گروه جهان: آیا حمله به عراق اشتباه بوده است؟ این پرسشی است که گروه تحقیقات جنگی در بریتانیا از تونی بلر و مشاورانش می‌پرسند. به نوشته روزنامه گاردین در پی انتشار گزارش «چیلکات» درباره حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ نخست‌وزیر پیشین انگلیس از ورود کشورش به این مناقشه دفاع کرد.

در این گزارش که پس از سال‌های طولانی سرانجام منتشر شد، به‌دلیل اطلاعات نادرست، فقدان اساس منطقی و عدم آمادگی کامل، نقش لندن را در این جنگ زیرسوال برده است. این در حالی است که براساس این گزارش بریتانیا بدون وجود تهدید مستقیم و مشخص از سوی صدام، دیکتاتور سابق عراق و پیش از بررسی گزینه‌های سیاسی در قبال وی نیروهای خود را به عراق اعزام کرده است. در این گزارش همچنین به ادعای تونی بلر، نخست‌وزیر پیشین انگلیس در قبال درخواست‌های جورج بوش، رئیس‌جمهور آمریکا در ژوئیه ۲۰۰۲ اشاره شده است که در آن گفته بود «هر اتفاقی که بیفتد من با شما خواهم بود.» با این حال پس از انتشار این گزارش بلر درصدد حمایت از تصمیم خود برآمد و عنوان کرد من معتقدم که ما تصمیم درستی گرفتیم و جهان اکنون مکانی بهتر و امن‌تر است. بلر در حالی که از شدت احساسات صدایش می‌لرزید با این حال برای اشتباهاتی که در برنامه‌ریزی این جنگ اتخاذ شد، ابراز پشیمانی و عذرخواهی کرد. همزمان با انتشار این گزارش مخالفان جنگ در لندن به خیابان‌ها آمده و علیه بلر شعار دادند. در جنگ عراق حدود ۱۵۰ هزار تن از مردم عراق کشته شدند. بسیاری معتقدند انتشار این گزارش تاثیری در شرایط فعلی این کشور درگیر جنگ نخواهد داشت. اما وزیر خارجه انگلیس در واکنش به انتشار این گزارش اعلام کرد: اخراج حامیان حزب بعث از ارتش عراق بزرگ‌ترین اشتباه در دوران پس از جنگ عراق بود. فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس تاکید کرد: فاجعه‌آمیزترین اشتباه در طرح‌ریزی پس از جنگ عراق، خارج کردن جمعی حامیان حزب بعث از ارتش این کشور بوده است. به گفته او، این اقدام به‌طور مستقیم بر ظهور و گسترش داعش تاثیر داشت. این مقام ادامه داد: «این اقدام باعث شد که ۴۰۰ هزار سرباز بیکار بمانند. بسیاری از مشکلاتی که ما امروز در عراق با آنها مواجه هستیم به‌دلیل تصمیمات فاجعه آمیزی است که علیه ارتش عراق اتخاذ شده است. اگر ما طور دیگری رفتار می‌کردیم، اکنون با نتایج بهتری مواجه می‌شدیم.»

با انتشار این گزارش، کارشناسان در بریتانیا به دو دسته تقسیم شده‌اند. عده‌ای مانند «آن کلیود» در گاردین می‌نویسد که حمله به عراق اجتناب‌نا‌پذیر بوده است؛ زیرا حکومت دیکتاتوری صدام حسین با حمله شیمیایی به منطقه کردستان عراق جنایت علیه بشریت انجام داده است. این در شرایطی است که کارشناس دیگر این روزنامه «اوون جونز» جنگ عراق را نه یک اشتباه سهوی و اشتباه راهبردی، بلکه جنایت جنگی می‌داند. او می‌گوید که این جنگ به ظهور داعش کمک کرده است، افزون بر اینکه این جنگ خسارت مالی و جانی فراوانی هم به بریتانیا وارد کرده است.