گروه جهان: دونالد ترامپ خیز بلندی در نظرسنجی‌ها برداشته و خود را به هیلاری کلینتون نزدیک کرده است. به گزارش رویترز دونالد ترامپ در نظرسنجی‌های اخیری که صورت گرفته؛ توانسته فاصله خود را با هیلاری کلینتون به‌شدت کم کند. پیش از این برخی جمهوری‌خواهان ترامپ را در برابر هیلاری کلینتون یک بازنده بزرگ می‌دانستند اما وی توانسته است در چند هفته اخیر خود را به یک‌قدمی هیلاری کلینتون برساند.

در نظرسنجی مشترکی که توسط رویترز و موسسه «IPSOS» برگزار شده؛ دونالد ترامپ توانسته است با یک جهش خیره‌کننده خود را به فاصله یک درصدی وزیر سابق امور خارجه آمریکا برساند. در این نظرسنجی ۴۱ درصد از مردم گفته‌اند هیلاری توان شکست دونالد ترامپ را در انتخابات سال ۲۰۱۶ دارد و این در حالی است که این رقم برای دونالد ترامپ به ۴۰ درصد رسیده است. همچنین در این نظرسنجی ۱۹ درصد از مردم گفته‌اند هنوز تصمیم نگرفته‌اند که در هشتم نوامبر سال ۲۰۱۶ به کدام‌یک رای بدهند. پیش از این در نظرسنجی هیلاری کلینتون با ۱۳ درصد اختلاف بالاتر از دونالد ترامپ قرار داشت. به نظر می‌رسد با کناره‌گیری تد کروز و جان کیسیچ از دور انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان آرای ترامپ در نظرسنجی‌های ملی هم بالا رفته است. هنوز ترامپ و کلینتون به این نظرسنجی واکنشی نشان نداده‌اند اما گفته می‌شود با حمایت پال رایان و یا دیک چنی از دونالد ترامپ ممکن است دو دستگی در این حزب کاهش پیدا کند و میزان آرای او در چند ماه اخیر افزایش پیدا کند. همچنین برخی نظرسنجی‌ها نشان داده‌اند در صورتی که برنی سندرز نامزد نهایی دموکرات‌ها نشود، حامیان وی ممکن است در انتخابات به دونالد ترامپ اقبال نشان دهند.به‌تازگی در یک نظرسنجی انجام شده در ویرجینیای غربی ۴۴ درصد از حامیان سندرز گفته‌اند اگر هیلاری کلینتون نامزد دموکرات‌ها شود، آنها در انتخابات ۸ نوامبر سال جاری به دونالد ترامپ رای خواهند داد. برنی سندرز برای اینکه بتواند نامزد نهایی دموکرات‌ها شود نیاز به یک معجزه دارد. او در زمینه جذب آرای هیات نمایندگی‌ها نتوانسته مانند هیلاری کلینتون موفق عمل کند. وی در هر ایالتی هم که پیروز انتخابات مقدماتی شده اما نتوانسته در جذب هیات نمایندگی‌ها مانند هیلاری کلینتون عمل کند. برای مثال وی درحالی‌که توانست با اختلاف قابل‌توجهی هیلاری کلینتون را در ویرجینیای غربی شکست دهد اما از ۲۶ هیات نمایندگی موجود در این ایالت تنها توانست رای موافق ۱۶ هیات نمایندگی را به‌دست آورد. هیلاری کلینتون به‌رغم اینکه شکست را در این ایالت پذیرا شده بود اما توانست رای ۱۱ هیات نمایندگی را از آنِ خود کند.

رایان حامی دونالد شد

پال رایان یکی از افراد جوان و محبوب حزب جمهوری‌خواه روز چهارشنبه با دونالد ترامپ، نامزد احتمالی این حزب دیدار و به‌طور رسمی از غول املاک و مستغلات حمایت کرد. این دیدار که به‌منظور کم‌کردن اختلافات و دودستگی‌ها بین حزب جمهوری‌خواه صورت گرفته بود، موجب شد کمی از مشکلات دونالد ترامپ برای انتخابات ریاست‌جمهوری کم شود. در این راستا این دو، روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کردند که دنیا و ایالات متحده برای ۴ سال دیگر طاقت حضور اوباما را در کاخ سفید ندارد و تاکید کردند هیلاری کلینتون همان اوباماست و گفتند چیزی که هیلاری کلینتون تاکنون نشان داده این است که وی باراک اوبامایی دیگر است. همچنین در ادامه این بیانیه آمده است: «برای این منظور باید جمهوری‌خواهان با یکدیگر متحد شوند و یک برنامه راهبردی محافظه‌کارانه تدوین کنند و هر کاری که برای پیروزی در (انتخابات ریاست‌جمهوری‌) در پاییز لازم است انجام دهند. با تمرکز بر این موضوع ما دو نفر یک گفت‌وگوی عالی با هم داشتیم. درحالی‌که ما در مورد برخی مسائل تفاوت‌نظر داشتیم و داریم، اما به این تفاوت‌ها احترام گذاشته و قرار است روی موضوعاتی که بر آن اتفاق‌نظر داریم با یکدیگر همکاری کنیم.» این در شرایطی است که چندی پیش رابطه این دو به‌ اندازه‌ای تیره شده بود که پل رایان گفته بود نمی‌تواند از وی حمایت کند. این خصومت به‌ویژه با حمایت گروه‌های تندروی سفیدپوست و نژادپرست از دونالد ترامپ افزایش یافته بود. اما وی در هفته گذشته در گفت‌وگو با شبکه خبری «ABC News» به‌طور رسمی اعلام کرد که او از دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت خواهد کرد، زیرا هرکسی از این حزب رئیس‌جمهور بهتر از هیلاری کلینتون خواهد بود.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، رایان که روز چهارشنبه با دونالد ترامپ، نامزد مفروض جمهوری‌خواهان دیدار داشت، پس از دیدار در جمع خبرنگاران گفت: برنامه مصالحه بین جمهوری‌خواهان به جریان افتاده است. این در حالی است که افراد شاخصی چون مک‌کین و میت رامنی تاکنون حاضر به حمایت از دونالد ترامپ نشده‌اند. کارشناسان معتقدند هنوز شکاف بین جمهوری‌خواهان به‌طور کامل از بین نرفته و هنوز برخی از کنگره‌نشین‌های این حزب با وی بر سر برخی مسائل مشکل دارند. از اینرو پل رایان از جانب آنها گفت که نمایندگان کنگره انتظار دارند دونالد ترامپ سخنان خود را در مورد مهاجرت تعدیل کند. البته در این اواخر یک تغییر ناگهانی هم از سوی برخی جمهوری‌خواهان صورت گرفته و افرادی که تا پیش از این مخالف ترامپ بودند‌، به جمع حامیان وی پیوسته‌اند. پل رایان، سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا خود جزو همین افراد است. تنها یک هفته پیش وی به خبرنگاران گفته بود در حال حاضر آماده حمایت از دونالد ترامپ نیست. اما پس از یک هفته وی در یک چرخش آشکار اعلام می‌کند که حاضر است برای شکست دادن هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از مرد ۷ میلیارد دلاری حمایت کند. در این ارتباط پال رایان گفت: ما رو به جلو حرکت کرده‌ایم و مفاهمه بین دو طرف بالاتر رفته است. مسائل اختلاف‌انگیز وجود دارد اما هرچه به هسته مباحث نزدیک می‌شویم درک دو طرف از یکدیگر بالاتر می‌رود.

دیدارهایی برای مفاهمه

در چند روز اخیر رفت و آمد به دفتر کار دونالد ترامپ به‌شدت افزایش یافته است. دونالد ترامپ در هفته گذشته نه‌تنها با پال رایان دیدار و گفت‌وگو داشت، بلکه وی در همان هفته دیدارهایی با میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا نیز دیدار کرد. گفته می‌شود تیم میچ مک‌کانل در این دیدار در خصوص موضوعات مختلفی مانند تجارت، سقط جنین، خط مشی‌های مالیاتی و قضات دیوان عالی کشور گفت‌وگو داشتند. چند نفر از کنگره‌نشین‌ها در این جلسه تاکید داشتند تشتت برنامه‌ای ترامپ بالاست و وی باید یک برنامه کاری متحدی را منتشر کند و در برخی از موارد نیز وی باید نرمش نشان دهد و تن صدایش را پایین بیاورد.

جان کورنین سناتور آمریکایی از تگزاس می‌گوید: او زمانی که در مورد موضوع مهاجرت صحبت می‌کند نباید توهین‌آمیز صحبت کند.»