اولتیماتوم آمریکا به اپوزیسیون سوری

گروه جهان: با غروب آفتاب دیروز دوشنبه، مردم سوریه گویی نماز شکر به جا می‌آورند زیرا توقف یک هفته‌ای جنگ و ورود سازمان‌های امدادرسان به این کشور امیدها را برای پایان جنگی ۵ ساله زنده کرده است. اگرچه انگشت اتهام از سوی بسیاری از رسانه‌ها و شخصیت‌های جهانی به سوی اسد نشانه می‌رود اما جان کری، وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کردند که در این توافق به دست آمده بر سر آتش‌بس بشار اسد «شریکی مهم» برای پایان دادن به این بحران خونین ۵ ساله خواهد بود. به گزارش سی‌ان‌ان، اگرچه این آتش‌بس با اما و اگرهای برخی گروه‌های اپوزیسیون مواجه شده اما لااقل «تنفسی» چند روزه به مردم سوریه می‌دهد تا امدادگران جهانی بتوانند به کمک مردم رفته و اندکی از آلام آنها بکاهند.

«ملاحظات» برخی گروه‌ها و افراد

یک نماینده «ارتش آزاد سوریه» (FSA) که «اتحادیه فستقیم» نامیده می‌شود به سی‌ان‌ان گفت که این گروه پیامی به آمریکا فرستاده مبنی بر اینکه بر سر توافق به دست آمده «دارای ملاحظاتی» است. زکریا ملاحفجی می‌گوید: «ما ملاحظاتی در مورد هدف قرار دادن جبهه فتح‌الشام داریم زیرا فکر می‌کنیم هدف قرار دادن آنها به نفع رژیم تمام می‌شود. ما به رژیم اعتماد نداریم و هیچ اقدامی در صورت تخلف رژیم از آتش‌بس نمی‌توان اتخاذ کرد.» علی عمر، معاون فرمانده کل احرار‌الشام، نیز در مواضعی که مانع‌تراشی در مسیر توافق آتش‌بس در سوریه تلقی می‌شود، اعلام کرد، این توافق که شامل توقف درگیری‌ها در سوریه می‌شود طرحی جانبدارانه است و تنها در تثبیت دولت سوریه نقش خواهد داشت.

او هدف قرار دادن هر گروهی از گروه‌های «انقلابی» (با اشاره به جبهه النصره یا فتح‌الشام) به‌عنوان تلاش برای انزوای برخی عناصر تشکیل‌دهنده آن را رد کرد. ابو یوسف المهاجر، سخنگوی نظامی احرار‌الشام نیز گفت: «هر توافق آتش‌بس اهمیتی برای ما ندارد و ما متعهد به آن نخواهیم بود.» این اولین گروه‌ مخالفی است که رسما مخالفت خود را با آتش‌بس اعلام کرده در حالی که بقیه گروه‌ها تاکنون موضع رسمی در قبال این توافق اعلام نکرده‌اند. برخی گروه‌ها به سازمان ملل ابلاغ کرده‌اند که از بندهای توافق آتش‌بس حمایت می‌کنند اما برخی موارد آن را نمی‌پذیرند.

با این حال، الجزیره در خبری که ظاهرا در تناقض با سخنان ملاحفجی بود می‌نویسد شورشیان مسلح سوری با طرح آتش‌بس پیشنهادی کری-لاوروف موافقت کرده‌اند اما این گروه‌ها به زودی ملاحظات خود درباره بندهای این طرح را به آمریکا ارائه می‌دهند. زکریا ملاحفجی، با اعلام این خبر گفت که مخالفان مسلح با ایجاد زمینه مناسب برای ورود کمک‌های انسانی به مناطق تحت محاصره موافقت کردند. وی همچنین اعلام کرد که مخالفان مسلح به زودی لیستی از ملاحظاتشان درباره بندهای توافق آتش‌بس را به آمریکا ارائه می‌کنند که برجسته‌ترین آنها مربوط به تضمین پایبندی نظام سوریه به آتش‌بس و مکانیزم مجازات ناقضان آتش‌بس است. اگرچه سی‌ان‌ان پیش‌تر اخبار ضد و نقیضی درباره پذیرش توافق آمریکا-روسیه پیرامون بحران سوریه منتشر کرده بود که نشان از آشفتگی در صفوف مخالفان و سردرگمی آنها داشت اما این مسوول هیات مخالفان سوریه اعلام کرد که شورشیان همچنان بندهای توافق آتش‌بس درباره مسائل سیاسی را در دست بررسی دارند اما درباره بندهای مربوط به توقف درگیری‌ها موضع موافق دارند. الجزیره می‌نویسد به نظر می‌رسد اولتیماتوم آمریکا به مخالفان کارگر افتاده است.

به نوشته سی‌ان‌ان، جان کری افزود: این توافق مانع از این می‌شود که نیروی هوایی اسد دست به پروازهای رزمی در مناطق محل حضور اپوزیسیون بزند. کری بدون اشاره به اقدامات اپوزیسیون اعلام کرد که نیروی هوایی سوریه «محرک اصلی تلفات غیرنظامیان» و جریان آوارگان است. این گزارش می‌افزاید در درگیری طی روزهای شنبه و یکشنبه صدها کشته و زخمی بر جا مانده است. یکی از کنشگرانی که خود را «عمر» معرفی کرد و به دلایل امنیتی خواست نامش فاش نشود، افزود: در روز عید قربان در ادلب حضور داشت تا اوضاع را پوشش دهد. او می‌گوید با عبور از نقاط مختلف شهر مشاهده کرد که برخی مناطق بسته است. او می‌گوید: «صدای بمب و انفجار همه جا به گوش می‌خورد. دو سه بمب به بازار شهر اصابت کرد.»

تهدید و بدبینی همچنان وجود دارد

سی‌ان‌ان در گزارشی «تهدیدها» و «بدبینی»ها را توصیف کرده است. «تهدید» از جانب گروه‌های شورشی باعث شده آمریکا برای تضمین به گروه‌های شورشی تلاش بیشتری کند. در همین راستا، مایکل راتنی، فرستاده آمریکا به سوریه اعلام کرد که همکاری سایر گروه‌های شورشی با جبهه فتح‌الشام(النصره)، عواقب وخیمی را برای آنها خواهد داشت. وی در نامه‌ای به گروه‌های معارض مسلح سوری از آنها خواست تا به توافق مذکور پایبند باشند مضاف بر اینکه این توافق برای آنها «حق دفاع از خود را در برابر حملات ارتش سوریه و روسیه» محفوظ می‌داند. راتنی ادامه داد که این توافق به بمباران هوایی روسیه و ارتش سوریه علیه پایگاه‌های معارضان و غیرنظامیانی که در منطقه تحت کنترل آنها زندگی می‌کنند، پایان می‌دهد. مایکل راتنی، فرستاده ویژه آمریکا به سوریه در این نامه خطاب به «گروه‌های مخالف مسلح سوری» نوشته است، آمریکا منتظر «تاییدیه» از جانب شورشیان است برای آنکه «آماده پایبندی» به توافق آتش‌بس باشند. این نامه این توافق را «بهترین راه» برای کاهش تعداد تلفات توصیف کرده است. به گزارش خبرگزاری‌های رویترز و فرانسه این نامه به زبان عربی بود. بر اساس گزارش رویترز، در این نامه تصریح شده، اگر چنین حملات هوایی چه از جانب جنگنده‌های سوریه و چه از جانب جنگنده‌های روسی انجام شوند شورشیان این حق را دارند که در دفاع از خود دست به ضدحملات بزنند.

اما «بدبینی» در میان سوری‌ها همچنان وجود دارد. بسیاری از کسانی که در مناطق شورشی‌نشین زندگی می‌کنند معتقدند درک دقیق‌تری از وضعیت دارند. آنها می‌گویند همچنان به توافق به دست آمده بدبین هستند. یکی از ساکنان حلب به سی‌ان‌ان می‌گوید: «این به نفع مردم سوریه است که دریای خون متوقف شود. اما چه تضمینی هست که این آتش‌بس یا صلح برقرار بماند؟» فواز جورجس، مدیر مطالعات خاورمیانه معاصر در مدرسه اقتصادی لندن می‌گوید: «در میان بدترین گزینه‌ها این بهترین گزینه بود.» او می‌گوید مساله مهم این است که تفنگ‌هایی که در این روزها سکوت اختیار کرده‌اند همچنان در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو ساکت بمانند. او می‌افزاید: «واقعیت این است که این آتش‌بس نقطه شروع است و از این نقطه به کجا می‌خواهیم برویم. واقعیت توازن قدرت به نفع اسد در این لحظه حساس است.»

تغییرات آب و هوایی عامل گسترش تروریسم

مدیر اطلاعات ملی آمریکا معتقد است تغییرات آب و هوایی نظیر افزایش درجه حرارت زمین عامل گسترش تروریسم در جهان است و مدت‌ها پس از شکست گروه تروریستی داعش به‌عنوان بدنام ترین گروه تروریستی در جهان این مشکل همچنان به بی‌ثباتی جهانی دامن خواهد زد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، جیمز کلاپر، مدیر اطلاعات ملی در آمریکا در سخنرانی درباره تهدیدهای جهانی در کنفرانسی اطلاعاتی در واشنگتن گفت: «کاهش منابعی نظیر غذا و آب به سبب تغییرات آب و هوایی منجر به افزایش تنش‌های اجتماعی و اقتصادی در سراسر جهان شده و مردم مجبور به دست گرفتن سلاح برای تامین منابع حیاتی زندگی خود خواهند شد. این اقدام فشارهای مضاعفی را بر دولت‌ها وارد کرده و آنها را وادار به جنگ برای حفظ کنترل مرزهای ملی خود و پاسخگویی به تهدیدهای داخلی و خارجی خواهد کرد.»

کلاپر خاطرنشان کرد: «فکر می‌کنم تغییرات آب و هوایی اساسی برای بسیاری از مشکلات مربوط به امنیت ملی خواهد بود. تبعات تغییرات آب و هوایی منجر خواهد شد به اینکه چرخه افراط‌گری در آینده ادامه پیدا کند.» وی افزود: «به علت این مشکل حتی زمانی که داعش شکست بخورد گروه‌های تروریستی جدیدی ظهور خواهند کرد.»