کارزار 90 دقیقه‌ای

دنیای اقتصاد: بامداد امروز زنگ مبارزات دو نفره جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها نواخته شد. دو نامزد دو حزب اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری ساعت ۳:۴۰ بامداد به میزبانی سی‌ان‌ان روبه‌روی هم قرار گرفتند و راند اول مناظرات خود را برگزار کردند. به گزارش سی‌ان‌ان در حالی که ۲۴ ساعت به برگزاری مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده بود، حملات لفظی دو نامزد به‌طور رسمی کلید خورد. به‌رغم محبوبیت بسیار پایین دو نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا، انتظار می‌رود که اولین مناظره هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ در روز دوشنبه ۲۶ سپتامبر (به وقت محلی)، از نظر تعداد بیننده رکورد مناظره‌های قبلی را بشکند و بین هشتاد تا صدمیلیون نفر را به تماشای رویارویی ۹۰ دقیقه‌ای این دو بکشاند.

در جامعه بسیار قطبی شده آمریکا و درحالی که تنها شش هفته به انتخابات مانده است، هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، علاوه بر حضور در تجمعات انتخاباتی در شهرهای مختلف، به خصوص شهرهایی که رقابت نزدیک‌تری بین دو نامزد جریان دارد، میلیون‌ها دلار صرف تبلیغات تلویزیونی می‌کنند و نقاط ضعف یکدیگر را به رخ رای دهندگان می‌کشند. این تبلیغات منفی علیه یکدیگر عملا باعث شده است که مصاف این دو و اینکه کدام یک می‌تواند به‌عنوان فردی که ویژگی‌ها و کاراکتر یک رئیس‌جمهور را از خود نشان بدهد، به یک کنجکاوی شدید در لایه‌های مختلف جامعه آمریکا تبدیل شود. فاصله بسیار نزدیک هیلاری کلینتون و ترامپ در نظرسنجی‌ها موجب شده است این مناظره بیش از پیش حساس شود. یک نظرسنجی انجام شده از سوی واشنگتن پست و ای‌بی‌سی از کسانی که در انتخابات شرکت می‌کنند، آن هم چند روز قبل از برگزاری مناظره اول، نشان می‌دهد که هیلاری کلینتون ۴۶ درصد و دونالد ترامپ ۴۴ درصد از آرای افراد را به خود اختصاص می‌دهند. این عددها به‌اندازه کافی گویای این هستند که رقابت نامزدهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا بسیار به هم نزدیک است. به همین جهت نامزدها انتظار دارند که بتوانند با استفاده از همه فرصت‌ها رقیب خود را به عقب برانند. سه مناظره انتخاباتی شاید بهترین فرصت برای ترامپ و کلینتون باشد که تا کنون با هم روی صحنه نرفته‌اند و به‌رغم فاصله بسیار زیادی که در سیاست‌ها و شخصیت و سابقه حرفه‌ای خود دارند، همدیگر را به‌صورت مستقیم محک نزده‌اند.

پیش از این شایعه شده بود که ترامپ قصد دارد با آوردن جنیفر فلاورس، معشوقه و مدل سابق بیل کلینتون، نامزد دموکرات‌ها را در راند اول ناک‌اوت کند؛ اما یکی از مدیران کارزار انتخاباتی ترامپ به سی‌ان‌ان گفت که ترامپ از انجام این کار منصرف شده است. این اقدام در واکنش به دعوت هیلاری کلینتون از یک بازرگان مخالف ترامپ برای حضور در مناظره بوده است. با این حال سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت که مهم‌ترین مباحث راند اول مناظره درباره سوریه، عراق، لیبی و مبادلات تجاری با چین متمرکز خواهد بود. تاد گراهام در سی‌ان‌ان درخصوص ویژگی‌های شخصیتی دو نامزد نوشت: از ویژگی‌های شخصیتی ترامپ این است که وی می‌تواند هم خوش‌بیان باشد هم با مزه. اما بزرگ‌ترین ضعف او به بخش دیپلماسی باز می‌گردد که وی کوچک‌ترین سررشته‌ای از آن ندارد.»

مناظره چگونه خواهد بود؟

مناظره اول که روز سه‌شنبه به وقت ایران، در دانشگاه همفسترا در ایالت نیویورک برگزار می‌شود، ۹۰ دقیقه خواهد بود و به‌صورت کامل برای مخاطب تلویزیونی طراحی شده است. به این معنا که افراد کمی ‌از نزدیک مناظره را تماشا خواهند کرد و به آنها گفته شده است که سکوت را رعایت کنند. نور روی تماشاگران نخواهد بود، بنابراین دیده نخواهند شد و میکروفنی در بین تماشاگران برای بازتاب صدایشان وجود نخواهد داشت. کمیسیون مناظره‌های ریاست‌جمهوری قواعد این مناظره را تعیین می‌کند. نهادی که بی‌طرف و متشکل از جمهوری‌خواهان و دموکرات‌هاست. در این نود دقیقه، که بین آن آگهی تبلیغاتی پخش نخواهد شد، زمانی که نامزدها صحبت می‌کنند، صفحه به دو بخش تقسیم می‌شود و بینندگان می‌توانند واکنش نامزدی دیگر و حرکات بدن او را به حرف‌های رقیبش ببینند. بنابراین واکنش‌های دست و صورت و شانه‌ها وسر می‌تواند انعکاس‌دهنده اعتماد به نفس، عصبانیت و دیگر حس‌هایی باشد که از دید بینندگان دور نخواهد ماند. تقریبا همه پیش‌بینی‌ها، عددی بین هشتادتا صدمیلیون بیننده را برای این مناظره پیش‌بینی می‌کنند. این عددی است که معمولا مسابقه بزرگ سال فوتبال آمریکایی به خود اختصاص می‌دهد. از سال ۱۹۶۰ تاکنون تنها یک بار و آن هم در سال ۱۹۸۰ در مناظره بین جیمی ‌کارتر و رونالد ریگان، شمار بینندگان تلویزیونی از مرز ۸۰ میلیون نفر گذشت. مناظره سال ۱۹۶۰ نیکسون و کندی هم بیش از ۷۰ میلیون بیننده داشت. مناظره‌های باراک اوباما با جان مک‌کین در سال ۲۰۰۸ و با میت رامنی در سال ۲۰۱۲ بیش از ۶۰میلیون بیننده داشت. در یک نظرسنجی که از سوی نیویورک تایمز و شبکه سی‌بی‌اس انجام شده است، ۸۳ درصد از کسانی که برای رای دادن ثبت نام کرده‌اند گفته‌اند که مناظره را تماشا خواهند کرد. برخی می‌گویند اهمیت این مناظره آنچنان بالاست که به‌رغم پخش نشدن تبلیغات در بین ۹۰ دقیقه مناظره، شرکت‌هایی مانند آئودی و یک شرکت ساخت نوشیدنی‌های الکلی که از قضا مکزیکی است، آگهی‌هایی با تم انتخابات آمریکا برای قبل و بعد از برنامه تهیه کرده‌اند. این کاری‌ است که معمولا شرکت‌های بزرگ برای مسابقاتی مثل «سوبرباول» یا مسابقه بزرگ سال فوتبال آمریکایی انجام می‌دهند.

گفته می‌شود دو نامزد از هفته‌ها پیش خود را برای این روز آماده کرده‌اند. طی هفته‌های گذشته هیلاری کلینتون وقت زیادی را با مشاوران خود صرف آماده‌سازی برای این مناظره کرده است. صدها صفحه تحقیقات از دونالد ترامپ، بررسی ویژگی‌های روانشناختی او، نگاه کردن فیلم‌های مناظره‌های قبلی، مرور کردن سیاست‌ها و سخنان مطرح شده توسط رقیب و ترتیب دادن چندین مناظره بدلی برای بالا بردن آمادگی روحی و همچنین اطلاعاتی در حین مناظره اصلی، از جمله اقدامات انجام شده از سوی نامزد دموکرات است. از سوی دیگر، افراد نزدیک به کمپین میلیاردر نیویورکی می‌گویند که او نمی‌خواهد بیش از حد به آماده‌سازی برای مناظره بپردازد و برای همین حتی شنبه گذشته بار دیگر در یک تجمع انتخاباتی شرکت کرد، چراکه نقطه قوت ترامپ، مداخله‌های بسیار در بین صحبت کردن رقبا و همچنین استفاده از کلمات تند و گاه «توهین‌آمیز» و نیز طرح مباحثی که عملا ربطی به برنامه‌ها و سیاست‌هایش ندارد است که به‌صورت طبیعی انجام می‌دهد. او همچنین سابقه نادیده گرفتن توصیه‌ مشاوران خود را دارد و در لحظه می‌تواند کارهایی بکند که احتمالا کسی از افراد نزدیک به او توصیه نکرده و حتی ممکن است به ضرر او تمام شود.

دیدار ترامپ و هیلاری کلینتون با نتانیاهو

بحث‌برانگیزترین بخش پیش از برگزاری مناظره دیدار دو نامزد جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها با نخست‌وزیر اسرائیل بوده است. براساس اخبار منتشره این دو جداگانه با نتانیاهو دیدار کردند و عمده مباحث آنها هم در مورد ایران بوده است. به گزارش سی‌ان‌ان نتانیاهو روز یکشنبه بیش از ۹۰ دقیقه به‌طور خصوصی با دونالد ترامپ در محل سکونت وی گفت‌وگو کرد. نخست‌وزیر رژیم اسرائیل ساعاتی بعد از این ملاقات، با کلینتون هم دیداری مشابه داشت. گفته می‌شود دونالد ترامپ در این دیدار اظهارات جنجالی داشته و گفته است که از اعلام پایتختی قدس از سوی اسرائیل دفاع می‌کند. به گزارش الجزیره او گفته است که اگر رئیس‌جمهور آمریکا شود قدس تقسیم نخواهد شد و آنجا پایتخت رژیم صهیونیستی خواهد بود. ترامپ مدعی شده است که قدس برای ۳ هزار سال است که پایتخت یهودی‌ها است. این در حالی است که الگوی دیوارکشی اسرائیل نیز مورد حمایت ترامپ بوده است. به نوشته روزنامه گاردین، ترامپ با اشاره به اینکه دیوارکشی در سرزمین‌های اشغالی موردی موفق بوده است، دیوار احتمالی مرز مکزیک و ایالات‌متحده را به آن تشبیه کرد و گفت که این دیوار یک نمونه موفق دیگر خواهد بود.