گروه خودرو: معاون فروش و بازار‌یابی گروه خودروسازی سایپا ضمن تاکید بر لزوم توجه به مباحث زیست محیطی، کاهش مصرف سوخت با محوریت آلودگی هوا؛ از آغاز طرح جایگزینی خودروهای فرسوده و دست دوم از امروز خبر داد.


رضا تقی‌زاده در نشست خبری روز گذشته خود در جمع خبرنگاران گفت: در این طرح تسهیلات تا سقف 16 میلیون تومان و با کارمزد 5/ 19 درصد با بازپرداخت 48 ماهه در نظر گرفته شده است. تقی‌زاده با بیان اینکه خودروهای سواری با عمر 20 سال و بیشتر و خودروهای وانت با عمر 15 سال و بیشتر قابلیت شرکت در این طرح را دارند، افزود: ارزش گواهی اقساط هر خودروی فرسوده 5/ 2 میلیون تومان است که به سایپا ارائه می‌شود. وی با بیان اینکه در فاز اول این طرح خودروهای پراید111، پراید 131، تیبا هاچ‌بک، تیبا، وانت پراید و انواع وانت نیسان عرضه خواهند شد، تصریح کرد: در فاز دوم نمایندگی‌هایی که فعالیت خوبی داشته باشند می‌توانند نسبت به عرضه خودروهای ال-90، پارس‌تندر، ساندرو و برلیانس اقدام کنند.


معاون فروش و بازار‌یابی گروه خودروسازی سایپا درخصوص مراحل اجرایی این طرح گفت: متقاضیان جایگزینی خودروهای فرسوده در نمایندگی‌های سایپا اعتبارسنجی شده و پس از آن اطلاعات‌شان به‌صورت آنلاین به ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت و راهور ناجا ارسال می‌شود و پس از تایید فرآیند، اقساط خودروها آغاز خواهد شد. وی اظهار کرد: در این طرح تحویل خودرو ۳۰ روز پس از تکمیل پرونده است که تلاش می‌شود در بازه زمانی کوتاه‌تری خودروها تحویل متقاضی شود. در این طرح اعتبار تسهیلات از سوی سایپا تامین می‌شود. تقی‌زاده با اشاره به اینکه دولت برنامه‌های مفصلی برای نوسازی خودروهای فرسوده دارد، تاکید کرد: آن‌گونه که تعیین شده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فاز اول طرح خود را با تاکسی آغاز خواهد کرد که برنامه اجرایی این طرح نیز هفته آینده اعلام خواهد شد.


در ادامه نشست، معاون فروش و بازاریابی شرکت سایپا همچنین از آغاز طرح جایگزینی خودروهای دست دوم با خودروهای نو خبر داد و گفت: در این طرح خودروهای دست دوم از مشتریان خریداری و وضعیت فنی و ایمنی آنها چک و ایرادات برطرف می‌شود؛ پس از آن مجددا این خودروها با گارانتی یکساله وارد بازار خواهد شد. رضا‌تقی‌زاده با بیان اینکه در این طرح 100 نمایندگی آموزش دیده، مسوول و مالک خودروهای دست دوم خریداری شده خواهند بود، خاطرنشان کرد: سایپا در این زمینه کار نظارت برای احراز کیفیت و گارانتی را انجام خواهد داد. وی ادامه داد: در این طرح تسهیلات با بهره 21 درصدی به مشتریان پرداخت خواهد شد که سقف آن معادل نصف ارزش خودرو خواهد بود. تمام خودروهای دست دوم سایپا امکان شرکت در این طرح را دارند البته خودروهای تا عمر پنج سال گارانتی یکساله کامل خواهند داشت و خودروهای با عمر بالاتر به‌صورت محدودتری گارانتی خواهند شد. معاون فروش و بازار‌یابی گروه خودروسازی سایپا درخصوص وضعیت تحویل خودروهای طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی نیز خاطرنشان کرد: تاکنون 30 هزار دستگاه خودرو تحویل شده و 15 هزار خودرو نیز به‌صورت امانی در نمایندگی‌ها موجود است تا پس از تاییدیه بانک، تحویل مشتریان شود. رضا تقی‌زاده اظهار کرد: سرعت ثبت‌نام متقاضیان در این طرح بالا بود که باعث شده مشکلاتی در زمان‌بندی اجرا ایجاد شود با این حال روزانه اسناد دو تا سه هزار متقاضی تنزیل و به موازات خودرو تحویل مشتریان می‌شود. به گفته وی، بیشترین فروش محصولات سایپا در طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی مربوط به پراید و تیبا با حدود 48 هزار دستگاه بوده و در مجموع 61 هزار و 500 دستگاه از محصولات این شرکت عرضه شده است.