سورپرایز اوباما برای عراق

گروه جهان: باراک اوباما برای کمک به بازپس‌گیری موصل ۵۶۰ سرباز دیگر به عراق اعزام خواهد کرد. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، عراق در آستانه حمله به موصل، دومین شهر بزرگ این کشور است که هم‌اینک در اشغال نیروهای دولت خودخوانده اسلامی است. استقرار نیروی در نظر گرفته شده به منظور حفظ دستاوردهای جنگ است که به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین موانع پیشروی عراقی‌ها بوده است.

اعزام سربازهای بیشتر از سوی آمریکا‌ آخرین تلاش این کشور برای بالا بردن کمک‌‌ها و افزودن نقش نظامی واشنگتن در عراق است. این در حالی است که باراک اوباما در سال ۲۰۱۱ تمامی سربازان آمریکا را از خاک این کشور بیرون برده بود. حالا باراک اوباما برای بازپس‌گیری برخی شهرهای عراق که در تصرف داعش است، مجبور شده این نیروها را به عراق بازگرداند.

بسیاری از سربازان تازه اعزام شده در یک فرودگاه در ۴۰ مایلی موصل مستقر خواهند شد. پیش‌تر سربازان عراقی در این فرودگاه مستقر شده و منتظر دستور حمله هستند. مقامات دولتی می‌گویند این فرودگاه نقش حیاتی برای موفقیت در عملیات نظامی دارد، برای اینکه این محل می‌تواند به‌عنوان منطقه‌ای عملیاتی برای ارائه پشتیبانی لجستیکی محسوب شود.

عراقی‌ها با تدارکات نیروهای در حال حرکت و تجهیز کردن آنها قصد دارند مشکلات بازپس‌گیری موصل را کمتر کند. اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا نیز تاکید کرد که نیروهای آمریکایی و نیروهای ائتلاف از پایگاه هوایی در القیاره به‌عنوان سکوی آغاز حملات استفاده خواهند کرد.

وزیر دفاع آمریکا در بیانیه‌ای که به همین مناسبت صادر کرده، با تشریح نقش سربازان اضافی اعزامی به عراق گفت: «این نیروهای اضافی به عملیات موصل قابلیت‌های ویژه‌ای خواهند افزود و در مقاطع حساس نبرد به نیروهای ارتش عراق کمک‌های مهمی خواهند کرد.»

با اعزام این واحد‌ها مجموع نیروهای آمریکایی که اکنون در عراق مستقر هستند به حدود چهارهزار و ۶۵۰ نفر خواهد رسید. سه ماه پیش نیز دولت آمریکا چند صد نظامی دیگر را به عراق اعزام کرده بود. وزیر دفاع آمریکا به خبرنگاران گفت: این واحد‌ها در صورت لزوم برای دادن کمک‌های مستشاری به ارتش عراق در عملیات موصل همراه آنها حرکت خواهند کرد. هنوز مشخص نیست نیروهای اعزامی آمریکا چه تاریخی در منطقه مستقر خواهند شد.

مقامات این کشور گفتند یک واحد از نظامیان آمریکایی برای ارزیابی این موضوع روز یکشنبه از پایگاه قیاره بازدید کرده‌اند. یکی از ماموریت‌های احتمالی این واحد‌ها می‌تواند کمک به ارتش عراق برای استفاده از فناوری‌های پیشرفته در عبور از رودخانه و نزدیک شدن به شهر موصل باشد. وزیر دفاع آمریکا تصرف پایگاه قیاره طی روزهای گذشته را یک پیروزی استراتژیک توصیف کرد. او قبل از ورود به بغداد به خبرنگاران گفت: «این پایگاه به یکی از مراکز مهم عملیات ارتش عراق با کمک‌های آمریکا برای محاصره موصل از جنوب بدل خواهد شد. این نقش مهم و ارزش استراتژیک این پایگاه است.» ارتش عراق این پایگاه را روز شنبه از گروه «خلافت خودخوانده اسلامی» باز پس گرفت. حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق آن را گام مهمی در مسیر آزادی موصل دومین شهر بزرگ عراق توصیف کرد. او گفت: «ساکنان موصل باید خود را برای آزادی این شهر آماده کنند.» مقامات آمریکایی می‌گویند نیروهای این کشور در سطح فرماندهی تیپ با نیروهای ویژه ارتش عراق همکاری می‌کنند ولی تا این مرحله هنوز در عملیات با آنها شرکت نکرده‌اند.» باراک اوباما در ماه آوریل اجازه داد نیروهای آمریکایی در سطح تیپ و گردان با نیروهای عراقی همکاری کنند که در نتیجه هنگام عملیات در معرض خطر بیشتری خواهند بود. البته هنوز هم آنها به خط مقدم جبهه نخواهند رفت. در گذشته ماموریت آنها به کمک‌های مستشاری در سطح فرماندهی لشکر‌ها محدود بود که قاعدتا ازخط مقدم جبهه فاصله بیشتری دارد.

ژنرال مک فارلند نیز در یک کنفرانس خبری گفت: انتقال نیروهای جدید به زودی صورت خواهد گرفت و دستور نقل‌وانتقال آنها صادر شده است. چند روز پیش در اجلاس سران کشورهای عضو ناتو این پیمان حمایت نظامی خود را از جنگ علیه این گروه اعلام کرد. یا این حال برخی می‌گویند آزادسازی موصل از دست داعش برای اوباما و هیلاری کلینتون جانشین احتمالی دموکرات‌ها یک موفقیت به حساب می‌آید.

باراک اوباما در سال ۲۰۱۱ نیز با شکار بن‌لادن توانست برای دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش مانور انتخاباتی بدهد. با این وجود اوباما با ترک کاخ سفید برای رئیس‌جمهوری بعدی ایالات‌متحده وظیفه‌ای سنگین تدارک دیده زیرا این کشور باید با دو جنگ عراق و افغانستان دست و پنجه نرم کند.

در این راستا هفته گذشته باراک اوباما اعلام کرد که تعداد سربازان آمریکایی در افغانستان دست نخورده باقی می‌ماند. در حال حاضر در این کشور ۸ هزار و ۴۰۰ سرباز مستقر هستند.

در اجلاس ناتو که اوایل هفته جاری تمام شد باراک اوباما از جنگ طولانی مدتی که آمریکا با آن درگیر بوده سخن گفت و تصریح کرد که آمریکا شبه‌نظامیان سنی عراق را که در القاعده بودند نابود کرد اما این گروه‌ها با بازسازی خود در سوریه داعش را به وجود آوردند. آنها پیش از تصرف فلوجه و موصل تبدیل به یک گروه قوی و خطرناک شده بودند.

در هفته‌های گذشته نیروهای عراقی توانسته‌اند دستاوردهای خوبی را در این کشور به دست آورند و باراک اوباما نیز به این موضوع اذعان کرده است. رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: مهم‌ترین پیروزی‌های اخیر عراق به آزادسازی فلوجه مربوط می‌شود. اوباما افزود: «آزادی فلوجه در میان خبرها گم شد اما یک پیروزی بزرگ برای نیروهای عراقی به حساب می‌آید.» او تصریح کرد: «نیروهای عراقی در حال حاضر موقعیت خود را تثبیت کرده‌اند و حالا می‌توانند برای آزادی موصل اقدام کنند.»

باراک اوباما اعتقاد دارد که سربازان داعش به زانو افتاده‌اند و وقت آن است که موصل را از آنها بازپس گیرند. برخی مقامات کاخ سفید توصیه می‌کنند برای ریشه‌کن کردن داعش از موصل شاید اعزام بیشتر سربازان آمریکایی ضرورت داشته باشد.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در این خصوص می‌گوید: اوباما در این خصوص خیلی روشن توضیح داده است که در چه کارهایی باید حضور داشته باشیم و در چه کارهایی نه. او می‌افزاید: هدف ما تقویت نیروهای عراقی برای موفقیت در برابر داعش و پیروزی در موصل است. بر این اساس گفته می‌شود برخی از سربازان آمریکایی در پایگاه القیاره باقی خواهند ماند و کارهای زیربنایی از جمله پل‌سازی را انجام خواهند داد. وظیفه این نیروها پشتیبانی فنی از نیروهای عراقی در برابر داعش است. اعزام سربازان جدید با سخنان دو سال پیش اوباما مغایر است که گفته بود به عراق کمک خواهد کرد اما نیروهای آمریکایی را در یک سرزمین خارجی برای مبارزه نخواهد فرستاد.

موصل در حال حاضر تنها شهری است که در کنترل نیروهای عراقی نیست. داعش نیز از ماه مه سال ۲۰۱۵ نتوانسته تصرفات جدیدی داشته باشد. با این حال به نظر می‌رسد هنوز نیروهای عراقی قادر نیستند مانع بمب‌گذاری‌های انتحاری نیروهای داعش در بغداد شوند.

اوباما چندی پیش هشدار داده بود با از دست دادن اراضی توسط داعش، این گروه بیشتر به تاکتیک‌های تروریستی متوسل خواهد شد. او در این‌باره می‌گوید: آنها نمی‌توانند حکمرانی کنند. آنها نمی‌توانند برای مردمی که در اراضی تحت تصرف آنها زندگی می‌کنند کارهای بامعنایی انجام دهند. آنها تنها یک چیز را خوب یاد گرفته‌اند و آن هم کشتن است.

برای کم‌رنگ شدن حملات تروریستی داعش در بغداد، اشتون کارتر قول داده است وسایل ضدانفجاری بیشتری را به عراق ارسال کنند. آمریکایی‌ها در حال حاضر به پایگاه القیاره «کلید غربی» یا «کیو وست» می‌گویند زیرا تلفظ عربی آن برای آنها سخت است.

سربازان عراقی این پایگاه را در سال ۲۰۱۴ از دست دادند و دو سال بعد توانستند آن را از دست نیروهای داعشی درآورند. عبدالغنی الاسدی فرمانده نیروهای ضدتروریستی عراق می‌گوید: جای تعجب دارد که این نیروها چگونه توانستند پایگاه را نابود کنند و چگونه آنها سازمان یافته این کار را انجام داده‌اند.

به نظر می‌رسد به زودی فرمان حمله به موصل صادر شود و اشتون کارتر نیز گفته است شاید تعداد سربازان آمریکایی در عراق از ۵ هزار نفر بیشتر شود.