گروه خودرو- با اجرای مقدماتی فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال تدوین آیین‌نامه‌ای برای اختصاص سهم صنایع مختلف از درآمدهای یارانه‌ای دولت است. مطابق اعلام معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری، سهم صنعت و تولید از درآمدهای یارانه‌ای دولت ۱۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود. صنایع مختلف در مقابل افزایش هزینه‌های حامل‌های انرژی که افزایش هزینه‌های تولید را برای آنان به همراه دارد، بر اساس سیاست‌های دولت از این ۱۰ هزار میلیارد تومان بهره‌مند خواهند شد.

بر این اساس هرچند سهم صنایع مختلف از جمله خودروسازان از درآمدهای یارانه‌ای در فاز اول آن‌طور که پیش‌بینی شده بود به دست آنها نرسید، اما خودروسازان امیدوارند این سهم در فاز دوم به آنها اختصاص پیدا کند.

به عقیده کارشناسان چنانچه خودروسازان سهمی از درآمدهای یارانه‌ای فاز دوم هدفمندی داشته باشند، بعد از ابلاغ مصوبه تزریق ارز دولتی به صنعت خودرو، این دومین بسته حمایتی دولت از خودروسازان برای افزایش تیراژ خواهد بود.

در این زمینه عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان با اشاره به اینکه در فاز اول خودروسازان هیچ سهمی از درآمدهای یارانه‌ای دولت نداشتند، به خبرنگار دنیای اقتصاد می‌گوید: اختصاص سهم صنعت خودرو از درآمدهای یارانه‌ای دولت می‌تواند به معنای تزریق پول به این صنعت نباشد. محمدرضا نجفی‌منش در ادامه می‌گوید: در نظر گرفتن تخفیف‌هایی برای هزینه حامل‌های انرژی، نرخ مالیات و مسائلی از این دست می‌تواند در کاهش هزینه‌های خودروسازان بسیار اثرگذار باشد. به عقیده نجفی‌منش، چنانچه دولت در نظر دارد قیمت خودرو افزایش پیدا نکند یا حتی کاهش هم داشته باشد، در نظر گرفتن چنین حمایت‌هایی می‌تواند بدون افزایش فشار روی خودروسازان، به اجرای این سیاست دولت کمک کند.

در حال حاضر هنوز سهم صنایع مختلف کشور از ۱۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده از محل درآمدهای یارانه‌ای مشخص نیست. این در حالی است که به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ آیین‌نامه اجرایی اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای یارانه‌ها به بخش صنعت و تولید در دست تهیه و تدوین است.