تعویقی دیگر در اجرای استاندارد یورو 4

گروه خودرو - عدم شماره‌گذاری خودروهای داخلی به دلیل تبعیت نکردن خودروسازان از مقررات استانداردی و زیست محیطی حدودا سه چهار سالی است که به رویه‌ای از سوی ناجا تبدیل شده است.

همزمان با آغازین روزهای سال نو که تقریبا مصادف می‌شود با رعایت یک سری استانداردهای زیست محیطی و ایمنی از سوی خودروسازان، پلیس راهور ناجا با دریافت ابلاغیه از سوی سازمان حفاظت محیط زیست یا سازمان ملی استاندارد مبنی بر عدم رعایت خودروسازان از مقررات پیش بینی شده در تاریخ مقرر، از شماره‌گذاری برخی خودروها امتناع می‌کند.

این موضوع طی سه چهار سال گذشته به رویه‌ای تبدیل شده که مشتریان و خودروسازان را با آشفتگی بازار روبرو کرده است. هر چند باز هم طبق رویه ابلاغیه قبلی با ابلاغیه‌ای که به ناگهان از عالم غیب می‌رسد ملغی می‌شود و خودروسازان باز هم به تولید همان خودرو ادامه می‌دهند؛ اما این سوال طی این سال‌ها مطرح بوده که دلیل وضع یک قانون جدید و در نظر گرفتن مدت زمان مشخص برای اجرای آن چیست؟ این سوال در حالی مطرح می‌شود که خودروسازان نه تنها پایبند تعهدات خود مبنی بر اجرای مقررات سازمان ملی استاندارد یا سازمان حفاظت محیط زیست نیستند بلکه با خریدن زمان و تعویق چند باره برای اجرای آنها به نوعی بی‌میلی خود را در این زمینه ابراز می‌کنند.

در نهایت اینکه با تعویض مکرر تاریخ‌های پیش بینی شده، خودروسازان تن به مقررات سازمان‌های یاد شده می‌دهند. هر چند هزینه اجرای مقررات استانداردی همچون نصب ایربگ، ترمز ضد قفل و... در نهایت از خریداران اخذ می‌شود اما مشکل خودروسازان در زمینه اجرای این استانداردها همیشه هزینه‌ای است که بر تولید تحمیل می‌شود، حال این هزینه می‌تواند در قالب ایربگ و ترمز ضد قفل از جان مالکان خودرو محافظت کند یا می‌تواند رعایت استاندارد زیست محیطی یورو ۴ باشد تا مانع از آلودگی هر چه بیشتر هوا شود. حال روز از نو و روزی از نو.بازهم سال جدید شد و پلیس راهور ناجا از عدم شماره‌گذاری خودروهای تولیدی خودروسازان می‌گوید، اما این بار مشکل بر سر ایربگ و ترمز ضد قفل نیست بلکه این بار عدم تجهیز خودروها به استاندارد یورو ۴ مانع از شماره‌گذاری آنها شده است.

بر این اساس روز گذشته احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان از توقف دوباره پلاک‌گذاری خودروها از سوی پلیس راهور از ابتدای سال جاری خبر داد.وی دلیل این بار پلیس را عدم اجرای استاندارد یورو ۴ از سوی خودروسازان عنوان کرده است.

نعمت بخش که با خبرگزاری فارس گفت و گو کرده در تشریح بیشتر توقف پلاک‌گذاری خودروها تاکید داشته که براساس مصوبه دولت در اسفند سال ۹۰، از ابتدای امسال خودروها باید با استاندارد یورو ۴ تولید شوند و شرط این تولید، آن است که وزارت نفت از اول سال ۹۱ سوخت با استاندارد یورو ۴ را در کشور توزیع کرده باشد. اظهار نظر نعمت بخش در این زمینه در حالی است که تجهیز خودروها به استاندارد یورو ۴ که وابستگی زیادی به سوخت یورو ۴ دارد، حکم مرغ و تخم مرغ را پیدا کرده است؛ به طوری که از ابتدای شروع این پروژه خودروسازان عنوان می‌کردند که ابتدا باید سوخت پاک توزیع شود سپس خودرو با استاندارد یورو ۴ اما مسوولان وزارت نفت تاکید داشتند که تولید خودرو با استاندارد یاد شده منافاتی با سوخت فعلی ندارد.

در هر صورت نعمت بخش نیز در گفت و گوی دیروز خود با بیان اینکه توزیع سوخت با استاندارد یورو ۴ هنوز انجام نشده، افزوده است که وزارت نفت اعلام کرده که توزیع این سوخت را از اول سال جاری در ۸ کلان‌شهر آغاز خواهد کرد که ظاهرا این مساله نیز عملیاتی نشده است.

تعویق در اجرای مقررات

طبق آخرین مصوبه دولت در ۱۶ اسفند سال ۹۰، قرار شد از سال ۹۲ تولید خودرو با استاندارد یورو ۴ انجام شود و در بند ۷ این مصوبه نیز وزارت نفت مکلف شد که از ابتدای سال ۹۱ سوخت با استاندارد یورو ۴ را توزیع کند.این در حالی است که آذرماه سال گذشته خودروسازان خواستار مهلت برای ارتقای سطح استاندارد خودروهای تولیدی خود بودند. در این زمینه معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در آذرماه سال گذشته تاکید کرد که خودروسازان تا پایان سال ۹۱مهلت دارند سطح استاندارد خودروهای تولیدی خود را ارتقا دهند و به هیچ عنوان این امر به تعویق نخواهد افتاد.

محمد علی شاعری متذکر شده بود که بر اساس بند ۶ طرح جامع کاهش آلودگی هوا باید استاندارد خودروهای تولید داخل تا ابتدای سال ۹۲ به یورو ۴ ارتقا یابد در غیر این صورت خودروهای تولید‌شده شماره‌گذاری نمی‌شوند. در این بین خودروسازان که در آذرماه سال گذشته تاریخ تولید خودروهای یاد شده را تا سال ۹۲ تمدید کرده بودند پی در پی عنوان می‌کردند که ارتقای استاندارد آلایندگی محصولات سواری خود به یورو ۴ را آغاز کرد‌ه‌اند.این در شرایطی است که سال گذشته همراه با نوسانات ارزی و محدودیت‌های بین المللی، تولیدات خودروسازان با استانداردهای فعلی هم به مخاطره افتاده بود.در این زمینه کیوان وزیری، مدیر اجرا و نظارت بر استانداردهای ایران خودرو در رابطه با عملیاتی شدن این طرح به خبرنگار ما گفته بود که هم اکنون با شرایط به وجود آمده که ناشی از محدودیت‌های بین‌المللی و مشکلات مالی خودروسازان است، بزرگ‌ترین مشکل خودروسازان تامین قطعات مورد نیاز برای اجرای این استاندارد است. او در ادامه تاکید کرده بود که ما در حال حاضر از نظر تکنولوژیکی و طراحی مشکلی نداریم و توانسته‌ایم این ارتقای استاندارد را عملی کنیم، حتی محصولاتی را هم با این استاندارد تولید کرده‌ایم، اما مشکلات تامین قطعات مربوط به این پروژه، برنامه خودروسازان را دچار اخلال کرده است. در هر شکل خودروسازان که در شرایط فعلی با مشکلات مالی دست به گریبانند و از سوی دیگر قیمت‌گذاری خودرو نیز طبق خواسته آنها پیش نمی‌رود، زیر بار اجرای استاندارد یاد شده نمی‌روند کما اینکه روز گذشته نعمت بخش نیز آب پاکی را روی دست مسوولان سازمان حفاظت از محیط زیست ریخت.

اما ظاهرا دیروز موضوع عدم شماره‌گذاری خودروهای فاقد استاندارد مذکور به وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده به طوری که فروتنی مدیرکل صنایع ماشین سازی وزارت صنعت‌ از رایزنی وزیر صنعت با دولت برای تصویب مصوبه‌ای‌جدید برای تعیین‌ فرصتی‌ دوباره برای تولید خودرو با استاندارد یورو ۴ و رفع مشکل توقف شماره‌گذاری خبر داد.

کیومرث فروتنی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعدادی از خودروها براساس استاندارد یورو۴ تولید و وارد بازار شده‌اند، اظهار کرد: تولید انبوه خودرو با استاندارد یورو۴ به دلیل عدم توزیع گسترده سوخت یورو ۴ همچنان با مشکلاتی روبه‌رو است، البته نمی‌توان به عملکرد راهنمایی و رانندگی برای ممانعت از شماره‌گذاری خودروهای فاقد این استاندارد انتقاد کرد.

وی با اشاره به اینکه براساس آخرین مصوبه، خودروهای تولید سال ۹۲ می‌بایست براساس استاندارد یورو ۴ باشد، افزود: به دلیل آنکه خودروسازان هنوز توزیع گسترده خودروهای خود را براساس این معیار انجام نداده‌اند راهنمایی و رانندگی از شماره‌گذاری خودروها ممانعت می‌کند. این مقام مسوول در وزارت صنعت به مکاتبات این وزارتخانه با وزارت نفت برای تسریع در توزیع گسترده سوخت یورو ۴ خبر داد و گفت: مقرر شده وزارت نفت طی دو ماه آینده این سوخت را به صورت گسترده در هشت کلان شهر کشور توزیع نماید تا به واسطه آن خودروسازان بتوانند خودروهای خود را با استاندارد یورو ۴ تولید کنند.

دخالت هیات دولت

اما روز گذشته اخبار غیر رسمی نیز از موافقت هیات دولت با شماره‌گذاری خودروهای یورو ۲ منتشر شد.

ایسنا در این زمینه گزارش داد که به گفته مقامات مسوول، هیات دولت با ادامه تولید خودروهای یورو ۲ و ارائه مهلت جدیدی برای ارتقای این محصولات به استاندارد آلایندگی یورو ۴ موافقت کرده است.با توجه به این خبر به نظر می‌رسد که تولید خودروهای یاد شده بار دیگر با تعویقی دوباره روبه‌رو است این در حالی است که چندی پیش رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کاهش ۳۰ درصدی شاخص‌های آلایندگی هوا در سال جاری را به تولید خودروهای کشور با استاندارد یورو ۴ وابسته دانسته بود.