گروه خودرو: روز گذشته سرپرست معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل سوخت تصمیمات جدید این ستاد را در رابطه با خروج خودروهای فرسوده توسط واردکنندگان خودروهای خارجی تشریح کرد. بر این اساس اگرچه واردکنندگان خودرو از مهرماه سال گذشته موظف به خروج خودروهای فرسوده بر اساس حجم موتور خودروهای وارداتی شدند، اما حالا این الزام از حجم موتور به میزان مصرف سوخت وارداتی‌ها تغییر کرده است.

سرپرست معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل سوخت در همین زمینه به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید: واردکنندگان خودروهایی که میزان مصرف سوخت آنها در سیکل ترکیبی کمتر از ۶ لیتر است، یک خودرو، بین ۶ تا ۱۰ لیتر ۴ خودرو و بیشتر از ۱۰ لیتر باید ۶ خودرو را از رده خارج کنند تا بتوانند مجوز لازم را برای شماره‌گذاری داشته باشند.

محمد حیدری در رابطه با چرایی تغییر مصوبه قبلی از حجم موتور به میزان مصرف سوخت می‌گوید: از ابتدا هم خروج خودروهای فرسوده بر اساس میزان مصرف سوخت بوده که بعدا تغییر پیدا کرد، اما یکی از دلایل اصلی ستاد برای ایجاد این تغییرات این بوده که از این پس فرآیند خروج خودروهای فرسوده توسط واردکنندگان انجام شود، نه ستاد.

بر همین اساس از این پس ستاد مدیریت مصرف سوخت فقط برگه اسقاط خودرو به تعداد موردنیاز را از واردکنندگان قبول خواهد کرد و هیچ پول نقدی به حساب ستاد واریز نخواهد شد.

اگرچه از زمان راه‌اندازی ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت هم امکان واریز نقدی هزینه اسقاط وجود داشته و هم ارائه برگه گواهی اسقاط، اما به گفته فعالان حوزه واردات از سال ۸۸ به این سو ستاد هیچ برگه اسقاطی را از واردکنندگان نپذیرفت و روش «واریز هزینه اسقاط خودرو به حساب ستاد» در پیش گرفته شد.

حیدری در این رابطه می‌گوید: با روش قبلی مسوولیت زیادی برای ستاد ایجاد شده بود و واردکنندگان عملا برای خروج خودروهای فرسوده جز واریز پول به حساب ستاد، کاری انجام نمی‌دادند. او در ادامه می‌گوید: اگر چه قرار بود با تکیه بر روش قبلی روند خروج خودروهای فرسوده تسریع شود، اما از حدود ۲۰۰ هزار خودرویی که ستاد می‌توانست به‌صورت متوسط طی شش ماه دوم سال ۹۲ به‌واسطه پول‌های واریزی از رده خارج کند، تنها ۷۲ تا ۷۳ هزار دستگاه از رده خارج شد و حالا ستاد قصد دارد با اصلاح روش پیشین اسقاط خودروهای فرسوده را به واردکنندگان بسپارد و خود به انجام تعهدات عقب مانده برسد.

حیدری همچنین پیش‌بینی می‌کند که با توجه به افزایش واردات خودرو در سال‌جاری، حدود ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده توسط واردکنندگان از رده خارج شود.