گروه خودرو : افزایش قیمت خودرو، درخواست خودروسازان برای تامین نقدینگی در سال جاری بود که با عدم برگزاری جلسات شورای رقابت، این درخواست تاکنون مورد بررسی قرار نگرفته است.با این حال تولید‌کنندگان از خواسته خود منصرف نشده و با انحای مختلف در پی اجرایی شدن آن هستند.


در این بین دبیر انجمن خودروسازان اوایل هفته گذشته در حالی افزایش قیمت خودرو در چند روز آینده را حتمی خواند که این خبر با موضع‌گیری وزیر صنعت و معدن و تجارت در مورد کمپین نخریدن خودرو تلاقی پیدا کرد.برخی از دست اندرکاران صنعت خودرو معتقدند که واکنش وزیر به کمپین نخریدن خودروی نو هر چند با موضع‌گیری برخی نمایندگان مجلس، مسوولان دولتی و مشتریان خودروهای داخلی مواجه شد، اما به نوعی به ضرر خودروسازان نیز تمام شد. بنا به روایتی تولید‌کنندگان خودرو حتی میزان افزایش قیمت محصولات خود و روز موعدی را برای اعلام این خبر در نظر گرفته بودند حال آنکه با اتفاقاتی که در پی موضع‌گیری‌های کمپین به وقوع پیوست، به نوعی برنامه ریزی تولید‌کنندگان را به هم ریخت.اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود اینکه خودروسازان چگونه و از کجا مجوز افزایش قیمت را اخذ کردند؟ شورای رقابت که تعیین‌کننده قانونی قیمت خودرو است چند ماهی می‌شود به دلیل عدم تعیین اعضای آن از سوی نهادهای مختلف، جلسه‌ای به خود ندیده و این شورا عملا در تعطیلی به سر می‌برد از سوی دیگر همان طور که گفتیم این شورا تنها مرجع قانونی تعیین قیمت خودرو است.پس در غیاب شورای یاد شده، خودروسازان از چه مرجعی مجوز افزایش قیمت را اخذ کردند؟ در این زمینه دو سناریو وجود دارد که برخی مسوولان شرکت‌های خودروساز در باب چگونگی اخذ مجوز افزایش قیمت بر آن تاکید دارند.در این زمینه یکی از مدیران شرکت‌های خودرو تاکید می‌کند که فرمول تعیین قیمت خودرو از سوی شورای رقابت مشخص است و خودروسازان طبق این فرمول به قیمت‌گذاری پرداخته‌اند. وی حتی تاکید می‌کند که وظیفه شورای رقابت تنها فرمول‌گذاری بوده و این شورا حقی در تعیین قیمت‌ها ندارد. بنابراین خودروسازان طبق فرمول مذکور به تعیین قیمت‌ها پرداخته‌اند. اما سناریوی دوم از دخالت وزارت صنعت معدن و تجارت در این مورد پرده برداشته به‌طوری که یکی دیگر از مسوولان شرکت‌های خودروساز عنوان می‌کند تولید‌کنندگان در غیاب شورای رقابت از سازمان حمایت از تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان مجوز افزایش قیمت گرفته‌اند.


در این زمینه به نظر می‌رسد سناریوی دوم واقعی تر باشد، چرا که خودروسازان با توجه به واکنش‌هایی که در مورد کمپین اخیر شکل گرفت مجبور به توقف پروژه خود مبنی بر افزایش قیمت شدند.