گروه خودرو- «بار دیگر آتش سوزی عمدی در محصولات ایران‌خودرو» این عنوان تیتر خبری بود که از سوی اداره امور رسانه‌های شرکت ایران‌خودرو به دفتر روزنامه نمابر شده است. جریان از این قرار است که یک دستگاه سمند مدل ۸۲، چندی پیش در حوالی شهرستان خوی دچار آتش سوزی می‌شود که مالک این خودرو به طرح شکایتی نسبت به ایران‌خودرو اقدام می‌کند. اما بررسی‌های اداره حقوقی ایران‌خودرو نشان می دهد که این خودرو در حال قاچاق سوخت دچار آتش سوزی شده به همین خاطر اداره اموررسانه‌های ایران‌خودرو چنین تیتری را برای خبر خود انتخاب کرده است!

البته بزرگترین خودروساز خاورمیانه در قبال آتش سوزی‌های پژو۴۰۵، سمند و پرشیا یک موضع مشخص را دنبال کرده و آن نپذیرفتن هیچ گونه تقصیری در به وجود آمدن این آتش سوزی‌ها است.این شرکت که روند آتش سوزی خود به خود خودروهای خود را تمام شده می‌پندارد، طی چند هفته اخیر با چندین مورد گزارش آتش سوزی پژو۴۰۵ مواجه شده اما تنها در خصوص این مورد خودرو واکنش نشان داده است و معلوم نیست که گزارش‌های دیگر آتش سوزی خود به خودی برخی از محصولات این شرکت در کجا خاک می‌خورد. مهمترین نکته در این خبر به کار بردن دو واژه «بار دیگر» و «عمدی» است و به گونه‌ای این دو واژه انتخاب شده که خوانندگان احساس کنند آتش سوزی‌های گذشته برخی از محصولات این شرکت نیز عمدا اتفاق افتاده است.

اما چه کسی حاضر است به طور عمد خانواده خود را در خودرویی بنشاند و راهی سفر کند؟ چه کسی حاضر است سوار خودرویی شود که قرار است تا دقایقی دیگر به طور عمد دچار آتش سوزی شود؟

این که شرکت ایران‌خودرو، در خصوص آتش سوزی‌های اخیر، کوتاهی به خرج داده است جای شک و شبهه‌ای نیست اما چرا هیچ گاه عاملان نصب سیستم سوخت معیوب بر سر این خودروها معرفی و مجازات نشدند؟

جریان آتش سوزی‌های پژو۴۰۵ سال گذشته به چالشی ملی تبدیل شده بود به طوری که چند سازمان دولتی بر سر این موضوع با هم به اختلاف نظرهای شدیدی رسیدند و کار بررسی این موضوع به دادستانی کل کشور هم کشیده شد ولی نتیجه این همه بررسی چه شد؟ ایا آتش سوزی مکرر این خودروها در اوایل سال‌جاری حاصل کم‌توجهی به نتایج این بررسی‌ها است؟