گروه جهان: «دولت به اصطلاح اسلامی» در حال رهبری گروه‌های تروریستی مخفی در انگلیس، آلمان و ایتالیا مشابه با گروه‌هایی است که در پاریس و بروکسل حملات تروریستی انجام دادند. این سخن یکی از مقام‌های عالی رتبه اطلاعاتی در آمریکا است. به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، جیمز کلاپر، مدیر اطلاعات ملی آمریکا در جریان جلسه با خبرنگاران که وب‌سایت کریستین ساینس مانیتور آن را پوشش داد، گفت: «داعش در انگلیس، آلمان و ایتالیا مشارکت دارد و قطعا این مساله موجب نگرانی ما و متحدان اروپایی‌مان است. ما به جمع‌آوری اسناد و مدارک مربوط به توطئه داعش در این کشورها ادامه می‌دهیم.»

کلاپر یکی از ارشدترین مقامات غربی است که علنا به گسترش داعش در اروپا اذعان کرد؛ مساله‌ای که باعث نگرانی‌های شدید سیاست‌گذاران و سرویس‌های جاسوسی آمریکا و اروپا شده است. داعش متعهد شده تا در این سه کشور اروپایی حملاتی ترتیب دهد. مدیر اطلاعات ملی آمریکا دو هفته پیش به همراه گروهی از مقامات اطلاعاتی آمریکا به آلمان سفر و در آنجا با همتاهای اروپایی خودشان دیدار کردند. در این دیدار کلاپر بر تقویت هرچه بیشتر تبادل اطلاعات میان این کشورهای اروپایی تاکید کرد. وی گفت: «ادوارد اسنودن، مقاطعه کار و افشاگر سابق آژانس امنیت ملی آمریکا با افشای اسناد و اطلاعات محرمانه به تسریع روندهای پیشرفته رمزگذاری که شبه نظامیان در حال حاضر از آنها برای پنهان کردن ارتباطشان استفاده می‌کنند، کمک کرد.»

کلاپر افزود: «ترویج و پیشرفت سریع نرم‌افزار رمز‌گذاری موجود در بازار مانع دشواری در کشف و شناسایی تهدیدهای بالقوه محسوب می‌شود. ما معتقدیم این اصلا مساله خوبی نیست. این نرم‌افزار تاثیرات بسزایی بر توانایی دولت برای جمع‌آوری اطلاعات گذاشته است.» وی داعش را پیشرفته‌ترین کاربر اینترنت توصیف کرد که به استفاده از نرم افزارهای به روز برای رمزگذاری فعالیت‌هایش ادامه می‌دهد. وی گفت: آژانس امنیت ملی آمریکا معتقد است اسنودن که در سال ۲۰۱۴ میلادی برنامه شنود و نظارت گسترده بر تماس‌های تلفنی را افشا کرد به تسریع تکنولوژی رمزگذاری به مدت هفت سال کمک کرده است.

کلاپر در اظهاراتش به لزوم وجود تعادل میان توانایی‌های اطلاعاتی و محافظت از تعرض مجریان قانون به حریم‌های خصوصی اذعان کرده و این تعادل را «جام مقدسی» توصیف کرد که آژانس اطلاعات آمریکا به دنبال آن است. مدیر اطلاعات ملی آمریکا به اقدامات و تهدیدهای تروریستی موجود در اروپا به‌عنوان فاکتورهایی که نیازمند تبادل اطلاعات و منابعی که استراتژی‌های عملیاتی داعش را آشکار می‌سازد، اشاره کرد.

این مقام همچنین پیش‌بینی‌های کاخ سفید و یکی از روسای سابق کمیته اطلاعات سنا را منعکس کرده و گفت: «تصمیم درخصوص اینکه آیا ۲۸ صفحه محرمانه از گزارش حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی منتشر شود یا خیر باید تا ژوئن سال جاری میلادی اتخاذ شود. چهارچوب زمانی ژوئن واقع بینانه است و دولت تلاش می‌کند تا مواضع آژانس‌ها درخصوص افشای این اسناد را هماهنگ کند.» وی افزود: «ماموران اطلاعات نهایت تلاش خود را انجام می‌دهند تا راهی را برای محاسبه تعداد آمریکایی‌هایی که مورد جاسوسی قرار می‌گیرند، پیدا کنند. یک برآورد کلی درخصوص تعداد این افراد غیرممکن خواهد بود و هرگونه روش‌شناسی که ما اتخاذ کنیم از سوی تمامی احزاب رضایت بخش نخواهد بود.» این اظهارات برای فعالان دفاع از حریم خصوصی و جمعی از اعضای کنگره نگران‌کننده خواهد بود که از دفتر کلاپر خواسته‌اند تعداد افرادی را که در این برنامه نظارت گسترده مورد جاسوسی قرار می‌گیرند، محاسبه کند. کلاپر گفت اگر می‌توانستیم چنین محاسبه‌ای انجام دهیم اگر چنین ارزیابی به راحتی قابل توضیح بود، خیلی وقت پیش این کار را انجام می‌دادیم. ما هم اکنون در حال بررسی گزینه‌های مختلف هستیم که هیچ یک از آنها بهترین گزینه نیست.

با تمام این توصیفات، نیویورک‌تایمز می‌افزاید: بسیاری از کارشناسان غربی تاکید دارند که هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست که محله بعدی حمله کجا خواهد بود. این گزارش می‌افزاید: «تعیین محل بعدی حمله غیرممکن است.» پس از حملات مرگبار به فرانسه و بروکسل، اکنون مقام‌های اطلاعاتی آمریکا به متحدان اروپایی خود نه تنها منابع و ابزارهای تکنیکی لازم را می‌دهند بلکه کمک‌های ساختاری پیشرفته برای جبران شکست اطلاعاتی اروپا را به آنها می‌دهند تا بتوانند مرزها را دقیق‌تر تحت کنترل قرار دهند. در حال حاضر کلاپر می‌گوید: سازمان تحت امرش به همکاری اطلاعاتی با همتایان اروپایی پرداخته تا مانع وقوع اتفاق دیگری در اروپا یا آمریکا شوند. نیویورک‌تایمز می‌افزاید: یکی از مشکلات اروپایی‌ها این است که اساسی ترین اطلاعات را با یکدیگر در میان نمی‌گذارند و این به ایجاد «فضاهای کور» در قاره دامن زده و موجب شده گروه‌های تروریستی راحت‌تر به اهداف خود برسند.