گروه خودرو - وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت تلویحا از خودروسازان خواست که نسبت به افزایش قیمت خودرو در سال آینده تجدیدنظر کنند. بر این اساس، بسیاری از مسوولان شرکت‌های خودروساز در غیاب حمایت‌های دولتی و عدم همکاری بانک‌ها با شرکت‌های مذکور، افزایش قیمت خودرو را در سال آینده اجتناب‌ناپذیر می‌دانند .خودروسازان که از سال گذشته تاکنون بنابر نوسانات نرخ ارز، تحریم و تورم با کمبود نقدینگی و ضرر و زیان‌های هنگفتی مواجه بودند، کوتاه‌ترین راه را برای تامین نقدینگی و جبران ضررهای ناشی از تصمیمات اقتصادی دولت دهم انتخاب کردند که همان افزایش قیمت است. با این حال هر چند وزارتخانه صنعت و معدن مجوز افزایش قیمت تا پایان سال جاری را به خودروسازان نداده، اما ظاهرا وعده‌‌هایی در این زمینه برای سال ۹۳ به تولیدکنندگان داده است. برخی از کارشناسان معتقدند که ارائه مجوز افزایش قیمت به خودروسازها بار سنگینی را بر دوش دولت قرار خواهد داد. در هر صورت، روز گذشته نعمت‌زاده در حاشیه هیات دولت موضوعیت افزایش قیمت خودرو در سال آینده را تنها متوجه خودروسازان دانست.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص کیفیت خودروهای تولید شده و احتمال تغییر در قیمت‌ خودروها عنوان کرده که خودروسازان ما شرکت‌های خصوصی هستند و ممکن است ما از جهت ارشادی و تذکری وارد عمل شویم.

وی افزود: در مورد قیمت خودرو نظر ما این بود که در سال ۹۲ تغییری نکند و این‌گونه هم شد. نعمت زاده ادامه داد که در خصوص قیمت خودرو در سال ۹۳ نیتمان این است که قیمت‌ها ثابت بماند و هزینه‌هایی را که از محل تورم بر صنعت خودرو تحمیل می‌شود از طریق افزایش تولید برطرف کنیم.

وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت درباره همکاری با خودروسازان چینی نیز گفته است که بعد از تحریم غرب نمی‌توانستیم صنعت خودرو را تعطیل کنیم، تولید کاهش یافت و این کاهش تا امسال هم ادامه یافت که با این اقدام توانستیم روند کاهشی را متوقف کنیم و اخیرا تولید را در مقایسه با سال گذشته افزایش داده‌ایم که بخش عمده‌ای از قطعات مورد نیاز را از قطعه‌سازان داخلی و بخشی را نیز از قطعه سازان خارجی تهیه کرده‌ایم.

نعمت‌زاده با اشاره به اینکه از نظر فناوری، چین فرق کرده و به‌ویژه در صنایع نوین کیفیت بالایی دارد اظهار کرد که صنایع خودرو سازی چین با تولید و صادرات ۱۵ میلیون خودرو در سال مقام اول را دراین حوزه در دنیا دارد و برای رقم خوردن رقابت در این عرصه، خودروسازان ما با آنها مذاکره می‌کنند و اگر به شرایط مناسبی برسیم همکاری می‌کنیم.

وی گفته است که ما چرا باید خود را اسیر خودروسازان غربی کنیم که در مواقعی مانند تحریم ضربه بخوریم، البته اخیرا گروه‌های مختلفی به ایران سفر کرده‌اند که گفت‌وگو‌ها با آنها ادامه دارد.