گروه جهان: عراق همچنان آشفته است. مردم معترض به سیاست‌های العبادی روز جمعه مجددا در منطقه سبز حضور پیدا کردند و از نخست‌وزیر عراق خواستند تا در کابینه دولت اصلاحاتی را اعمال کند؛ اما این‌بار این تظاهرات با زد و خورد همراه شد و شبکه خبری الجزیره نیز مدعی شد که در این زد و خورد ۴ تن از شهروندان عراق کشته و نزدیک به ۱۰۰ نفر هم زخمی شده‌اند.

مقامات بیمارستان‌های بغداد نیز می‌گویند روز جمعه ده‌ها زخمی را برای مداوا پذیرا شدند. گفته می‌شود پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرده است. منطقه سبز در بغداد ازتمهیدات امنیتی بالایی برخوردار است، زیرا پارلمان، وزارتخانه‌ها و بیشتر سفارتخانه‌ها در این منطقه مستقر هستند. با این حال کشته شدن ۴ نفر در این تظاهرات موجب شده که فضای پایتخت عراق بیش از پیش امنیتی شود. این در حالی است که در روز شنبه با برگزاری مراسم تشییع دو تن از قربانیان این اعتراض‌ها، فضا در این شهر به شدت متشنج بود. خبرنگار الجزیره همچنین مدعی شد که در فضای شهر بغداد همچنان هرج و مرج موج می‌زند و حضور نیروهای پلیس نیز در منطقه سبز این منطقه را بیشتر از قبل امنیتی کرده است.طرفداران مقتدی صدر و برخی دیگر از گروه‌ها مدعی‌اند از اینکه دولت العبادی نتوانسته ریشه‌های فساد را در دولت خود از بین ببرد، ناراضی هستند. معترضان بارها از نخست‌وزیر عراق خواسته‌اند تا اصلاحات ضد فساد را در این کشور پیاده کند. معترضان روز جمعه برای چند ساعت ساختمان دولت عراق را به اشغال خود درآوردند و همین موضوع موجب شد تا پلیس برای برخورد با معترضان وارد عمل شود. معترضان نیز با برخورد شدید پلیس مجبور شدند به میدان التحریر عقب‌نشینی و اعتراض‌های خود را از آن میدان پیگیری کنند. در میان معترضان طرفداران مقتدی صدر از وزن جمعیتی بالاتری برخوردار بودند. این گروه از ۳۰ آوریل به نخستین گروه از معترضان تبدیل شد که خواستار اصلاحات در درون دولت بود.

با بالا گرفتن اعتراض‌ها این ترس وجود دارد که جنگ با داعش کند شود. داعش در ماه اخیر با بمب‌گذاری‌های متعددش موجب کشته شدن ۱۵۰ تن در بغداد شده است. از این‌رو روز شنبه رئیس‌جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر عراق در تماس تلفنی مشترک درخصوص لزوم تشدید تدابیر امنیتی در منطقه سبز موسوم به منطقه الخضراء به توافقاتی دست یافتند. به گزارش رویترز باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در تماس تلفنی با حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق با ابراز تسلیت نسبت به وقوع انفجارهای تروریستی اخیر در عراق بر حمایت کشورش از بغداد برای عبور از بحران مالی تاکید کرد.

اوباما با ستودن اقدامات دولت العبادی به منظور دستیابی به توافق با صندوق بین‌المللی پول، بر اهمیت حمایت جامعه جهانی از عراق برای احیای اقتصاد آسیب دیده این کشور تاکید کرد. طرفین در جریان این مذاکرات درخصوص روابط میان دو کشور و بحران‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی و همچنین جنگ علیه تروریسم و پیروزی‌های محقق شده علیه تروریست‌های داعش مذاکره و گفت‌وگو کردند. اوباما در جریان این گفت‌وگو بر آمادگی آمریکا برای ارائه تجربیاتش به عراق به منظور مبارزه با چالش‌های امنیتی پیش‌ روی این کشور تاکید کرد.