امید به تولید دوباره پژو Gli

گروه خودرو - چند سال پیش هنگامی که منوچهر منطقی، سکان هدایت ایران‌خودرو را در دست گرفت، از سوی مدیران وقت ساپکو پیشنهادی مبنی بر کاهش برخی از هزینه‌های تولید پژو ۴۰۵ دریافت کرد تا قیمت این خودرو به ۸ میلیون تومان کاهش پیدا کند. منطقی نیز این پیشنهاد را قبول و طی گفت‌وگویی با رسانه‌ها، ایده پژو ۴۰۵ ارزان‌قیمت (Gli) را به اطلاع عموم رساند. اعلام رسانه‌ای منطقی منجر به آن شد که بسیاری از متقاضیان پژو ۴۰۵ که این خودرو را پیش‌خرید کرده بودند، حواله‌های خود را به این شرکت پس دهند و در انتظار پژوی ۸میلیونی که منطقی وعده داده بود، بنشینند.

اما مدیران ایران‌خودرو، پس از بررسی‌های جامع‌تر پی بردند که اصولا تولید پژو‌های ۸ میلیونی امکان‌پذیر نخواهد بود، مگر اینکه شرکت بخواهد با ضرر این خودرو را به فروش برساند. در هر صورت پژوی ۸ میلیونی وعده داده شده پس از مدتی تولید شد، اما قیمت آن از ۸ به ۱۰میلیون تومان رسید و نام پژو Gli را به خود گرفت.

پژو Gli از نظر قدرت و نوع موتور تفاوتی با ۴۰۵ ندارد. همچنین در طراحی گیربکس نیز تفاوتی مشاهده نمی‌شود. حذف سیستم گیرنده و فرستنده نوری، قفل مرکزی و نیز شیشه بالابر برقی‌ درهای جلو و همچنین عدم برخورداری از صداگیر زیرموتور و فرم نگه‌دارنده ابزار‌های داخل چرخ زاپاس، از تفاوت‌های این خودرو نسبت به Glx است.

رنگ بدنه Gli نیز سالید (روغنی) است و سپر‌های جلو و عقب نیز که در Glx همرنگ بدنه خودرو است در Gli مشکی است.

به خاطر همین موارد قیمت پژو Gli به حدود ۱۰میلیون تومان رسید. با این حال، مردم استقبال خوبی از این خودرو به عمل آوردند تا جایی که بر فروش سایر محصولات ایران‌خودرو به ویژه ۴۰۵ تاثیر منفی گذاشت و بیشتر ۴۰۵‌های تولیدی در پارکینگ ایران‌خودرو انبار شد.

پس از وقوع این جریانات، مدیران جدید ایران‌خودرو در یافتند که با اقدام خود در تولید Gli نه تنها درآمدزایی نداشته‌اند، بلکه باعث کاهش فروش برخی از محصولاتشان شده است.

به همین خاطر خط تولید پژو Gli در حالی که هنوز هم متقاضیان زیادی داشت متوقف شد.

تولید دوباره Gli در ایران‌خودرو

با آغاز مرحله جدید طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده، سمند، Gli، پراید و ون به عنوان خودرو‌های موردتایید سازمان ترافیک کشور برای تبدیل شدن به تاکسی معرفی شدند. اما در نهایت قرار شد خودروسازهای کشور تنها تاکسی‌های سمند و پراید را برای این منظور تولید کنند. از آنجا که پژو GLi بین تاکسی‌داران، متقاضی زیادی داشت، سازمان تاکسیرانی درخواستی مبنی‌بر تولید ۱۵هزار تاکسی GLi را از ایران‌خودرو کرد. صادقی مجد، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی کشور، در این رابطه می‌گوید، با وجود این درخواست بعید می‌دانم که تاکسی GLi در کشور تولید شود، چون در جلسه‌ای که در دو هفته گذشته با مسوولان ایران‌خودرو داشتیم، عنوان شد که خط تولید این خودرو به طور کلی جمع‌آوری شده است و دیگر تولید نخواهد داشت. اگر چه صادقی‌مجد، از تولید تاکسی‌های GLi کاملا ناامید شده است اما شنیده‌ها حاکی است که پس از جلسه مذکور، تولید ۱۵هزار تاکسی GLi در دستور کار ایران‌خودرو قرار گرفته است تا با قیمتی حدود ۱۰میلیون تومان به منظور خدمات‌رسانی به ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی کشور عرضه شود.

از طرف دیگر به گفته تیموری کرمانی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران، تاکنون چهار هزار و ۵۹۹نفر از تاکسی‌داران تهران برای از رده خارج کردن تاکسی‌های فرسوده ثبت‌نام کرده‌‌اند که از این تعداد ۴۷درصد خواهان سمند، ۴۷ درصد خواهان پژو GLi و ۶درصد متقاضی پراید بوده‌اند.

بنابراین با توجه به استقبال تاکسی‌داران از پژو GLi، تولید دوباره این خودرو رونق دیگری به ناوگان تاکسیرانی خواهد داد. مهران سالاریه، مدیر پروژه‌های تاکسی طرح نوسازی خودروهای فرسوده نیز در این خصوص می‌گوید: بر اساس قراردادی که سازمان تاکسیرانی کشور با خودروسازها بسته است تا پایان سال جاری ۲۰هزار تاکسی پراید و ۱۰هزار تاکسی سمند دوگانه‌سوز در سایپا و ایران‌خودرو تولید خواهد شد. به گفته وی طی سال جاری ۵۰هزار تاکسی فرسوده از سطح کشور جمع‌آوری و به همین تعداد، تاکسی نو و دوگانه‌سوز وارد ناوگان تاکسیرانی کشور خواهد شد. وی می‌افزاید: ۳۲هزار تاکسی فرسوده و ۱۸هزار مسافرکش پلاک سفید، فرسوده این تعداد را تشکیل می‌دهند.

به گفته وی با توجه به اینکه از ۵۰هزار تاکسی نو، ۲۰هزار دستگاه پراید و ۱۰هزار دستگاه سمند خواهد بود، بنابراین ۲۰هزار ظرفیت خالی باقی می‌ماند که احتمال دارد حدود ۶تا ۱۰هزار دستگاه آن به وسیله تاکسی‌های آردی روآ پر شود.

سالاریه می‌گوید: مسوولان ایران‌خودرو تلویحا گفته‌اند که می‌توانند تا پایان آذرماه شش تا ده‌هزار تاکسی آردی روآ تولید کنند که البته در این رابطه هنوز قراردادی منعقد نشده است.