دو رقیب برای یک حزب

گروه جهان: روز گذشته رای‌گیری برای تعیین اینکه آیا جرمی کوربین، ۶۷ ساله، به عنوان رهبر حزب کارگر انگلیس باقی خواهد ماند یا خیر آغاز شد؛ آن هم در کمپینی که شکاف‌های عمیق آینده این حزب را تهدید می‌کند. قرار بود برگه‌های رای‌گیری آنلاین برای اعضای حزب کارگر ارسال شود که تا ۲۱ سپتامبر (۳۱ شهریور) فرصت خواهند داشت تصمیم بگیرند که آیا «اووِن اسمیت»، عضو سابق کابینه سایه حزب کارگر و وزیر سابق کار و امور بازنشستگی که در خارج از وست مینستر چندان شناخته شده نیست را جایگزین جرمی کوربین، رهبر کنونی حزب کارگر خواهند کرد یا خیر. اسمیت ۴۶ ساله، ماه گذشته با این هشدار اعلام نامزدی کرد که رهبری کوربین احتمال شکاف در حزب کارگر را به طرز خطرناکی واقعی می‌سازد.

الجزیره در گزارش ۲۲ اوت می‌نویسد: اسمیت که یکی از اعضای سابق تیم ارشد کوربین نیز محسوب می‌شود، وعده «انقلاب سوسیالیستی» را داده است. وی ماه گذشته گفت: «ما با یک انقلاب مبهم نمی‌توانیم کاپیتالیسم را سرنگون کنیم و به یک نظام سوسیالیستی بازگردیم... بلکه یک انقلاب سوسیالیستیِ عملی و بی‌غرض برای بهتر ساختن بریتانیا لازم است.» کوربین تمایل دارد به‌عنوان رهبر حزب کارگر باقی بماند و توانسته حمایت اکثر اتحادیه‌های تجاری و افرادی که سال گذشته وی را به پیروزی حیرت‌آور در انتخابات رهبری حزب سوق دادند، کسب کند. اما کوربین در جلب حمایت اکثر نمایندگان پارلمانی حزب کارگر ناکام بوده زیرا ۸۰ درصد از آنها به رهبر خود رای عدم اعتماد دادند. همه‌پرسیِ ۲۳ ژوئن انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا دریچه‌ای را برای به چالش کشیدن رهبری حزب کارگر فراهم کرد و بسیاری از اعضای این حزب از عملکرد کوربین در جریان این کمپین انتقاد کردند. ماه گذشته «آنگلا ایگل»، نماینده حزب کارگر، اعلام کرد که از دور رقابت‌ها کناره‌گیری می‌کند تا کوربین را کنار بزند. او اعلام کرد که از اسمیت حمایت می‌کند تا شانس تغییر رهبری را افزایش دهد. ایگل ابتدا رقابت را با به چالش کشیدن کوربین شروع کرد اما با اعلام کناره‌گیری افزود حمایت اندکی از اعضای حزب کارگر داشته و ترجیح می‌دهد کنار برود تا فرد دیگری با شانس بیشتر وارد دور رقابت‌ها شود.

فریاد شادی و سرور

در یکی از بحث‌هایی که میان اعضای حزب کارگر درگرفته بود اسمیت رقیب خود کوربین را به «شعارسازی و شانتاژ» متهم کرد. او می‌گفت کوربین نتوانسته حزب محافظه کار را وادار به پاسخگویی کند و تلاش زیادی نکرد تا مانع خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شود. الجزیره می‌افزاید: در خلال این مباحث سوت و فریاد شادی میان مردمی که ناظر به جدال لفظی میان کوربین- اسمیت بودند، دیده می‌شد. در این میان گفته می‌شود جناح رقیب به تهدید حامیان کوربین پرداخت و باعث شد آنها حزب را ترک کنند. برخی مفسران هشدار داده‌اند که نتیجه این جدال‌های درون حزبی و رای‌گیری ممکن است به انشعاب و شکاف بیشتر در این حزب منجر شود که از دل جنبش اتحادیه‌های تجاری بریتانیا در قرن ۱۹ زاده شد. کوربین حمایت بسیاری از اعضای حزب کارگر را دارد و از فوریه ۲۰۱۵ به این سو عضویت در حزب از ۲۰۰ هزار نفر به ۵۴۰ هزار نفر افزایش یافته است. با این حال، الجزیره می‌افزاید اوایل این ماه شوکی به اردوگاه کوربین وارد شد. دادگاه حکم داده بود که ۱۳۰ هزار عضو جدید حزب که طی ۶ ماه (تا ۱۲ جولای) به حزب کارگر پیوستند نمی‌توانند در رقابت برای رهبری حزب رأی دهند. دومین شوک به اردوگاه کوربین هم زمانی وارد شد که صادق خان، شهردار لندن روز یکشنبه حمایت خود را از اسمیت اعلام کرد. خان در آبزرور نوشت که «جایگاه و رتبه شخصی کوربین بدترین رتبه ثبت شده در میان رهبران اپوزیسیون است و در نتیجه، حزب کارگر متحمل لطماتی خواهد شد». او می‌افزاید:«کوربین نشان داده که نمی‌تواند یک تیم کارآمد تشکیل دهد و نتوانسته اعتماد و احترام مردم بریتانیا را به دست آورد». قرار است نتیجه این رای‌گیری ۲۴سپتامبر (سوم مهر) در جریان کنگره‌ای ویژه در لیورپول اعلام شود.