت‌ها چندان به خدمات پس از فروش اهمیت نداده و به نظر می‌رسد هیچ مرجعی هم به این امر رسیدگی نکرده است و این موضوع موجب شده که خودروهای وارداتی با مشکل خدمات پس از فروش مواجه شوند متاسفانه در حال حاضر برخی از شرکت‌های خصوصی همزمان اقدام به واردات خودرو بدون در نظر گرفتن شبکه خدمات پس از فروش کرده‌اند که تنها راه برطرف کردن این مشکل نظارت مراجع ذی‌صلاح بر روی واردات این‌گونه خودروها است و مکلف کردن این‌گونه شرکت‌های خصوصی به ارائه خدمات پس از فروش است.
تجربه نشان داده که هر خودرو مونتاژی که به سمت داخل‌سازی پیش می‌رود کیفیت آن افت می‌کند آیا شما این موضوع تایید می‌کنید؟
به نظر من طی سال‌های گذشته به دلیل نوجوان بودن صنعت خودروسازی و صنایع مرتبط با آن از جمله مونتاژ، موضوع افت کیفیت تا حدی صدق پیدا می‌کرد ولی در حال حاضر با اتکا به سابقه و تجربه چندین ساله و با عنایت به پرورش متخصصان خودرو و اخذ دانش فنی خودرو‌سازی به جرات می‌توان گفت که در حال حاضر خودروهای تولید شده ایران از لحاظ کیفی و فنی در رتبه بالای جهانی قرار داشته و این در حالی است که از نقطه نظر هزینه، قیمت‌ها در کف سطح جهانی است.
طی چند سال گذشته برخی خودروهای داخلی با مشکل کیفی مواجه بودند و شرکت‌های خودروساز تنها به تعویض قطعه معیوب پرداختند برای به وجود نیامدن این گونه مشکلات باید چه اقداماتی انجام داد ؟
به نظر من در جواب این سوال به دو بخش می‌توان اشاره کرد: اول اینکه در خصوص رفع مشکلات کیفی خودروهای تولیدی راهکارهای مشخص وجود دارد که در این رابطه می‌توان به استقرار سیستم‌های مدیریت کیفیت بین‌المللی در سازندگان قطعه و خودروسازان اشاره کرد و همچنین می‌توان رعایت استانداردها و انجام تست قطعات را قبل از ارسال به خط مونتاژ به صورت ویژه و با دقت مورد بازبینی و کنترل قرار داد. در سالیان اخیر فعالیت‌ها و پیشرفت‌های بسیار خوبی در ارتقای نمره کیفی، توسط خودروسازان انجام شده است که به طبع آن تعداد زیادی از سازندگان قطعات از نقطه نظر کیفی به سطوح قابل قبولی رسیده‌اند.
دوم اینکه امروزه در صنعت خودروسازی با توجه به پایین بودن قیمت قطعات و طراحی بر مبنای عمر پایین و با عنایت به رضایت‌مندی مشتری در اکثر تعمیرگاه‌های دنیا در صورت خرابی قطعه آن را تعویض و خیلی بندرت آن را تعمیر می‌کنند. در پروسه تعویض، هزینه قطعه با در نظر گرفتن زمان تعمیر قطعه (در صورت وجود قطعات جزء) کمتر خواهد بود.
چندی قبل اعلام شد که تولید خودروی تندر-۹۰ (لوگان) با مشکل کمبود قطعه مواجه شده است، آیا با این شرایط این خودرو به موقع وارد بازار خواهد شد؟
قبل از اینکه من پاسخ این سوال را بدهم بایستی عنوان کنم که هر خودرویی حداقل 1600صنعت مختلف و وابسته به خود دارد که در این رابطه در بدو تولید هر خودرو و جمع آوری حداقل 4000قطعات جزو کار بسیار سنگین و اینرسی بالایی دارد. قابل ذکر اینکه تقریبا اکثر خودروهایی که در ایران تولید شده‌اند در شروع با مشکلات مختلف مواجه بوده‌اند.
لذا در خصوص خودرو تندر-۹۰ (لوگان) با توجه به اینکه این خودرو با ‌درصد بالای ساخت داخل قطعات و همچنین قرار است با تیراژ سالیانه بالا و با اتکا به همکاری متخصصان فنی خودرو در داخل کشور تولید شود طبعا یک سری مشکلات فرا رو خواهد بود که در این رابطه مطمئنا با شروع تولید کلیه مشکلات مختلف از جمله تامین قطعات و تولید خودرو رفع شده و پیش بینی می‌شود تولید مداوم این خودرو بدون مشکل ادامه پیدا خواهدکرد.