گروه جهان: روز پنج‌شنبه نمایندگان بیش از ۳۰ کشور- که همگی در زمره اعضای ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا هستند- در واشنگتن گرد هم آمدند تا در مورد شکست داعش با یکدیگر به گفت‌وگو بپردازند. به گفته اشتون کارتر آنها به یک استراتژی در مورد شکست داعش دست یافتند. براساس این استراتژی که روز پنج‌شنبه در نشست ائتلاف ضدداعش مطرح شد، قرار بر این بود که شبه‌نظامیان داعش در پایگاه‌هایشان در رقه (سوریه) و موصل (عراق) محاصره شده و هدف گرفته شوند. به گزارش بی‌بی‌سی، در این نشست البته کارتر، وزیر دفاع آمریکا، هشدار داد که این اقدام باعث از میان رفتن ایدئولوژی خشن این گروه یا توانایی‌اش برای انجام اقدامات تروریستی در جاهای دیگر نمی‌شود.

در این نشست همچنین کشورها طرح‌هایی برای ثبات بخشیدن به مناطقی را که داعش در آنجا حضور داشت، در دوره پساداعش به بحث گذاشتند. بی‌بی‌سی می‌نویسد در این نشست مایکل فالون، وزیر دفاع بریتانیا اعلام کرد نیروهایش را برای آموزش نیروهای عراقی و کرد در مبارزه با داعش به ۵۰۰ نفر افزایش خواهد داد. در همین رابطه، جان کری، وزیرخارجه آمریکا نیز از تبادل اطلاعاتی میان اعضا در مبارزه با داعش سخن گفت. ظاهرا وزیر خارجه آمریکا الگوی همکاری اطلاعاتی یا اتاق مشترک ایران، روسیه و سوریه را درنظر دارد. این سه کشور با تشکیل اتاقی در بغداد همکاری و داده‌های اطلاعاتی را به اشتراک می‌گذارند تا روند مبارزه با داعش در سوریه هدفمند پیش رود. جان کری نیز بر اساس چنین الگویی خواستار تبادل اطلاعات میان کشورها در مبارزه با داعش شد.

به گزارش رویترز، وزیرخارجه آمریکا در نشست واشنگتن اعلام کرد که داعش کمتر از ۱۰ درصد عراق را در اختیار دارد. او افزود: «با وجود اینکه داعش در حال از دست دادن قلمرواش در خاورمیانه به‌ویژه در عراق و سوریه است اما نباید از خطر جهانی این گروه غافل شد. داعش در حال تبدیل شدن به یک سازمان تروریستی جهانی است». این گروه تاکنون حملاتی به کشورهای اروپایی انجام داده است. حمله به «نیس» در فرانسه یکی از این نمونه‌هاست. در این نشست همچنین به بازپس‌گیری موصل نیز پرداخته شد اما سخنی از زمان انجام حمله به موصل به میان نیامد. از زبان مسوولان آمریکایی، عراقی و سازمان ملل اعلام شده که سال جاری، سال بازپس‌گیری موصل از دست داعش است. «جان کوبیس»، نماینده سازمان ملل اعلام کرد اگر سال جاری، سال بازپس‌گیری موصل باشد، «باید در انتظار بزرگ‌ترین و حساس‌ترین بحران بشردوستانه در جهان باشیم».

رویترز می‌نویسد اگرچه زمانی برای بازپس‌گیری موصل اعلام نشده اما آغاز نبرد می‌تواند سیل مهاجران و آوارگان را به دنبال داشته باشد. به این ترتیب، ثبات کوتاه‌مدت و بلندمدت امری ضروری خواهد بود. این گزارش می‌افزاید؛ خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق نیز اعلام کرد که اکنون کمتر از ۱۰ درصد خاک عراق در دست داعش است. بسیاری معتقدند آغاز جنگ در موصل باعث تقویت تلاش‌های ائتلاف ضد داعش در سوریه خواهد شد. وزیر خارجه آلمان در همین رابطه افزود: بیرون راندن داعش از موصل به نفع ائتلاف ضد داعش خواهد بود زیرا باعث تقویت این ائتلاف در سوریه خواهد شد. اشتاین مایر افزود: «ساختار این گروه در عراق و سوریه در هم تنیده است. بنابراین شکست داعش در موصل بی تردید پیامدهایی برای اوضاع سوریه خواهد داشت.»

بحث دیگری که در نشست واشنگتن مطرح شد جمع‌آوری کمک برای دولت عراق جهت نبرد با داعش و بهبود اوضاع آوارگان است. بی‌بی سی در این رابطه می‌نویسد؛ «جامعه کمک‌دهنده جهانی» برای مراقبت از ۴/ ۳ میلیون بی‌خانمان در سال جاری تلاش می‌کند. با این حال، با آغاز نبرد برای بازپس گیری موصل بسیاری پیش‌بینی می‌کنند که اوضاع بشردوستانه بدتر خواهد شد. به همین دلیل، از هم‌اکنون تلاش دارند تا روند کمک‌ها را بیشتر کنند. نماینده سازمان ملل در بغداد می‌گوید: «کمک‌دهندگان خسته‌اند. به نظر می‌رسد جهان می‌خواهد مشکلات عراق را پشت گوش اندازد و دیگر میلی برای کمک وجود ندارد.» با این حال، همین گزارش می‌افزاید؛ جان کری، وزیر خارجه آمریکا میزبان کنفرانس جداگانه‌ای برای کمک به عراق در برابر داعش بود که کمک دهندگان آن را برگزار کرده بودند.

در کنفرانس کمک‌دهندگان، کری توانست ۲/ ۱ میلیارد دلار کمک بشردوستانه و کمک برای بازسازی و توسعه عراق به دست آورد. او افزود: «اگر ما در عراق موفق نشویم، هیچ کشوری در دنیا امن نخواهد ماند.»

سخنان کری البته ناظر به وضعیتی است که اکنون در اقصی نقاط دنیا وجود دارد. حملاتی که داعش طی دو، سه ماه اخیر به فرانسه، ترکیه، بنگلادش و... داشته است، نشان می‌دهد اگر این گروه از پایگاه‌هایش در عراق و سوریه رانده شود احتمالا هسته‌های تروریستی این گروه در قالب «گرگ‌های تنها» در تمام نقاط دنیا پراکنده خواهند شد. به همین دلیل در نشست واشنگتن اعلام شد که برای جلوگیری از حملات جهانی داعش می‌توان اعضای این گروه را در پایگاه هایشان در عراق و سوریه محاصره و همان جا کارشان را تمام کرد.