گروه خودرو - در حالی که بعد از سخنان رییس‌جمهور، خودروسازان و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کاهش قیمت خودرو به تکاپو افتاده‌اند و کمیته‌ کاهش قیمت خودرو در شرکت‌های خودروساز در حال بررسی راه‌های کاهش قیمت فروش خودرو هستند، مدیران خودروساز و برخی منابع از کاهش حدود ۲۰ درصدی قیمت برخی خودروها خبر می‌دهند. اما سوالی که برای بسیاری از مشتریان بازار خودرو پیش آمده این است که بالاخره قیمت‌ها چقدر کاهش خواهند یافت و این اتفاق چه زمانی رقم خواهد خورد؟ این سوال مشتریان فعلا بدون جواب است و از سوی منابع مختلف زمان‌های متفاوتی برای پاسخ آن اعلام می‌شود. بر همین اساس سازمان حمایت زمان اعلام نتایج را اوایل هفته آینده می‌داند، خودروسازان زمان احتمالی را ۱۰ روز آینده اعلام می‌کنند و معاون و قائم‌مقام وزیر دو روز آینده را زمانی می‌داند که نه تنها نتایج مشخص شده‌اند بلکه روند کاهشی قیمت‌ها هم آغاز خواهد شد.

بر همین اساس روز گذشته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از روند کاهشی قیمت‌ها تا یکی دو روز آینده خبر داد. محسن صالحی‌نیا در رابطه با مکانیزم کاهش قیمت نیز گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های مترتب بر تولید از جمله افزایش نرخ ارز و افزایش هزینه‌های تامین مواد اولیه، انرژی و دستمزد و غیره، لازم است متناسب با آن سطح تسهیلات اختصاصی برای تولید بیشتر به تولیدکنندگان اختصاص یابد.

مسعود موحدی، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز زمان اعلام قیمت‌های تجدید نظر شده از سوی خودروسازان را یکی دو روز آینده تخمین می‌زند، در حالی که خودروسازان زمان اعلام نتایج کمیته‌های تجدیدنظر در قیمت‌گذاری را یک هفته تا ۱۰ روز آینده اعلام می‌کنند. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که خودروسازان تصمیم دارند بر اساس مکانیزم افزایش تولید، دریافت ارز مبادله‌ای، کاهش سود و کاهش هزینه‌های تولید قیمت‌ها را کاهش دهند، اما با توجه به زمان اعلام شده از سوی خودروسازان به نظر می‌رسد تغییرات قیمتی عملا به سال آینده موکول شود و مشتریان طی روزهای باقیمانده تا پایان سال تکلیفشان مشخص نشود.