گروه خودرو: سال ۱۹۵۵ که « سیتروئن دی‌اس» در نمایشگاه پاریس رونمایی شد این خودرو به اسطوره‌ای به یاد ماندنی در دنیای سیاست و صنعت تبدیل شد. ساخت این خودرو که ۱۸ سال به‌طول انجامید پس از گذشت ۶۰ سال هنوز زبانزد فعالان صنعت خودرو در اقصی نقاط جهان است حال آنکه این خودرو در دنیای سیاست نیز به نوعی مطرح شد؛ به‌طوری‌که در سال ۱۹۶۲ شارل دوگل، رئیس‌جمهوری فرانسه در یک سیتروئن دی‌اس از ترور جان به در برد.این اتفاق نه تنها پازل شهرت این خودرو را تکمیل کرد؛ بلکه به یکی از به یادماندنی‌ترین خودروهای تاریخ بدل شد. حال این نماد لوکس صنعت خودرو فرانسه که یکی از شاهکارهای مهندسی خودرو است قصد دارد به‌دنبال حضور ۲۵ ساله پژو در ایران رخی نیز در کشورمان از خود نشان دهد.


به این ترتیب شرکت پژو سیتروئن که در سال 2009 به پشتوانه نام محصول اسطوره‌ای خود، شرکت دی‌اس را به امید حضور در بازار خودروهای لوکس تاسیس کرد این روزها بازار گران قیمت‌ها در ایران را نشانه رفته به‌طوری‌که شرکت یاد شده بعد از حضور موفق در چین به‌دنبال سهمی در بازار خودروهای لوکس ایران است. هر چند فرانسوی‌ها برخلاف آلمانی‌ها اعتبار و جایگاه شناخته شده‌ای در خودروهای لوکس جهان ندارند، اما این شرکت مشخصا به‌دنبال تبدیل شدن به برند لوکسی در بسیاری از بازارهای جهان از جمله آمریکا است.در این بین شرکت دی‌اس با توجه به سابقه حضور طولانی مدت پژو سیتروئن در ایران خواهان نقش آفرینی در بازار خودروهای لوکس کشورمان است.به‌طوری‌که به گفته مسوولان دی‌اس فرانسه قرار است مدل‌های متنوعی از شرکت مذکور وارد ایران شود از جمله DS3, DS4, DS5, DS5LS, DS6 که به‌زودی از سوی شرکت آرین موتور در بازار خودروی ایران حضور خواهند داشت، اما در بازدیدی که اخیرا برخی خبرنگاران حوزه خودرو از شرکت دی‌اس در فرانسه داشتند، مسوولان شرکت یاد شده به تشریح حضور محصولات دی‌اس در ایران پرداختند.به‌طوری‌که آرنو ریبو مدیر فروش و بازاریابی این شرکت در جمع خبرنگاران ایرانی با عنوان اینکه 29 درصد بازار خودروهای لوکس فرانسه مربوط به محصولات دی‌اس است، اظهار کرد که 25 درصد محصولات تولیدی دی‌اس در کشور چین عرضه می‌شود و در سال 2016 نیز کمتر از 1000 دستگاه از محصولات این شرکت فرانسوی به بازار ایران ورود پیدا خواهد کرد.


در این بین به‌نظر می‌رسد که ورود شرکت دی‌اس به ایران با اتفاقات ناخوشایندی در بازار ایران همراه شده است. رکود بی‌سابقه‌ای که هم‌اکنون بر بازار خودروهای داخلی و خارجی حاکم است، به‌طور حتم می‌تواند بر حضور خودروهای دی‌اس موثر باشد.طی آبان ماه گذشته واردات خودروهای خارجی با کاهش ۸۹ درصدی مواجه بوده این در شرایطی است که به گفته فعالان خودروهای وارداتی بازار هم‌اکنون در رکود بی‌سابقه‌ای فرو رفته است. با این حال اما واردکنندگان محصولات دی‌اس امید زیادی به رفع رکود فعلی تا سال آینده دارند؛ به‌طوری‌که داریوش بی‌ریا مدیرعامل شرکت آرین موتور در پاسخ به این سوال که با توجه به رکود موجود در بازار خودرو، واردات خودروهای لوکسی همچون دی‌اس صرفه اقتصادی دارد؟ عنوان می‌کند که هم‌اکنون رکود سنگینی در بازار خودرو ایران حکمرانی می‌کند، اما مطالعات ما نشان می‌دهد که بازار خودرو ایران تا یکسال آینده از این رکود خارج خواهد شد، اما به‌نظر می‌رسد که با توجه به حضور برندهای لوکس از ژاپن و آلمان که برندهای شناخته شده و با سابقه‌ای در ایران هستند، دی‌اس حضوری سخت و دشوار داشته باشد. در این زمینه برخی فعالان خودروهای وارداتی معتقدند که مانور قیمتی می‌تواند تا حدودی به جایگاه مشخص این برند در بازار ایران کمک کند. به گفته بی‌ریا خودروهایی که با برند دی‌اس در ایران عرضه می‌شوند بین ۱۵۰ تا ۲۷۰ میلیون تومان قیمت خواهند داشت. در همین زمینه ژان کریستف کمار نایب‌رئیس و عضو هیات‌مدیره گروه پژو ستیروئن نیز در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که از وی پرسید با توجه به رکود فعلی، چه مانور قیمتی برای جذب مشتری در بازار خواهید داشت عنوان کرد که اقتصاد ایران رو به رشد است و ما از این نظر مشکلی نداریم.وی همچنین تاکید کرد که حضور دی‌اس در ایران حضوری مقطعی نیست و ما اطمینان داریم که با توجه به تغییراتی که در اقتصاد ایران حاصل خواهد شد موقعیت خوبی به‌دست خواهیم آورد. کمار در ادامه به این نکته نیز اشاره کرد که دی‌اس تلاش خواهد کرد با توجه به قیمت محصولاتش به جذب مشتری بپردازد و خودروهای عرضه شده در ایران از لحاظ قیمتی جذابیت فراوانی برای مشتریان داشته باشد.