گروه جهان: با وجود اعلام آتش‌بس در حلب در روز پنج‌شنبه، گروه‌های تروریستی مسلح این آتش‌بس را نقض کردند. همزمان ارتش سوریه حملات این گروه‌ها به شهرک «خان طومان» در حومه جنوبی حلب را ناکام گذاشت. به گزارش شبکه خبری المیادین، آتش‌بس در شهر حلب در پی توافق آمریکا و روسیه از ساعت یک بامداد روز پنج‌شنبه آغاز شد؛ اما گروه‌های مسلح با حملات خمپاره‌ای و توپخانه‌ای به شهرک خان‌طومان در حومه جنوبی حلب و مناطق دیگر آتش‌بس را نقض کردند.

جبهه النصره، شاخه القاعده در سوریه نیز در این حملات شرکت داشت. این گروه تروریستی پیش از این اعلام کرده بود که عملیات خود را برای سیطره بر شهرک خان‌طومان در حومه جنوبی حلب آغاز کرده است. اگرچه ارتش سوریه تمامی حملات گروه‌های مسلح علیه این شهرک را ناکام گذاشت اما درگیری‌های شدید میان دو طرف در محورهای زیتان، الخالدیه، العیس و برنه همچنان ادامه دارد. تروریست‌های جبهه النصره و دیگر گروه‌های وابسته به آن مناطق مسکونی شهر حلب را نیز هدف حملات خمپاره‌ای قرار دادند. همچنین به گفته منابع در حملات ارتش سوریه ابوعائشه العسکری، فرمانده «گردان‌های الاقصی» در حماه و مسوول نظامی گردان بدر وابسته به گروه تروریستی احرار الشام کشته‌شد. در این حملات تعداد زیادی از افراد مسلح کشته و زخمی شدند. از سوی دیگر، الجزیره در گزارشی می‌نویسد: حملات هوایی به اردوگاه آوارگان داخلی نزدیک مرز ترکیه باعث شد ۳۰ نفر کشته و بسیاری دیگر زخمی شوند. دیده‌بان سوری حقوق بشر در این رابطه می‌گوید تعدادی از این کشته‌شدگان کودکان بودند. این گزارش بدون اشاره به حملات گروه‌های تروریستی انگشت اتهام را به سوی ارتش سوریه یا نیروهای هوایی روسیه نشانه می‌برد و می‌گوید معلوم نیست کدام یک در پس این حمله بودند. خبرنگار الجزیره که از شهر غازی‌آنتپ در ترکیه گزارش می‌داد، می‌افزاید: «بسیاری از گروه‌های اپوزیسیون معتقدند که این حملات دال بر این است که دولت سوریه در مورد توقف درگیری‌ها جدی نیست.» خبرنگار الجزیره می‌نویسد: «کسانی که نزدیک مرز ترکیه بودند معتقدند که هر چه به این کشور نزدیک‌تر باشند امنیت‌شان بیشتر است.»

اسد متحد ما نیست

حلب اکنون به آوردگاه گروه‌های تروریستی با دولت اسد تبدیل شده است. درگیری‌ها در این شهر طی روزهای اخیر به اوج خود رسیده و گفته می‌شود طی دو هفته اخیر بیش از ۳۰۰ نفر کشته‌شده‌اند. ارتش سوریه و متحدانش معتقد هستند که در صورت تصرف حلب می‌توانند ضربه نهایی را بر پیکر گروه‌های تروریستی وارد کنند. با این پیروزی، دست دولت اسد در برخورد با سایر گروه‌ها بازتر شده و مسیر تدارکاتی آنها قطع می‌شود. اگرچه طی یک سال اخیر بخشی از نیروهای رزمی روسیه در سوریه استقرار یافته و به دولت اسد در مبارزه با داعش یاری می‌رسانند و این باور را دامن زده که مسکو حاضر به چشم‌پوشی از اسد نبوده و این دو کشور متحد یکدیگر هستند اما سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، آب پاکی را بر دستان بسیاری از ناظران ریخت. لاوروف، در مصاحبه با ریا نووستی گفت: «آن گونه که ترکیه برای آمریکا متحد است، بشار اسد برای روسیه نیست. اسد متحد ما نیست. بله درست است ما به آنها در مبارزه با تروریسم و حفظ کشور سوریه کمک می‌کنیم اما او متحد ما نیست.» وزیر امور خارجه روسیه گفت: بعید است ترکیه و عربستان عملیات‌های زمینی در سوریه اجرا کنند؛ آن هم در شرایطی که نیروی هوایی روسیه در سوریه مستقر است. به گفته لاوروف، روسیه از سرگیری مذاکرات صلح سوریه در ژنو را در ماه جاری محتمل می‌داند اما معتقد است شرایط اصلی هنوز برای انجام مذاکرات مستقیم مهیا نشده است و علت آن را هم «هوی و هوس» مخالفان سوری و برخی کشورها از جمله ترکیه دانست. همزمان با مواضع لاوروف، وزارت دفاع روسیه از خارج کردن ۳۰ جت جنگنده نوع سوخو ۲۵ خود از سوریه خبر داد. به گزارش الجزیره، ایگور کوناشنکو، سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این اقدام به دستور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه صورت گرفته است. خروج این تعداد جت جنگی به معنی خارج شدن تمامی جنگنده‌های استراتژیک سوخو ۲۵ روسیه از سوریه است که وظیفه پشتیبانی نزدیک از نیروهای زمینی را بر عهده دارند. سخنگوی وزارت دفاع روسیه در عین حال تاکید کرد که همه جنگنده‌های روسی باقیمانده در پایگاه هوایی «حمیمیم» سوریه قادرند خود را به هر پایگاه یا مکانی در این کشور برسانند و نیروهای روسیه همچنان برای مبارزه با گروه‌های تروریستی در سوریه باقی می‌مانند. کوناشنکو همچنین نیاز روسیه به ایجاد پایگاه هوایی دیگر برای نیروهای روس در سوریه را تکذیب کرد و گفت که احداث پایگاه هوایی دوم برای نیروهای هوایی در سوریه از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست. اکنون به نظر می‌رسد افق تحولات در سوریه به سویی می‌رود که دیگ جوشان این کشور اندکی آرام یابد. خروج جنگنده‌های روسی این باور را دامن زده که شرایط سوریه به جایی رسیده که دیگر نیازی به جنگنده‌های روسی نیست. در کرملین نیز این اجماع نظر شکل گرفته که بخشی از نیروهای رزمی و جنگنده‌های این کشور برای کاهش هزینه‌های نظامی از سوریه خارج شوند. از سوی دیگر وقتی لاوروف می‌گوید اسد متحد ما نیست سخنان او اشاره‌ای دارد به سخنان همتای آمریکایی او که گفته اسد باید تا اوت ۲۰۱۶ برود. به گزارش بیزینس اینسایدر، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، برای ادامه گفت‌وگوهای صلح درباره سوریه شرط رفتن بشار اسد تا اوت ۲۰۱۶ (مرداد ۹۵) را مطرح کرده است. وی در نشستی خبری گفت که تاریخ انتقال قدرت باید یکم اوت تعیین شود. اکنون ما در ماه مه ‌هستیم. تا آن تاریخ یا باید تحولی صورت بگیرد یا طرفداران اسد باید راه دیگری را انتخاب کنند. کری گفت: «تا زمانی که اسد در قدرت باقی بماند جنگ نیز خواهد ماند.»