گروه جهان: براساس نظرسنجی مشترک واشنگتن‌پست و شبکه خبری ای‌بی‌سی آمریکا که روز یکشنبه منتشر شد، بخت هیلاری کلینتون برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اکنون تنها۲/ ۰ درصد بیشتر از ترامپ است که با در نظر گرفتن ضریب خطا در این‌گونه نظرسنجی‌ها، می‌توان این اختلاف را «صفر» در نظر گرفت. در نظرسنجی جدید، کلینتون و ترامپ به ترتیب از حمایت ۴/ ۴۳و ۲/ ۴۳ درصد پرسش‌شوندگان برخوردار شدند. نکته جالب توجه اینکه طبق این نظرسنجی، مخالفت با کاندیدای رقیب که به‌عنوان یک عامل مهم در رای‌دهی افراد در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شناخته می‌شود، اکنون به نفع ترامپ تغییر کرده است. در این نظرسنجی، ۴۸ درصد حامیان کلینتون اعلام کردند رای آنها به وی برای مخالفت با ترامپ است؛ در حالی که این آمار در میان حامیان ترامپ ۵۳ درصد برآورد شد.از طرف دیگر در حال حاضر رقابت نزدیکی بین دو نامزد دیده می‌شود. دونالد ترامپ ۴۶درصد و هیلاری کلینتون ۴۴درصد آرا را در این نظرسنجی به خود اختصاص داده‌اند. در حالی که ترامپ نسبت به دوماه پیش ۱۱ درصد رشد داشته است.

همچنین براساس نظرسنجی مشترک «وال‌استریت‌ژورنال» و «ای‌بی‌سی‌نیوز»، کلینتون با کسب ۴۶ درصد آرا تنها ۳ درصد از ترامپ، نامزد احتمالی جمهوری خواهان پیش است. در نظرسنجی مشابهی که در ماه آوریل برگزار شد، کلینتون ۵۰ درصد و ترامپ ۳۹ درصد آرا را کسب کردند و اختلاف آنها ۱۱ درصد بود. این در حالی است که فاصله برنی سندرز، دیگر نامزد دموکرات‌ها با ترامپ سرمایه‌دار هنوز عددی دو‌رقمی است و اختلاف آنها ۵۴ به ۳۹ درصد است. با این وجود بسیاری از مردم آمریکا ترامپ و کلینتون را نامزدهای غیر محبوب می‌دانند. ۵۸ درصد رای‌دهندگان به ترامپ علاقه‌ای ندارند و ۵۴ درصد نیز موضعی منفی نسبت به کلینتون دارند. ۴۷ درصد رای‌دهندگان گفته‌اند اگر کلینتون و ترامپ نامزدهای نهایی حزب دموکرات و جمهوری‌خواه باشند، به حمایت از یک نامزد دیگر روی خواهند آورد. سندرز روز یکشنبه در مصاحبه‌ای گفت مردم آمریکا «به شدت از ترامپ و کلینتون بیزارند.» وی افزود یکی از دلایلی که او را به ماندن در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری ترغیب می‌کند این است که وی نمی‌خواهد مردم آمریکا مجبور به انتخاب بین «بد و بدتر» باشند.

کلینتون برای کسب نامزدی نهایی حزب دموکرات، به رای ۹۰ هیات نمایندگی دیگر احتیاج دارد تا به میزان مورد نیاز ۲ هزار و ۳۸۳ هیات نمایندگی دست یابد. ترامپ نیز برای کسب نامزدی به هزار و ۲۳۷ هیات نمایندگی احتیاج دارد که بنا بر گزارش‌ها، در حال حاضر هزار و ۱۶۰ رای را به دست آورده است. کلینتون روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه خبری ای‌بی‌سی‌نیوز گفت: «ما یقینا هر وقت که سندرز آمادگی داشته باشد با او مذاکره خواهیم کرد، به حرف‌های او گوش می‌دهیم و به خواسته وی رسیدگی می‌کنیم. فکر می‌کنم این بخشی از فرآیند (انتخابات) باشد.»وزیر خارجه پیشین آمریکا افزود: «زمانی که وقتش برسد من به وظیفه خود در متحد کردن حزب عمل خواهم کرد. از او نیز انتظار دارم چنین اقدامی انجام دهد.» کلینتون گفت: «من چنین کاری را زمانی که رقابت حساسی را با اختلاف کمی به سناتور اوباما واگذار کردم نیز انجام دادم. چرا که می‌دانستم هر اختلافی که با هم داریم، درست مثل اختلافاتی که با سناتور سندرز داریم در مقابل دونالد ترامپ (نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه) و جمهوری‌خواهان رنگ می‌بازد و اهمیت خود را از دست می‌دهد. من معتقدم بیشتر طرفداران سندرز نیز این موضوع را درک می‌کنند.» کلینتون اعلام کرد که وی نامزد نهایی حزب دموکرات در انتخابات ماه نوامبر خواهد بود اما مستقیما از سندرز نخواست که کناره‌گیری کند. کلینتون گفت: «من فکر می‌کنم سناتور سندرز حق دارد هر طور که می‌خواهد به کار ستاد انتخاباتی خود پایان دهد.» وی افزود: «من رای بیشتری از هیات‌های نمایندگی دریافت کرده‌ام. رقابت بین من و سناتور اوباما (در انتخابات پیشین) بسیار نزدیک‌تر از این بود. من نامزد نهایی خواهم بود. همان طور که می‌بینید قصد دارم بیشتر وقتم را صرف (رقابت با) ترامپ بکنم. چرا که معتقدم سخنان او و شیوه اظهارنظر وی برای کشور ما بسیار خطرآفرین است.»