روند نزولی تولید متوقف شد
گروه خودرو - آمار تولید انواع خودرو در آذرماه سال‌جاری نشان‌دهنده آن‌است که روند نزولی تولید در این ماه متوقف شده است، این در شرایطی است که با توجه به ادعای خودروسازان، دولت نه تنها کمک مالی به تولید کنندگان نکرد بلکه مانع از افزایش قیمت خودرو تا پایان سال‌جاری نیز شد.
در این بین برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو عنوان می‌کنند که خودروسازان در راستای حل مشکلات نقدینگی خود اقدام به فروش برخی از دارایی‌های خود کردند و از سوی دیگر پرداخت بخشی از بدهی خود به قطعه سازان را نیز برای تامین قطعه در خطوط تولید در دستور کار قرار دادند.
بر این اساس وزارتخانه صنعت و معدن و تجارت اگر چه تلاش فراوانی برای تامین بخشی از نقدینگی خودروسازان که عنوان می‌شود به واسطه نرخ ارز، تحریم و هدفمندی یارانه‌ها با کمبودهایی روبه‌رو هستند، انجام داد اما مذاکره با بانک مرکزی تا به امروز به بن بست خورده است.
با این شرایط خودروسازان به افزایش قیمت خودرو دل بسته بودند که به دلیل نارضایتی عمومی این اقدام نیز منتفی شد.در هر صورت بسیاری از کارشناسان و دست‌اندرکاران خودرو پیش‌بینی می‌کنند که گره کور این صنعت به این زودی باز نخواهد شد چرا که از یک سو با در نظر گرفتن کیفیت خودرو افزایش سه باره قیمت برای مشتریان توجیه نخواهد داشت و از سوی دیگر دولت نمی‌تواند با توجه به تعداد شاغلان شرکت‌های تولیدی و همچنین انحصار این شرکت‌ها در تامین خودرو کشور این صنعت را به حال خود رها کند.
به همین دلیل مشکلات شرکت‌های خودروسازی به گره کوری تبدیل شده که تا به امروز مسیر مشخصی برای حل بحران‌های آن تبین نشده است.در هر صورت خودروسازان در کارنامه ماه گذشته خود به یمن فروش دارایی‌ها توانستند، رشد تولید را رقم بزنند این در حالی است که برخی از نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خواستار حضور وزیر صنعت ومعدن در این کمیسیون هستند تا از وی پرسش کنند که پشت افزایش تولید خودرو چه اتفاقاتی در حال وقوع است که با وجود عدم حمایت‌های دولتی ورق به سوی رشد تولید برگشته است. برخی از نمایندگان حتی احتکار خودرو از سوی خودروسازان را مطرح می‌کنند و رشد تولید را به این موضوع ربط می‌دهند.در هر حال آذرماه امسال را باید نقطه عطفی در کارنامه خودروسازان بخوانیم؛ چرا که امید زیادی به تداوم آن وجود دارد این در شرایطی است که تولید کنندگان عنوان می‌کنند در صورت عدم حمایت‌های دولتی یا اخذ تسهیلات این روند تداوم نخواهد یافت.
تولید خودرو به روایت آمار
اما به سراغ آمار تولید خودرو در آذرماه برویم، آماری که روزنه ای از امید در میان تولیدکنندگان و مشتریان به‌وجود آورده است. بر این اساس در ماه پایانی پاییز امسال مجموعا ۶۶ هزار خودرو سواری متعلق به بخش خصوصی و نیمه دولتی کشور تولید شده که ۳۶ هزار دستگاه آن متعلق به ایران خودرو و ۲۶ هزار دستگاه دیگر را سایپا به بازار عرضه کرده است. طبق این آمار تولید خودرو در ماه مذکور نسبت به مدت مشابه دو سال گذشته از رشد ۸ درصدی برخوردار شده است.
اما در آماری که وزارتخانه صنعت و معدن و تجارت تهیه کرده آمار تجمعی تا پایان آذرماه حکایت از آن دارد که تولید خودروهای سواری نسبت به مدت مشابه سال‌های ۹۰ و ۹۱ با کاهش۲۷درصدی همراه بوده است.
در همین حال ایران خودرو تا پایان امسال تعداد ۲۰۴ هزار دستگاه خودرو به بازار عرضه کرده و سایپا نیز تعداد ۱۹۷ هزار دستگاه خودرو تولید کرده است.هر دو شرکت مذکور هر چند در آمار تجمعی تا پایان آذرماه با رشد منفی روبه‌رو بودند، اما در این ماه رشد نسبتا کمی را تجربه کردند.با این حال ایران خودرو نسبت به دو سال گذشته در آمار تجمعی با افت ۲۳درصدی و سایپا نیز با افت ۲۹ درصدی در تولید روبه‌رو بودند.
هم اکنون برخی از شرکت‌ها سایت فروش خود را بسته‌اند تا بتوانند خودروهای ثبت‌نامی را تحویل دهند این در شرایطی است که برخی مشتریانی که از موعد تحویل خودرو آنها گذشته، نسبت به عدم تحویل خودروی ثبت نامی در موعد مقرر انتقاداتی را متوجه شرکت‌های خودروساز کرده‌اند.
اما به سراغ تعداد خودروهای تولیدی خودروسازان برویم. شرکت ایران خودرو مرکزی در آذرماه امسال حدود چهار هزار پژو ۲۰۶ معمولی تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که حدود ۲۲۲ دستگاه بوده از رشد نسبتا مطلوبی برخوردار شده است همچنین آمار تجمعی تا آذرماه گویای آن است که تعداد ۲۳ هزار دستگاه خودروی ۲۰۶ در ایران خودرو مرکز تولید شده است.
همچنین طی دو سال گذشته تولید خودروهای ۲۰۶ اتوماتیک و دوگانه سوز متوقف بوده و تنها این خودرو با تیپ معمولی به تولید رسیده است. پس از توقف فعالیت شرکت پژو در ایران تولید ۲۰۶ در ایران با افت شدیدی همراه شد، این در حالی است که ایران خودرو با عرضه ۲۰۶ ایرانی به نوعی این خودرو را جایگزین ۲۰۶ پیشین کرد.
این شرکت با داخلی سازی برخی از قطعات خودروی مذکور به تولید این خودروی پرمشتری ایران ادامه داد.اما دو خودروی پژو ۴۰۵ و پژو پارس را می‌توان دو خودرویی نامید که منجر به رشد آمار تولید شرکت ایران خودرو شده‌اند.در آذرماه مجموعا ۵ هزار دستگاه پژو ۴۰۵ و حدود ۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه پژو پارس در این شرکت تولید شده است. به این ترتیب تا پایان آذرماه تعداد ۲۹ هزار دستگاه ۴۰۵ و ۲۸ هزار دستگاه پژو پارس به بازار عرضه شده است. اما تولید تندر-۹۰ در این شرکت کمتر از دیگر شرکت رقیب است به‌طوری‌که در این ماه تنها ۳۸۰ دستگاه از این خودروی فرانسوی تولید شده که به این ترتیب تا پایان امسال مجموع تندرهای تولیدی این شرکت به ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه می‌رسد.
سمند این خودروی ملی ایران خودرو نیز در دو نوع معمولی و دوگانه سوز تا آذرماه امسال به تولید خود ادامه داده است.به‌طوری‌که تا پایان این ماه تعداد ۸ هزار دستگاه سمند تولید و تجمعی نیز تا آخرین ماه پاییز ۴۱ هزار دستگاه بوده است.اما طبق آمار وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در سال جاری پژو ۲۰۷ هیچ تولیدی نداشته و خودروی دنا نیز به تعداد ۶ دستگاه تولید داشته است.رانا دیگر خودروی ملی ایران خودرو نیز در آذرماه به تعداد ۴ هزار دستگاه به بازار عرضه شده و تا پایان این ماه نیز رکورد ۲۱ هزار دستگاهی داشته است این خودرو در سال ۹۲ بیشترین تولید را نسبت به دو سال گذشته از آن خود کرده است.
اما در دیگر شرکت‌های ایران خودرو همچون ایران خودرو خراسان، مازندران و فارس تولید خودروهایی همچون پژو ۴۰۵ و یا پژو‌پارس ادامه داشته این در حالی است که گرند ویتارا سوزوکی که در ایران خودرو خراسان تولید می‌شود در آذرماه تنها ۱۹ دستگاه تولید داشته و تا پایان این ماه نیز بطور تجمعی ۴۹۳ دستگاه از خطوط تولیدی این شرکت خارج شده است.
اما به سراغ پارس خودرو برویم شر کتی که در آذرماه با افت ۵۰ درصدی نسبت به دو سال گذشته مواجه بوده است.
با توجه به آمار ارائه شده، تولید تندر در این شرکت نسبت به ایران خودرو از اوضاع بهتری برخوردار است به‌طوری‌که در آذرماه تعداد ۹۰۲ دستگاه از خودروی یاد شده به بازار عرضه شده است همچنین آمار تجمعی تا آذرماه نیز گویای این است که ۱۱ هزار تندر در پارس خودرو تولید شد که البته نسبت به دوسال گذشته با افتی قابل توجه همراه بوده است.
اما تولید مگان نیزدر این شرکت از اوضاع خوبی برخوردار نیست؛ چرا که با افت ۸۸ درصدی نسبت به دو سال ۹۱ و ۹۲ روبه‌رو بوده است.در آذرماه تنها ۹۰۰ دستگاه از این خودرو به بازار عرضه شده است که با توجه به معوقات این شرکت به نظر می‌رسد این تعداد تولید نیز به مشتریانی که از مدت‌ها پیش اقدام به ثبت نام مگان کرده بودند تعلق گیرد.همچنین از ابتدای سال تا آخرین ماه پاییز تعداد یک هزار و ۲۷۳ دستگاه مگان تولید شده است.
اما تولید دو خودروی تینا و قشقایی نیز در این شرکت به پایین ترین سطح خود رسیده به‌طوری‌که تینا تنها ۱۲ دستگاه و قشقایی نیز به همین تعداد تولید داشته‌اند. پارس خودرو از از ابتدای امسال تا آذرماه تعداد ۷۰۸ دستگاه تینا تولید کرده است.اما تولید خودروهای پراید در این شرکت بیشتر از باقی خودروها بوده است به‌طوری‌که تولید نسیم و صبا در آذرماه به دو هزار و ۹۹۸ دستگاه رسیده و از ابتدای امسال تا پایان ماه مذکور نیز تعداد ۲۹ هزار دستگاه از این دو خودرو تولید شده است.جمع تولید این شرکت در آذرماه تعداد ۵ هزار دستگاه بوده و از ابتدای امسال تا پایان این ماه نیز پارس خودرو تعداد ۴۴ هزار دستگاه خودرو به بازار عرضه کرده است. اما در دو شرکت سایپا مرکز و سایپا کاشان طی آذرماه امسال کلا ۲۰ هزار خودرو تولید شده که۸۰ درصد رشد منفی نسبت به دو سال ۹۱ و ۹۲ را تجربه کرده است.بر این اساس جمع پرایدهای تولیدی در سایپا مرکز تا پایان آذرماه تعداد ۹۲ هزار دستگاه بوده و در سایپا کاشان نیز به تعداد ۲۵ هزار دستگاه رسیده است. اما خودروی تیبا در سایپا مرکز به تعداد ۵۲ دستگاه و در سایپا کاشان ۴ هزار دستگاه در آذرماه تولید شده است.