گروه جهان: سناتور برنی سندرز یکی از نامزدهای دموکرات ریاست جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه به‌طور تلویحی از آمادگی خود برای ترک رقابت ریاست جمهوری خبر داد و گفت: به‌زودی با هیلاری کلینتون در مورد همکاری و جلوگیری از پیروزی نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات دیدار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سندرز پس از دیدار یک ساعته با باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید، با صراحت خروج خود را از رقابت انتخاباتی اعلام نکرد و همچنین نامزدی نهایی کلینتون را نیز تایید نکرد اما گفت که با وزیر امور خارجه پیشین دیدار می‌کند تا شرایط همکاری با او را مورد بررسی قرار دهد. در فضای سیاسی آمریکا این شایعه مطرح شده که ممکن است هیلاری در این دیدار به سندرز پیشنهاد معاون اولی را بدهد. سندرز همچنین از اوباما و جو بایدن معاون او برای حفظ بی‌طرفی در جریان فرآیند انتخابات درون حزبی تشکر کرد. سندرز ریاست جمهوری دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان، را یک فاجعه دانست و گفت: برای جلوگیری از انتخاب ترامپ در انتخابات ماه نوامبر (آبان) هر کاری بتواند انجام خواهد داد. با برگزاری انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در روز سه‌شنبه در شش ایالت کالیفرنیا، نیوجرسی، مونتانا، داکوتای جنوبی، نیومکزیکو و داکوتای شمالی، کلینتون با کسب ۲۸۸ رای حزبی (دلیگت) و نزدیک به ۲ میلیون رای مردم ایالت کالیفرنیا بر رقیب خود برنی سندرز پیروز شد و به آرای لازم حزبی برای کسب نامزدی حزب دموکرات دست یافت. کلینتون در نطق پیروزی خود وعده داد که همه تلاش خود را صرف بازگرداندن اتحاد در حزب دموکرات آمریکا کند و گفت که ستاد انتخاباتی او و سندرز از هم اکنون در حال گفت‌وگو برای ایجاد اتحاد دراین حزب هستند.

وی مبارزات انتخاباتی سندرز را پویا، پر انرژی و تجربه‌ای هیجان‌انگیز برای رای دهندگان آمریکایی و به‌ویژه نسل جوان این کشور توصیف کرد و گفت: مایل است شخصا با او دیدار و گفت‌وگو کند. بسیاری از دموکرات‌ها سندرز را ترغیب کرده‌اند نیروهایش را برای شکست دونالد ترامپ، به کلینتون ملحق کند. بیل نلسون، سناتور اهل فلوریدا گفت که سندرز باید کنار بکشد و سناتور باب کیسی گفت که دموکرات‌ها باید متحد شوند. جو بایدن، معاون اوباما گفت که تصمیم‌گیری در این مورد فقط متعلق به شخص سندرز است. وی گفت: «بگذارید او خودش تصمیم بگیرد. به او وقت بدهید.» سندرز در ۲۲ ایالت به پیروزی رسیده اما از نظر امتیاز لازم برای کسب نامزدی خیلی از کلینتون عقب است. با این حال وی در مبارزاتی که بسیاری ناظران تحسین برانگیز می‌دانند از انتظارات بسیار فراتر رفت و نفوذی قابل توجه در مناظره درونی حزب دموکرات در مورد مسائلی که آمریکا با آنها روبه‌رو است داشت. بسیاری از رای دهندگان جوان خیل طرفداران او را تشکیل می‌دهند.

کمپین سندرز می‌گوید به زودی نیروهای تشکیلات مبارزاتی را به نصف کاهش می‌دهد.

دوگانه ترامپ- هیلاری

پس از آنکه دونالد ترامپ هیلاری کلینتون را به سوءاستفاده از دولت آمریکا متهم کرد، اکنون وی رقیب جمهوری‌خواهش را «عوام فریبی خطرناک» می‌نامد. به گزارش روزنامه دیلی تلگراف، دونالد ترامپ، سه‌شنبه شب پس از اعلام پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات اولیه درون حزبی دموکرات‌ها به وی حمله کرد و گفت: «کلینتون‌ها با سیاست سوءاستفاده میلیون‌ها دلار از فروش دارایی‌ها، منافع و قراردادهای دولتی کسب کرده‌اند. کلینتون حتی تمام این کارها را از طریق یک سرور شخصی غیرقانونی انجام داده است. روس‌ها، سعودی‌ها و چینی‌ها همگی به بیل و هیلاری پول دادند و خدماتی را که می‌خواستند دریافت کردند.»

ترامپ علاوه بر این وعده داد که جزئیات تمام وقایعی را که در دوران کلینتون رخ داده طی سخنرانی هفته آتی خود افشا می‌کند. پس از آن روز چهارشنبه کلینتون به اظهارات رقیب جمهوری‌خواهش واکنش نشان داد و لحن نژادپرستانه وی را زیر سوال برد و افزود: این رفتار قدیمی یک عوام‌فریب است. ما در طول تاریخ در نمونه‌های بسیاری شاهد چنین لحنی بوده‌ایم و به همین دلیل معتقدم این رفتار بسیار عوام‌فریبانه است. این سخن در حالی است که چندی پیش روزنامه واشنگتن پست اعلام کرد که یکی از افراد مهمی که در اردوگاه هیلاری برای وی پول جمع می‌کند، افزوده است که با مقام‌های سعودی تماس‌هایی داشته است. با این حال، وزیر خارجه سابق آمریکا همچنین خاطرنشان کرد که به نظرش ترامپ دچار «توهم توطئه» است.

به گزارش پولیتیکو، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در جریان مسیر سفرش از چین به امارات در جمع خبرنگاران گفت: «من به‌عنوان پدر دو دختر، از پیروزی هیلاری کلینتون در این رقابت‌ها خرسند هستم و به او افتخار می‌کنم. او یک رئیس‌جمهور فوق‌العاده می‌شود.» کری ادامه داد: دستاوردهای کلینتون یک رویداد تاریخی برای ملت آمریکا است. همه آمریکایی‌ها چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه باید این مساله را جشن بگیرند. این یک نقطه عطف است و به نظرم مردم باید به آن افتخار کنند.