آمریکای متفاوت ترامپ و هیلاری

دنیای اقتصاد: تحلیل محتوای نظرسنجی سی‌ان‌ان نشان می‌دهد آمریکا دو پاره شده است. ترکیب رای‌دهندگان به ترامپ و هیلاری دو نامزد اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری با شکاف بزرگی روبه‌رو است. اکثریت زنان طرفدار هیلاری هستند و اکثریت مردان طرفدار ترامپ. رای‌دهندگان جوان در اردوگاه کلینتون هستند و کهنسال‌ها بیشتر مدافع ترامپ هستند. ۵۵ درصد از سفیدپوست‌ها به ترامپ تمایل دارند در حالی که غیرسفیدها بیشتر مدافع هیلاری هستند. بیشتر دانشگاهیان به هیلاری گرایش دارند و کسانی که فاقد مدرک تحصیلی هستند از مدافعان ترامپ به حساب می‌آیند.

گروه جهان: هر چه به انتخابات ریاست‌جمهوری ۸ نوامبر در آمریکا نزدیک‌تر می‌شویم رقابت‌های انتخاباتی میان دونالد ترامپ (نامزد جمهوری‌خواهان) و هیلاری کلینتون (نامزد دموکرات‌ها) شکل جدیدی به خود می‌گیرد. به گزارش سی‌ان‌ان، یک روز ترامپ پیش است و روز دیگر هیلاری. به گزارش سی‌ان‌ان، براساس جدیدترین نظرسنجی، ترامپ با ۴۵ درصد و هیلاری با ۴۳ درصد در رقابت هستند. این در حالی است که گری جانسون (لیبرتارین) تنها ۷ درصد از آرا را به دست آورده است. این گزارش می‌افزاید رقابت «در هم و برهم» و «مغشوش» این دو نامزد باعث شده طی دو ماه گذشته آرایشان بالا و پایین شود. یک روز هیلاری پیش می‌افتد و روز دیگر ترامپ. بیشتر رای‌دهندگان و تحلیلگران می‌گویند انتظار دارند در ماه نوامبر هیلاری پیش افتد. این نظرسنجی همچنین می‌گوید ۵۹ درصد معتقدند هیلاری تنها کسی است که می‌تواند ۲۷۰ رای الکترال را به دست آورد در حالی که تنها ۳۴ درصد معتقدند ترامپ می‌تواند پیروز رقابت‌ها باشد. در حالی که تقریبا ۳ هفته تا اولین مناظرات در ۲۶ سپتامبر زمان باقی است اما به نظر نمی‌رسد نامزد سوم بتواند آرای لازم را از سوی کمیسیون مناظرات ریاست‌جمهوری به‌دست آورد. این نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که این دو نامزد اصلی شکاف بزرگی بر حسب جنس، سن، نژاد، تحصیل و مولفه‌های دیگر دارند. از میان کسانی که محتمل است درانتخابات شرکت کنند رای قابل‌توجهی به هر دو نامزد انتخابات می‌دهند: ۹۲ درصد از دموکرات‌ها از کلینتون حمایت می‌کنند و ۹۰ درصد از جمهوری‌خواهان پشت‌سر ترامپ ایستاده‌اند. در اینجا آرای مستقل‌ها مهم است. ۴۹ درصد از مستقل‌ها می‌گویند به ترامپ رای می‌دهند و ۲۹ درصد حامی هیلاری هستند. ۱۶ درصد نیز مدافع جانسون و ۶ درصد مدافع استین هستند.

آرای زنانی که به کلینتون و ترامپ رای می‌دهند ۵۳ به ۳۸ درصد است و آرای مردانی که به ترامپ و هیلاری رای می‌دهند ۵۴ به ۳۲ است. در میان زنان، آنهایی که ازدواج نکرده‌اند هسته اصلی حمایت از هر دو نامزد را تشکیل می‌دهند. ۷۳ درصد از زنان ازدواج نکرده و مجرد به کلینتون رای می‌دهند در حالی که ۳۶ درصد از زنان ازدواج کرده از کلینتون حمایت کرده‌اند. در میان مردان این مساله وجود ندارد. هر دو گروه مردان مجرد و متاهل به ترامپ رای می‌دهند. رای‌دهندگان جوان در اردوگاه کلینتون هستند. از میان جوانانی که زیر ۴۵ سال هستند ۵۴ درصد به کلینتون و ۲۹ درصد به ترامپ رای می‌دهند و کهنسال‌ترها بیشتر مدافع ترامپ هستند. ۵۴ درصد از کهنسالان حامی ترامپ و ۳۹ درصد حامی هیلاری هستند. سفیدپوست‌ها عمدتا از ترامپ حمایت می‌کنند. بر همین اساس، ۵۵ درصد از سفیدپوست‌ها به ترامپ و ۳۴ درصد به هیلاری رای می‌دهند در حالی که غیرسفیدها بیشتر مدافع هیلاری هستند و ۷۱ درصد به هیلاری و ۱۸ درصد به ترامپ رای می‌دهند. بیشتر دانشگاهیان به هیلاری و کسانی که فاقد مدرک هستند مدافع ترامپ هستند.

آن دسته از سفیدپوستانی که مدارک دانشگاهی ندارند حامی ترامپ هستند یعنی ۶۸ درصدشان مدافع ترامپ و ۲۴ درصدشان مدافع هیلاری هستند. سفیدهایی که مدارک دانشگاهی دارند ۴۹ درصدشان به هیلاری و ۳۶ درصدشان به ترامپ رای می‌دهند. آرای خرد و پراکنده هم به سایر نامزدهای مستقل تعلق می‌گیرد که در دور رقابت‌ها جایگاه چندان زیادی ندارند.

توپخانه‌ها به‌کار افتاده است

اکنون آتش توپخانه دموکرات‌ها و جمهوری ‌خواهان یکدیگر را هدف قرار می‌دهند.

نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌ جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا با بیان اینکه رقیب جمهوری‌خواهش هیچ برنامه‌ای برای مبارزه با داعش ندارد، گفت ترامپ به هیچ‌وجه مناسب سمت ریاست‌جمهوری نیست. هیلاری کلینتون، در جریان یکی از کمپین‌های انتخاباتی‌اش در دانشگاه فلوریدای جنوبی با انتقاد شدید از سفر اخیر دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواهش به مکزیک، این سفر را یک رویداد بین‌المللی «شرم‌آور» که نهایتا منجر به یک جنگ توییتری با رئیس‌جمهور مکزیک شد، تلقی کرد.

وی گفت: «ترامپ برای آنکه رئیس‌جمهور آمریکا شود ذاتا نامناسب و به‌طور کلی فاقد صلاحیت است.» کلینتون در دو ماه پایانی کمپین ریاست‌جمهوری که ۸ نوامبر (۱۸ آبان) به اوج خود می‌رسد در تلاش است تا حمایت رای‌دهندگان بیشتری را در ایالت‌های مهمی همچون فلوریدا به‌دست آورد؛ ایالتی که یک عنصر مرکزی در استراتژی‌های هر دو حزب در رسیدن به کاخ سفید است. هیلاری کلینتون در این کمپین انتخاباتی گفت: ترامپ در زمینه مبارزه با تروریسم با برنامه «سری» که برای نابودی داعش دارد آمریکا را در وضعیت خطرناک‌تری نسبت به امروز قرار می‌دهد؛ چرا که «راز» واقعی این است که او در حقیقت هیچ برنامه‌ای ندارد. کلینتون با اشاره به اینکه ترامپ، ارتش را یک فاجعه خطاب کرد و گفت «من بیشتر از ژنرال‌ها درباره داعش می‌دانم» اظهار کرد: این اظهارات ترامپ توهینی به تمامی یونیفورم‌‌پوش‌های ما است. کلینتون در همین حال وعده داد که با قرار دادن ابزار مناسب در اختیار ارتش برای نابودی شبکه‌های تروریستی به ارتش کمک خواهد کرد.

اخیرا کلینتون بر بیانات فی‌البداهه و غیرقابل پیش‌بینی ترامپ در زمینه سیاست خارجی تمرکز کرده تا نشان دهد که وی برای فرمانده کل قوا شدن مناسب نیست. وی در جریان این کمپین انتخاباتی متعهد شد تا برای اقتصادی که به نفع تمامی آمریکایی‌ها باشد نه قشر مرفه جامعه، دستیابی به منابع انرژی پاک و تجدیدپذیر از جمله انرژی خورشیدی و انتصاب جوانان در بخشی از این روند تلاش کند. کلینتون همچنین تعهد خود برای مبارزه با تغییر آب و هوا، گرم شدن زمین و بالا آمدن سطح دریاها را بازگو کرد؛ مسائلی که به گفته کلینتون، ترامپ به آنها اعتقادی ندارد.

از سوی دیگر ۸۸ تن از ژنرال‌ها و مقام‌های بازنشسته ارتش آمریکا با امضای نامه‌ای سرگشاده از کاندیداتوری دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش روی این کشور حمایت کردند. به گزارش شینهوا، در این نامه آمده است، در هشت سال گذشته نیروهای مسلح آمریکا در معرض تصمیماتی نادرست از جمله کاهش بودجه بوده‌اند. در ادامه این نامه به این مساله اشاره شده که این تصمیم‌ها از توانایی‌های نیروهای مسلح در انجام عملیات‌ها کاسته است. این افسران و مقام‌های بازنشسته نظامی آمریکا اعلام کرده‌اند: «از همین رو ما از دونالد ترامپ و تعهد وی در قبال ارتش، تامین امنیت مرزها، مقابله با افراط‌گرایی و برقراری قانون و نظم در داخل آمریکا حمایت می‌کنیم.» در این نامه آمده است، انتخابات سال ۲۰۱۶ فرصتی مهم به مردم آمریکا می‌دهد که در فرآیند سیاست و امنیت ملی این کشور اصلاحاتی ضروری انجام دهند. کمپین انتخاباتی ترامپ در واکنش به این نامه، این اقدام ژنرال‌ها و مقام‌های بازنشسته آمریکایی را مایه افتخار دانسته است. ترامپ گفته است: «در دولت من، ما به سیاست خارجی ضعیف هشت سال گذشته خاتمه خواهیم داد، ارتش را بازسازی خواهیم کرد و نقش‌هایی فعالانه به نیروهای خود خواهیم داد.»

رقابت‌ها دوش به دوش هم جلو می‌رود

سی‌ان‌ان در ادامه گزارش خود می‌آورد طی ماه اوت چند نظرسنجی انجام شد که نشان می‌داد این دو نامزد با فاصله‌ای میلی‌متری و دوشادوش هم جلو می‌روند. وقتی از هیلاری در مورد نظرسنجی CNN/ ORC سوال شد او شانه‌های خود را به نشانه بی‌توجهی بالا انداخت. هیلاری گفت: «من به این نظرسنجی‌ها خیلی توجه نمی‌کنم. خوب و بد بودن نظرسنجی‌ها چیزی نیست که به آن توجه کنم.» در این نظرسنجی جدید ۴۶ درصد اعلام کردند که «بی‌نهایت» یا «بسیار» مشتاق رقابت‌های انتخاباتی هستند در حالی که این رقم برای سال ۲۰۱۲ حدود ۵۷ درصد و برای اوایل سپتامبر ۲۰۰۸ حدود ۶۰ درصد و در سپتامبر ۲۰۰۴ حدود ۶۴ درصد بود. افزون بر این، سی‌ان‌ان در این گزارش که مملو از آمار و ارقام است می‌افزاید تقریبا نیمی از رای‌دهندگان می‌گویند درباره رای دادن در این انتخابات چندان مشتاق نیستند در حالی که ۴۲ درصد اعلام کردند که از رقابت‌های امسال هیجان‌زده‌تر هستند.