اسد: پیروزی نزدیک است
گروه جهان: پیشروی‌های ارتش سوریه به همراه پشتیبانی هوایی روسیه برخی کشورهای منطقه را به وحشت انداخته است. تحولات میدانی این باور را تقویت کرده است که نیروهای اسد به‌عنوان نیروهای آزادیبخش و ناجی ملت قلمداد می‌شود. اگر تا مدتی پیش بسیاری از مردم سوریه خواهان سرنگونی اسد بودند و او را در سیبل حملات خود می‌گرفتند اما با تغییر و تحولات درون این کشور چنین می‌نماید که ارتش اسد همچون ارتش ناجی ملت در برابر گروه‌های تروریستی رخ نموده است. به گزارش الجزیره، در همین راستا، بشار اسد در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه «پیروزی را نزدیک» دانست و این در حالی است که واشنگتن می‌گوید: «اگر اسد خیال می‌کند که می‌تواند کشور را از دست تمام گروه‌های شورشی رها کند زهی خیال باطل. او فریب خورده است.»

با این حال، اولین گام در پیشروی‌های ارتش سوریه کنترل بر ارتفاعات حلب و قطع مسیر این استان با ترکیه است. در همین ارتباط، بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: «هدف اصلی از درگیری‌های حلب قطع مسیر بین این استان و ترکیه است چراکه ترکیه مسیر اصلی امدادرسانی تروریست‌ها است.» اسد در این مصاحبه افزود:«جنگ واقعی قطع کردن مسیر بین حلب و ترکیه است. در حال حاضر جنگ در بیش از ۱۰ جبهه از شمال تا جنوب و همچنین در غرب لاذقیه ادامه دارد و تمامی عملیات‌ها همزمان صورت می‌گیرد.» بشار اسد درباره اینکه چند سال طول می‌کشد تا صلح به سوریه بازگردد، گفت: «سوال اصلی این است که ترکیه و عربستان چند سال دیگر از تروریسم حمایت می‌کنند و اینکه چه زمانی غرب بر این کشورها برای توقف حمایتشان از تروریسم فشار خواهند آورد.» اسد درباره جیش الاسلام و احرارالشام نیز گفت: «آنها به‌عنوان بخشی از مخالفانی که عربستان آنها را تشکیل داده به ژنو آمدند و به این دلیل که عربستان همان طرفی است که از تروریسم در سطح جهانی حمایت می‌کند پس کاملا طبیعی است که نمایندگان عربستان از تروریست‌ها و نه از سیاستمداران باشند.» رئیس‌جمهوری سوریه که طی هفته‌های اخیر نبرد سختی را با پشتیبانی جدی متحدان خود علیه تروریست‌ها آغاز کرده، افزود: «ما باید در اینجا به این نکته توجه کنیم که با سوری‌ها مذاکره نمی‌کنیم بلکه با نمایندگان عربستان، فرانسه، انگلیس و دیگر حامیان آنها مذاکره می‌کنیم. مخالفانی که به یک کشور خارجی یا دستگاه اطلاعات دیگر کشورها وابسته هستند نماینده مردم سوریه در مذاکرات نیستند.» بشار اسد درباره مداخله ترکیه و تهدیدات عربستان برای مداخله زمینی در سوریه گفت: «منطق می‌گوید که این مداخله غیرممکن است اما در برخی مواقع واقعیت با منطق در تضاد است. به ویژه زمانی که افرادی رهبری یک دولت را برعهده داشته باشند که عاقل نباشند. این احتمالی است که وقوع آن بعید نیست. آن هم به یک دلیل ساده و آن این است که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه شخصی متعصب و طرفدار اخوان المسلمین است و رویای امپراتوری عثمانی را در سر می‌پروراند. شکست‌هایی که در تونس، لیبی، مصر و سوریه رخ داد شکست اردوغان است و آینده سیاسی وی را تهدید می‌کند. اردوغان فکر می‌کند که یک رسالت اسلامی برای منطقه دارد. عربستان نیز همین گونه فکر می‌کند فروپاشی تروریست‌ها در سوریه فروپاشی سیاست‌های این دو کشور است. چنین عملیاتی برای آنها آسان نخواهد بود و ما بدون تردید با آن مقابله خواهیم کرد.» به گزارش الجزیره، اسد معتقد است مداخله بازیگران منطقه‌ای در این نبرد به این معنا است که «راه حل به زمان زیادی نیاز خواهد داشت و تحقق آن هم هزینه‌ای گزاف می‌طلبد». او در ادامه مصاحبه خود افزود:«ما کاملا به مذاکرات و اقدام سیاسی از زمان آغاز بحران باور داشتیم اما مذاکره به معنای توقف مبارزه با تروریسم نیست.»


دسترسی داعش به سلاح‌ شیمیایی

تیم کارشناسان سازمان ملل که در اوت 2015 از سوی شورای امنیت برای انجام تحقیق درباره حملات شیمیایی در سوریه و به ویژه استفاده از گاز کلر در درگیری‌های داخلی این کشور مامور شده بود، اولین گزارش خود را روز جمعه به شورای امنیت داد. به گزارش الجزیره، این تیم با بیان اینکه احتمالا طی سال‌های 2014 تا 2015 میلادی پنج حمله شیمیایی خطرناک در سوریه رخ داده است، اعلام کرد: هنوز موفق نشده‌ مسوول این حملات را شناسایی کند. در گزارش مذکور لیست اولیه‌ای از پنج حمله احتمالی شیمیایی ارائه شده و کارشناسان در این گزارش اعلام کردند که سه حمله در استان ادلب در 21 آوریل 2014 در مناطق (تلمنس در 21 آوریل 2014 و در قمینس و سرمین در 16 مارس 2015) و دو حمله در کفرزیتا استان حماه در روزهای 11 و 18 آوریل 2014 و در مارع در استان حلب در 21 اوت 2015 رخ داده است. اگرچه در ابتدا انگشت اتهام به سوی دولت سوریه نشانه رفت اما شواهد حاکی از آن است که داعش در سطح محدود به قابلیت تولید سلاح‌های شیمیایی دست یافته است. به گزارش گاردین، جیمز کلاپر، رئیس آژانس اطلاعات ملی آمریکا، روز جمعه در کنفرانس سالانه مونیخ گفت: «گروه تروریستی داعش به تسلیحات شیمیایی دست یافته و به نظر می‌رسد که چند بار در جنگ خود برای تشکیل خلافت‌ خودخوانده در عراق و سوریه از آنها استفاده کرده است.» کلاپر افزود: «کاملا مشخص است که داعشی‌ها چند بار از این نوع تسلیحات شیمیایی استفاده کرده‌اند. واضح است که آنها مایلند تا چنین اقداماتی را افزایش دهند و این مساله ما را نگران می‌کند؛ چرا که شواهد نشان می‌دهد که آنها می‌خواهند از تسلیحات شیمیایی علیه ما استفاده کنند.» رئیس آژانس اطلاعات ملی آمریکا تاکید کرد که داعش از تمام سناریوهای هولناک برای تقویت خود استفاده می‌کند و حال به دنبال ارتقای قابلیت‌های خود با تسلیحات شیمیایی است.


روسیه: آتش‌بس ظرف یک هفته ممکن است

به نظر می‌رسد سر نخ بسیاری از اتفاقات اخیر خاورمیانه به کنفرانس امنیتی «مونیخ» ختم می‌شود. یکی از موضوعاتی که در صدر دستور کار هیات‌های مذاکراتی بود، مساله سوریه و اعلام آتش بس در این کشور بود. بر همین اساس، یکی از موضع‌گیری‌های جدی در مورد آتش بس در سوریه از سوی مقام‌های روس اعلام شد و همین، چشم‌انداز مذاکرات برای پایان جنگ در این کشور را بیشتر کرده است. «گنادی گاتیلوف»، معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه‌ای مطبوعاتی در مونیخ اعلام کرد که آتش‌بس در سوریه ممکن است ظرف یک هفته آتی اجرایی شود. تنها چند ساعت پس از این اظهارات گاتیلوف، کاخ سفید در بیانیه‌ای توافقنامه به دست آمده در نشست مونیخ را «گامی مهم» توصیف کرد که به تنهایی کافی نیست. با این حال، برخی کشورهای عرب که آتش‌بس در سوریه را ضربه‌ای حیثیتی بر سرمایه‌گذاری‌های چند‌ساله خود در این کشور می‌بینند همچنان بر ساز مخالف می‌کوبند و سخن از اعزام نیروی زمینی به عمل می‌آورند. به گزارش نیویورک تایمز، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که امارات برای اعزام نیروهای ویژه به سوریه برای مشارکت در آموزش نیروهایی که با داعش می‌جنگند اعلام آمادگی کرده است. از سوی دیگر، پائولو جنتیلونی، وزیر خارجه ایتالیا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کرد کشورش قصد ندارد به سوریه نیروی زمینی اعزام کند؛ چرا که معتقد است این اقدامات کمکی به حل بحران سوریه نمی‌کند و بی‌فایده است.