ماموریت غیرممکن نجات ترامپ

گروه جهان: دونالد در حالت شوک بود: او مدیر کمپین انتخاباتی خود را اخراج و به تماشای مردی در سی‌ان‌ان نشسته که وی را مرخص کرده بود. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز نامزد نه‌چندان مطمئن جمهوری‌خواهان توسط خانواده و دوستان نزدیکش که جای مشاوران را اشغال کرده‌اند، مورد مشورت قرار می‌گیرد. به گزارش نیویورک‌تایمز، ایوانکا ترامپ، دخترش و جرد کوشنر همسر ایوانکا جزو آن دسته‌ خاص ترامپ هستند که می‌تواند اثبات‌کننده نکته ما باشد. او شاید مجبور است که به سخنان انحرافی و فحاشی‌هایش ادامه دهد، آن‌گونه که قاضی فدرال مکزیکی‌تبار آمریکا را مورد اهانت قرار داد.

پل مانافورت، رئیس کمپین ترامپ و کریس کریستی فرماندار نیوجرسی و حمایت‌کنندگان وی استدلال می‌کنند که ترامپ حضوری موثر و دارای پیام قوی بود. این در حالی است که در حال حاضر نظرسنجی‌ها دو نکته را یادآوری می‌کنند: نالایق و نژادپرست. چند نفر از کسانی که با ترامپ آشنا هستند می‌گویند که ترامپ به تیم خود خیلی وابسته است. این افراد که به شرط ناشناس ماندن حاضر به صحبت شده‌اند، می‌گویند که ترامپ به برخی از اطرافیانش وابسته است. در جلسه‌ای که ترتیب داده شده بود تا ترامپ دوباره اوج بگیرد، قرار بر این شد که دوباره ریل‌گذاری شود تا نامزد جمهوری‌خواهان از ریل موفقیت خارج نشود. دو ماه بعد از آن جلسه البته تلاش‌های تیم ترامپ دردمندانه با شکست روبه‌رو شد. البته او بارها به متحدان و مشاوران خود گفته است که تمایل دارد تغییر کند و تغییرات را بپذیرد اما زمان که به جلو می‌رود هیچ تغییری مشاهده نمی‌شود.

مشاوران ترامپ امیدوار بودند که یک تحول اساسی در وی رخ بدهد و مرد ۷ میلیارد دلاری از یک شومن سیاسی خام تبدیل به یک نامزد رئیس‌جمهوری قابل قبول شود، اما حالا به این نتیجه رسیده‌اند ترامپ قابل تربیت نیست. او خواست مشاوران را نادیده می‌گیرد و بی‌توجه به اعداد و آمار و ارقام، به تعریف و تمجیدها و گفته‌های دوستانش توجه می‌کند که در باب جمعیت حاضر در سخنرانی‌هایش تحویل وی می‌دهند. ترامپ نیز بر این باور است تماس رودررو با جمعیت حاضر در سخنرانی‌هایش به مراتب بهتر از نظرخواهی‌ها و پیمایش و نظرسنجیهای حرفه‌ای است. در جمع‌های خصوصی خلق و خوی ترامپ اغلب بی‌ثبات و عبوس است و مدام بر سر همکاران خود داد و بیداد و مانند یک سگ پارس می‌کند. او بارها به مشاوران خود گفته است که به درخواست‌های آنها برای تغییر اعتنا نخواهد کرد. ترامپ با رسانه‌های جدید رابطه خوبی ندارد و چند‌بار در روز با مانافورت از داستان‌های عجیبش می‌گوید. او هنوز از شوخ‌طبعی‌های بچگانه یا بهتر است گفته شود پسرانه برخوردار است. در هفته گذشته در لانگ‌آیلند زمانی که قصد داشت با هلی‌کوپتر خود فرود بیاید دوبار تا نزدیکی جمعیت پیش رفت و بالا آمد. در مصاحبه‌ای که با ۲۰ تن از جمهوری‌خواهان به‌عمل آمده و همگی آنها از ترس برخورد با ترامپ خواسته‌اند نامشان محفوظ بماند، او را این‌گونه توصیف کرده‌اند: خسته، ناامید و به‌رغم روند سیاسی خوبی که داشت سردرگم است. به نظر می‌رسد که تیم مشاوره‌ای ترامپ نتوانسته زبان او را رام کند.

بر این اساس گفته می‌شود که از نصایح و مشورت‌ها درک اندکی دارد. به‌عنوان مثال او برای انتخابات مجدد سنا که همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود گفته است از مارکو روبیو، رقیب سابق خود حمایت نمی‌کند. او زمانی هم که وارد کاپیتول‌هیل شد با دو سناتور جمهوری‌خواه که از وی برای ریاست‌جمهوری حمایت نکردند وارد مجادله شد. مشاورانش بر این باورند که ترامپ باید برای موفقیت لحن خود را آرام کند و از کلمات مناسب‌تری استفاده کند. آنها به ترامپ هشدار داده‌اند زودتر تغییر کند و خود را با رفتارهای معقول‌تری تطابق دهد.

واکنش ترامپ به گزارش نیویورک‌تایمز

گزارش نیویورک‌تایمز هنوز دو ساعتی به شکل آنلاین منتشر نشده بود که نامزد جمهوری‌خواهان علیه این روزنامه مطلبی توییت کرد. او نوشت: روزنامه ورشکسته نیویورک‌تایمز تبدیل به روزنامه‌ای قصه‌پرداز شده است. داستان‌هایی که آنها علیه من بافته‌اند، آن هم بدون ذکر منبع و ناشناس بودن منابع کاملا غیرصادقانه است. ترامپ بارها نیویورک‌تایمز را به دلیل چالش‌های مالی‌اش روزنامه‌ای ورشکسته خوانده است. او پیش از این نیز در «فیری‌فیلد» در کانکتیکات گفته بود روزنامه نیویورک‌تایمز به درک واصل شود. ترامپ بر این باور است که باید از روزنامه‌هایی مانند نیویورک‌تایمز که داستان‌پردازی می‌کنند، اعتبارزدایی شود.