گروه خودرو: روز گذشته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت سرمایه در گردش موردنیاز بخش صنعت را ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرد که اصولا باید توسط سیستم بانکی تامین شود. سرمایه در گردش در واقع نقدینگی مورد نیاز یک واحد تولیدی است که به واسطه آن می‌تواند به تولید ادامه دهد. بر همین اساس به گفته کارشناسان سهم صنعت خودرو از رقمی که غلامرضا شافعی آن را برای بخش صنعت اعلام کرده است، چیزی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است. به گفته کارشناسان، خودروسازان برای تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو به ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش نیاز دارند.

اما با توجه به اینکه بانک‌ها به دلیل افزایش معوقات خودروسازان حاضر به پرداخت تسهیلات به آنها نیستند، آیا هدف‌گذاری خودروسازان برای تولید محقق خواهد شد؟ به گفته یک مقام آگاه در صنعت خودرو، در حال حاضر دو خودروساز بزرگ کشور چیزی نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان وام بانکی دارند که تا زمان تسویه نشدن این مبلغ توسط خودروسازان، بانک‌ها حاضر به پرداخت تسهیلات تازه‌ای به آنها نیستند. با توجه به عدم‌پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها به خودروسازان و همچنین برنامه تولید خودروسازان در سال‌جاری، به‌نظر می‌رسد خودروسازان بار دیگر تقاضای نقدینگی بلاعوض یا با بهره پایین را از دولت مطرح کنند. پیش‌بینی یک مقام آگاه در صنعت خودرو این است که اگر خودروسازان نیمی از سرمایه در گردش مورد نیاز خود را نیز دریافت کنند می‌توانند برنامه تولید خود را در سال‌جاری تکمیل کنند. این مقام آگاه در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: در حال حاضر اگر حتی بین ۵ تا ۶هزار میلیارد تومان، یعنی نیمی از سرمایه‌ در گردش پیش‌بینی شده برای صنعت خودرو نیز به دست آنان برسد، با تکیه بر این مبالغ می‌توانند تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاهی خود را محقق کنند.

اما پیش‌بینی دیگر این مقام مسوول در صنعت خودرو این است که در صورت تامین نشدن سرمایه در گردش خودروسازان، دو خودروساز بزرگ کشور تا پایان سال نهایتا به تولید ۹۰۰ هزار دستگاهی خواهند رسید و نه بیشتر.