ماموریت قتل اون

دنیای اقتصاد: وزیر دفاع کره‌جنوبی فاش کرد که نیروهای ویژه این کشور آماده‌اند تا در صورت احساس خطر از سوی پیونگ‌یانگِ اتمی، کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی را به قتل برسانند. به گزارش سی‌ان‌ان، هان مین‌کو، وزیر دفاع کره‌جنوبی که روز چهارشنبه در پارلمان این کشور حضور پیدا کرده بود، وقتی از او پرسیده شد که اگر لازم شود کیم جونگ اون به قتل برسد، آیا آنها دست به چنین اقدامی خواهند زد، گفت که کشورش چنین طرحی را در نظر دارد. او افزود: کره‌جنوبی دارای یک چنین عقیده‌ای است و در نظر دارد، در صورت لزوم نقاط حساس کره‌شمالی را با سیستم موشکی دقیق مورد هدف قرار دهد و این شامل حال رهبر کره‌شمالی هم می‌شود.

پیش‌تر نیز حدس زده می‌شد که کره‌جنوبی دارای چنین طرحی است اما سخنان وزیر دفاع این کشور به صورت عمومی موجب شگفتی شده است. دانیل پینک‌استون از دانشگاه تروی می‌گوید: «یک رئیس‌جمهوری شاید بخواهد چنین گزینه‌ای داشته باشد، شاید بخواهد نیروهای خود را برای این کار آموزش دهد اما داشتن چنین قابلیتی اشتباه خواهد بود.» از زمانی که کره‌شمالی پنجمین آزمایش اتمی خود را با موفقیت انجام داده است، رهبران کره‌جنوبی مواضع سرسختانه‌ای علیه مقامات پیونگ‌یانگ اتخاذ کرده‌اند. این در شرایطی است که کره‌شمالی در هفته گذشته نیز آزمایش جدیدی روی موتور موشک‌های خود انجام داده است که می‌تواند در موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای استفاده شود.

بدترین سناریو

وزیر دفاع کره‌جنوبی گفته است که کشورش خود را برای بدترین سناریو آماده کرده است. این در حالی است که کره‌شمالی نیز احتمالا خود را برای ششمین آزمایش اتمی آماده می‌کند. اوایل ماه جاری میلادی، «لیم هو یانگ»، مدیر طراحی راهبردی در ستاد مشترک کره‌جنوبی گفته بود که کره‌شمالی به خاطر آزمایش اتمی خود به سختی مجازات خواهد شد. بر این اساس گفته می‌شود درصورت احساس خطر از سوی پیونگ‌یانگِ اتمی، این مجازات احتمالا شامل حمله موشکی و قتل رهبر کره‌شمالی باشد. این در حالی است که کره‌شمالی ایالات متحده را متهم می‌کند که شبه‌جزیره را در آستانه یک جنگ قرار داده است.

این اظهارنظر پس از آن صورت گرفت که هواپیماهای بی‌۱ این کشور بر فراز آسمان کره‌جنوبی و در منطقه‌ای که معروف به منطقه غیرنظامی بین مرزهای دو کشور است به‌صورت مسلح و اتمی به پرواز درآمدند. پیش‌تر نیز یکی از مقامات ایالات متحده به سی‌ان‌ان گفته بود که این نزدیک‌ترین پرواز یک هواپیمای مسلح آمریکایی در نزدیکی مرزهای کره‌شمالی بوده است. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی در واکنش به این پرواز و اظهارات مقامات کره‌جنوبی گفته است که حمله پیشگیرانه به تاسیسات هسته‌ای این کشور یک سناریوی باطل است.

احساس خطر ژاپن

درحالی‌که مقامات کره‌ای قتل رهبر کره‌شمالی را به عنوان یک گزینه مد نظر دارند، توکیو نیز می‌گوید که تهدید اتمی کره‌شمالی وارد ابعاد متفاوت دیگری شده است. شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن گفت: «جاه‌طلبی‌های هسته‌ای کره‌شمالی یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات حاضر برای امنیت و صلح جهانی است.» آبه که در سازمان ملل سخنرانی می‌کرد از شورای امنیت خواست هرچه سریع‌تر به این حرکت کره‌شمالی واکنش نشان دهد. کارشناسان هم می‌گویند آزمایش موفقیت‌آمیز پیونگ‌یانگ روی موتور موشک‌های قاره‌پیما خطرات احتمالی این کشور را افزون کرده است. آبه در این خصوص در سازمان ملل افزود: «پیونگ‌یانگ در این سال به تنهایی ۲۱ موشک بالستیک را آزمایش کرده و حتی چندین مورد آن وارد مرزهای ژاپن شده است.»