گروه خودرو- بودجه سال ۹۳ دو تفاوت اصلی با بودجه امسال دارد؛ این دو تفاوت از نظر زمان تقدیم آن به مجلس در موعد مقرر و همچنین انقباضی بودن ارقام آن به‌خصوص در بخش درآمدهای دولتی به چشم می‌آید. بر همین اساس رییس‌جمهور کشورمان صبح روز گذشته با حضور در بهارستان نخستین لایحه بودجه دولت یازدهم را تقدیم مجلس کرد که بر اساس آن درآمد دولت از محل واردات خودرو یک هزار و ۱۶۴ میلیارد تومان پیشنهاد شده است.

پیش‌بینی درآمد یک هزار و ۱۶۴ میلیارد تومانی از محل واردات خودرو در شرایطی است که دولت دهم در بودجه سال ۹۲ این درآمد را دو هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بود.

به عقیده کارشناسان، هر چند درآمد حاصل از واردات خودرو برای دولت‌ها بسیار ارزشمند است و در واقع قلک خوبی محسوب می‌شود، اما دولت یازدهم برخلاف دولت پیشین، سقف درآمد دولت از واردات خودرو را تا ۸۳۶ میلیارد تومان کاهش داده است که این میزان کاهش درآمد می‌تواند به معنای سیاست کاهش واردات خودرو در سال آینده باشد.

در حال حاضر تعرفه واردات خودروهای دارای حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی که پیش از این واردات آنها به کشور ممنوع بود، به ۱۴۹ درصد رسیده و تعرفه واردات سایر خودرو‌ها نیز ۴۰ درصد است.

هر چند پیش از این به نظر می‌رسید با افزایش نرخ ارز، واردات خودرو به کشور کاهش پیدا می‌کند؛ اما آمار واردات عکس این عقیده را اثبات کرد. بر اساس آمار واردات در ۸‌ماهه سال‌جاری واردات خودرو با رشد همراه بوده تا آنجا که درآمد دولت از محل عوارض واردات آن، حدود ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است.

حال با توجه به اینکه رشد واردات خودرو با خروج ارز از کشور ارتباط مستقیم دارد و از طرفی می‌تواند منبع درآمد ریالی خوبی هم برای دولت باشد، باید دید آیا حجم واردات خودرو در دولت یازدهم ارقام پیش‌بینی شده را پشت سر خواهد گذاشت یا طبق پیش‌بینی‌ها پیش خواهد رفت؟