رشد 80 درصدی تولید خودرو در بهار

گروه خودرو: روند رو به رشد تولیدات خودروسازان که از ابتدای امسال آغاز شد، در سه ماه ابتدایی سال‌جاری همچنان حفظ شده است. آخرین آمار منتشرشده از تولیدات خودروسازان توسط سایت انجمن خودروسازان به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ از ادامه داشتن جریان رشد تولید خودرو توسط سه خودروساز بزرگ کشور نسبت به سال قبل حکایت دارد.

بر همین اساس سه خودروساز بزرگ (ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو) در سه ماه ابتدایی امسال در مجموع ۱۷۷ هزار و ۲۹۷ هزار خودرو سواری تولید کرده‌اند که نسبت به سال گذشته رشدی حدودا ۸۰ درصدی را نشان می‌دهد.

اگرچه تولیدات خودروسازان در سه ماه ابتدایی امسال نسبت به سال گذشته با رشد همراه بوده است، اما نسبت به رشد تولیدات دوماه ابتدایی امسال، روندی کاهشی داشته است.

بر همین اساس رشد حدودا ۸۰ درصدی خودروسازان در سه ماه ابتدایی امسال در حالی بوده که آنها در دوماه ابتدایی امسال موفق به ثبت رشد ۱/۹۶ درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده بودند.

اگرچه برنامه خودروسازان بزرگ کشور برای سال‌جاری افزایش تولید است، اما با توجه به آماری که از تولیدات خودروسازان در سه ماه ابتدایی امسال منتشر شده است، به نظر می‌رسد از شتابی که در رشد تولید دو ماه ابتدایی امسال در تولیدات خودروسازان وجود داشته کاسته شده است. در مجموع آمار تولید نشان می‌دهد خودروسازان موفق به حفظ روند رو به رشد تولید در سه ماه ابتدایی امسال بوده‌اند.

اما رشد تولید خودرو در حالی از ابتدای امسال آغاز شد که به گفته خودروسازان، آنها هیچ‌ تسهیلاتی از دولت دریافت نکرده‌اند. خودروسازان بعد از افت تولیدی که از ابتدای سال ۹۱ گریبان‌گیر آنها شد، از ابتدای امسال با تکیه بر فروش دارایی‌های غیرمولد خود موفق به تامین نقدینگی و رشد تولید به واسطه آن شدند.

فروش اموال و دارایی‌های مازاد در واقع راهکاری برای کاهش زیان‌های انباشته خودروسازان به واسطه رشد تولید بوده که خودروسازان آن را به کار بسته‌اند.

افزایش فروش در نتیجه رشد تولید نیز از جمله راهکارهایی است که خودروسازان به آن تکیه کرده‌اند و تاکنون آن را به پیش برده‌اند.

بر همین اساس گروه خودروسازی سایپا برای سال‌جاری تولید ۶۵۰ هزار دستگاهی را پیش‌بینی کرده است و ایران‌خودرو نیز تولید ۶۰۰ هزار دستگاهی را در برنامه خود دارد.

با توجه به مشکلاتی که همچنان بر سر راه تولید خودرو قرار دارد، مانند مشکلات بانکی در داخل و خارج از کشور، چنانچه خودروسازان بتوانند تا پایان امسال پیش‌بینی خود را برای تولیدات امسال محقق کنند، تا پایان سال شاهد تولید بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو خواهیم بود.

اگرچه خودروسازان تاکنون توانسته‌اند با تکیه بر راهکارهایی مانند فروش اموال و دارایی‌ها به رشد تولید دست پیدا کنند، اما در صورت نهایی شدن مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب در دور جدید و ورود خودروسازان خارجی به ایران، رشد تیراژ خودروسازان بیشتر نیز خواهد شد.

در حال حاضر خودروسازان بزرگ و شرکای سابق صنعت خودرو ایران که برای ورود به «جاده مخصوص» تمایل دارند، در انتظار روشن شدن نتایج مذاکرات هستند تا بعد از آن با اطمینان کامل از حذف تحریم‌ها وارد ایران شده و به فعالیت بپردازند.

جهش سمند

اما نگاهی به آمار خودروسازان در سه ماهه ابتدایی امسال نسبت به سال گذشته، نشان‌دهنده رشد تولید است و تنها چند محصول مونتاژی هستند که در آمار تولید با افت تولید همراه بوده‌اند.

بنابر آمار منتشر شده از تولیدات خودروسازان، ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگترین خودروساز کشور در سه ماه ابتدایی امسال موفق به تولید یکصدهزار و ۷۲۹ دستگاه خودرو شده است که نسبت به سال گذشته رشدی ۹/۱۶۴ درصدی را نشان می‌دهد.

بر همین اساس ایران‌خودرو طی سه ماه ابتدایی امسال به غیر از سوزوکی گرند ویتارا که تولید آن همچنان متوقف است، دیگر محصولات خود را در تیراژی قابل قبول نسبت به سال گذشته به تولید رسانده است.

در این بین، این سمند بوده که بیش‌ از دیگر محصولات رشد تولید را به خود دیده، به نحوی که این محصول با رشدی ۵/۳۱۲ درصدی در سه ماهه ابتدایی امسال به تعداد ۲۲ هزار و ۲۵۱ دستگاه به تولید رسیده است.

در میان دیگر محصولات ایران‌خودرو، پژو ۲۰۶ نیز با رشدی قابل‌توجه همراه بوده است. این خودرو که با رفتن پژو فرانسه از ایران با افت تولید چشمگیری همراه شد، پس از مدتی با عنوان «۲۰۶ ایرانی» به تولید رسید و روانه بازار شد. تولید ۲۰۶ در سه ماهه ابتدایی امسال ۲/۲۲۲ رشد را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است. در مجموع سه ماه ابتدایی امسال تیراژ این خودرو در خطوط تولید، ۱۷ هزار و ۷۷۵ دستگاه بوده است.

پژو پارس نیز که در سه ماهه ابتدایی سال گذشته در مجموع ۱۱ هزار و ۷۰۹ دستگاه از آن تولید شده بود، امسال تیراژی ۲۷ هزار و ۸۶۸ دستگاهی داشته است. این میزان تولید برای خودرو پژو پارس در مدل‌های معمولی و دوگانه‌سوز، به معنای رشد ۱۳۸.۸ درصدی بوده است. این خودرو طی زمان یاد شده در ایران‌خودرو مرکزی، خراسان، مازندران و فارس به تولید رسیده است.

اما پژو ۴۰۵ دیگر محصولی است که در کارخانه‌های مرکزی و خراسان ایران خودرو به تولید می‌رسد.

این خودرو در سه ماه ابتدایی امسال رشدی ۵/۱۳۱ درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده و مجموع تیراژ آن ۲۱ هزار و ۳۱۸ دستگاه در سه ماه ابتدایی امسال بوده است.

به گفته مسوولان ایران‌خودرو تولید ۴۰۵ تا سال ۱۳۹۵ ادامه خواهد داشت و بعد از آن از خطوط تولید این شرکت خداحافظی خواهد کرد.

از ۴۰۵ که بگذریم، رانا هم به‌عنوان دومین محصول ملی ایران‌خودرو در سه ماه ابتدایی امسال رشدی ۱۵۰ درصدی را به خود دیده است تا به این ترتیب، تعداد راناهای تولید شده در ایران‌خودرو طی سه ماه امسال به ۷ هزار و ۷۰۴ دستگاه برسد.

از سوی دیگر تندر-۹۰ ایران‌خودرو نیز در بهار امسال نسبت به سال گذشته شاهد رشد تولید بوده است. تولید این خودرو به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌های بین‌المللی برای مدت زیادی با افت چشمگیر همراه بود؛ اما ایران‌خودرو در سه ماهه ابتدایی امسال که در پی کاهش فشار تحریم‌ها ارسال قطعات این خودرو به ایران نسبت به گذشته کمی تسهیل شده بود، موفق به تولید ۳ هزار و ۷۷۸ دستگاه تندر-۹۰ شد. به این ترتیب تولید این خودرو فرانسوی در ایران‌خودرو با رشدی ۸/۳۴ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده است.

خودروی دنا هم به‌عنوان محصول جدید ایران‌خودرو که پیش‌فروش آن نیز سال گذشته انجام شد، طی سه ماه ابتدایی امسال ۳۰ دستگاه تولید داشته است. به گفته مسوولان ایران‌خودرو تحویل دنا به صاحبان آن، از تابستان امسال آغاز خواهد شد.

رشد ۷ درصدی پراید

نگاهی به آمار تولید خودرو در بهار امسال در سایپا نشان‌ می‌دهد که رشد تولید در محصولات این گروه خودروسازی نسبت به ایران‌خودرو محدودتر بوده است. به این ترتیب سایپا درحالی در سه ماهه ابتدایی امسال موفق به تولیدی ۷۶ هزار و ۵۶۸ دستگاهی شد که در همین بازه زمانی در سال گذشته تیراژی ۶۱ هزار و ۱۶۹ دستگاهی داشته است. در مجموع سایپا طی سه ماه ابتدایی امسال موفق به ثبت رشد ۲/۲۵ درصدی نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته شد.

پراید به‌عنوان اصلی‌ترین محصول سایپا که در مدل‌های مختلف به تولید می‌رسد در بهار ۹۳ نسبت به بهار سال گذشته رشدی ۶/۷ درصدی را به ثبت رساند. این خودرو در سایپای مرکزی، سایپای کاشان و پارس‌خودرو به تولید می‌رسد.

مجموع پرایدهای تولید شده در بهار امسال ۵۳ هزار و ۶۴۲ دستگاه بوده و تیراژ آن در بازه زمانی یاد شده در سال گذشته ۴۷ هزار و ۱۵۷ دستگاه بوده است.

تیبا دیگر محصول سایپا نیز که به‌عنوان «نخستین خودروی ملی سایپا» شناخته می‌شود، با رشد تولید همراه بوده، به نحوی که با رشدی ۵/۱۵۱ درصدی توانسته است تیراژ ۱۴ هزار و ۵۲۹ دستگاهی را برای خود به ثبت برساند.

اما نگاهی به آمار پارس‌خودرو؛ به‌عنوان زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا نشان‌دهنده رشد ۱/۶۲ درصدی این گروه خودروسازی است. پارس‌خودرو شاخه‌ای از سایپا است که وظیفه اصلی آن مونتاژ خودروهای لوکس‌تر گروه خودروسازی سایپا است.

مگان دیگر محصول رنویی پارس‌خودرو است که در بهار امسال، تنها ۱۳ عدد از آن به تولید رسیده است. این تیراژ تولید افت ۶/۹۱ درصدی را برای این خودروی فرانسوی به همراه داشته است.

تولید مگان از چندی پیش و با اوج گرفتن تحریم‌ها علیه صنعت خودروی ایران و کاهش ارسال قطعات به ایران با افتی محسوس همراه شد.

اما دیگر محصول پارس‌خودرو، نیسان تیانا نام دارد که در بهار امسال هیچ تولیدی نداشته است. طبق آمار، تیانا افتی ۱۰۰ درصدی را نسبت به سال گذشته داشته و این در حالی است که تعداد ۳۱۲ دستگاه از این خودرو در سه ماه ابتدایی سال گذشته به تولید رسید. نیسان قشقایی به‌عنوان دیگر محصول مونتاژی نیسان ژاپن در ایران نیز توانسته تیراژی ۱۳ دستگاهی را از خود به جا بگذارد.

اما تولید تندر-۹۰ که علاوه‌بر ایران‌خودرو در پارس خودرو نیز ادامه دارد، در سه ماهه ابتدایی امسال رشدی ۶/۵۶ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است. در مجموع تولید تندر-۹۰ در مقایسه با سه ماه نخست سال گذشته، با رشد ۵/۴۸ درصدی همراه بوده است. به گفته مسوولان شرکت رنوپارس (تامین‌کننده قطعات رنو در ایران) چنانچه قطعات مانده در گمرک تندر ترخیص شود، تیراژ این خودرو با رشد قابل‌توجهی همراه خواهد بود. قطعات تندر-۹۰ بعد از توافق موقت ژنو به سمت ایران روانه شد؛ اما به دلیل وجود یک اختلاف نظر میان مسوولان گمرک و رنو پارس، هنوز به خطوط تولید نرسیده‌اند.

رشد 80 درصدی تولید خودرو در بهار