برمودای پرزیدنت

دنیای اقتصاد: «خدمات درمانی و بهداشتی» یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های مردم آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ است. به گزارش رویترز، در ۱۰۰ روز اول دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، خدمات درمانی مهم‌ترین خواسته مردم است. این موضوع را اخیرا یک نظرسنجی در ایالات‌متحده مشخص کرده است.

خبرگزاری رویترز و موسسه ایپسوس پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالات‌متحده، اولین نظرسنجی خود را انجام دادند و در آن مشخص شده است که ۲۱ درصد آمریکایی‌ها از ترامپ خواسته‌اند روی سیستم خدمات درمانی متمرکز شود. این نظرسنجی در حد فاصل روزهای ۹ تا ۱۴ نوامبر صورت گرفت و مردم برای اولین بار مهم‌ترین خواسته خود را به رئیس‌جمهور بعدی آمریکا اعلام کردند. در این نظرسنجی همچنین مشخص شده است که دومین خواسته مردم تامین شغل برای آمریکایی‌هاست. دراین نظرسنجی ۱۶ درصد از مردم از ترامپ خواسته‌اند برای ایجاد شغل تلاش کند و سومین خواسته آنها به موضوع مهاجرت اختصاص یافته است.

حدود ۱۴ درصد از مردم خواسته‌اند که از ۲۰ ژانویه به بعد که ترامپ ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده را برعهده خواهد گرفت، قوانین مهاجرتی را اصلاح کند. این درخواست در حالی از سوی مردم در رده سوم قرار گرفته است که ترامپ اصلاح مهاجرتی را نخستین برنامه‌کاری اعلام کرده بود. این نظرسنجی در واقع نشان می‌دهد اولویت‌های مردم چیست و چه خواسته‌ای از رئیس‌جمهور بعدی آمریکا دارند. یک نظرسنجی جداگانه که در ماه اکتبر صورت گرفته بود نشان می‌داد مهم‌ترین دغدغه مردم آمریکا خدمات درمانی و بهداشتی است. در آن نظرسنجی مردم خواستار ارزان تر شدن داروهای تجویزی و دسترسی بیشتر به شبکه‌ای از پزشکان و بیمارستان‌ها هستند. البته در این نظرسنجی تنها ۳۷ درصد از مردم خواستار لغو قانون خدمات درمانی «اوباما کر» شدند و گفته بودند ترامپ آن‌گونه که قول داده باید عمل کند.

دفنی ساندرز ۵۰ ساله از تنسی یکی از افرادی که برای نظرسنجی رویترز و ایپسوس انتخاب شده، به این خبرگزاری درخصوص اینکه چرا خدمات درمانی را اولین درخواست خود قرار داده است، گفت: واقعا از عهده خرج و مخارج درمان برنمی‌آییم، این معضل ماست. ساندرز که در سال ۲۰۱۱ یارانه خدمات درمانی‌اش به علت بیرون آمدن از محل کارش قطع شده است در حال حاضر مجبور است به‌طور متوسط ماهانه ۳۰۰ دلار بابت بیماری قلبی و دیابتش پرداخت کند. او می‌گوید هر بار که با قانون اوباماکر برای ویزیت به دکتر رفته نزدیک به ۴۵۰دلار پرداخت کرده است. او انتظار دارد در قانونی که ترامپ قول آن را داده است در ماه بیش از ۱۰۰ دلار پرداخت نکند. قانون اوباما بیشتر از ۲۵میلیون نفر دیگر را تحت پوشش خدمات درمانی قرار داد؛ اما این قانون با سایر قوانین موازی دچار سایش و ضعف شده است. یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های بیمه سلامت اوباما این است که اگر بیمه‌ها از دولت سوبسید دریافت نکنند، آنها راسا هزینه‌های بیمه را بالاتر می‌برند. ترامپ از پیش قول داده است که اوباما کر را لغو می‌کند و قانونی را که بهتر کارکرد داشته باشد، جایگزین خواهد کرد. اوباما نیز در هفته گذشته گفت: قانون جدیدی که ترامپ مدنظر دارد اگر همین مقدار افرادی را که تحت پوشش هستند، در نظر بگیرد، وی از آن حمایت خواهد کرد.

به پرزیدنت ترامپ عادت کنید

یکی از پرسش‌های نظرسنجی رویترز و ایپسوس درخصوص این بود که آیا نتیجه انتخابات را پذیرفته‌اند که در این خصوص ۸۵ درصد مردم گفته‌اند نتیجه انتخابات را قبول دارند و ۶۳ درصد نیز گفته‌اند که از ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ حمایت می‌کنند. این در حالی است که هنوز برخی از شهرهای آمریکا به دلیل انتخاب ترامپ صحنه اعتراض‌های مردمی است و در شبکه‌های مجازی نیز جنبش «ترامپ رئیس‌جمهور من نیست» راه افتاده است. با این حال بسیاری از مردم آمریکا بر این باورند که ایالات‌متحده در مسیر غلطی افتاده است و مردم از ترامپ انتظار دارند تا متفاوت از اعضای حزب جمهوری‌خواه کشور را اداره کند.

در این شرایط اما برخی جمهوری‌خواهان به ریاست‌جمهوری ترامپ امیدوارند و دموکرات‌ها به‌طور کل بدبین هستند. به‌طور کل آمریکایی‌ها اعتقاد دارند که ترامپ درخصوص شرکت‌ها و تجارت و کهنه‌سربازان آمریکایی اقدامات مثبتی انجام خواهد داد و صنایع تولیدی، مسن‌ها و طبقه متوسط نیز از طرح‌های ترامپ منتفع خواهند شد. در این راستا پیش‌بینی می‌شود دگرباش‌ها، زنان، سیاه‌پوستان، لاتین‌تبارها و مردمی که در فقر زندگی می‌کنند در دوران ترامپ بیشترین آسیب را ببینند.

میت رامنی وزیر خارجه می‌شود؟

گفته می‌شود دونالد ترامپ با توجه به اینکه کمتر از ۶۰ روز فرصت دارد تا در کاخ سفید مستقر شود از برنامه‌های خود عقب افتاده است. در حالی که برای پست وزارت امور خارجه ایالات‌متحده تاکنون نام‌های مختلفی پیشنهاد شده و مهم‌ترین آنها جان بولتون، سفیر آمریکا در سازمان ملل در دوران جورج بوش دوم بوده است، با این حال روز جمعه یک نام تازه مطرح شده است. او کسی جز نامزد جمهوری‌خواهان در دوره پیشین انتخابات آمریکا نیست. به گزارش رویترز، میت رامنی قرار است امروز با ترامپ دیدار کند تا نظر خود را درخصوص وزیر شدنش اعلام کند.

یکی از منابع نزدیک به تیم ترامپ با تایید این مطلب گفت که دونالد ترامپ در جلسه امروز قصد دارد تا با وی درخصوص تصدی وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کند. ترامپ پیشتر برای این پست نام‌های زیادی ارائه داده بود از جمله این افراد می‌توان جان بولتون، باب کورکر سناتور تنسی و نیکی هیلی، فرماندار کارولینای جنوبی اشاره کرد. ترامپ، ستاره سابق برنامه‌های تلویزیونی روز چهارشنبه درخصوص نام‌های مطرح شده توییت کرده بود که تنها او می‌داند که فینالیست‌ها برای پست‌های وزارتخانه‌ها چه کسانی هستند.

کورکر روز چهارشنبه در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان اعلام کرد که وی را برای پست‌های مختلفی در نظر گرفته‌اند اما برای وزارت امور خارجه ترامپ احتمالا کسی را به کار بگمارد که در طول دوران کارزار انتخاباتی به وی نزدیک بوده است. ترامپ در حالی میت رامنی را برای این پست در نظر گرفته که وی بارها در طول کارزار انتخاباتی از نامزد جمهوری‌خواهان انتقاد کرده بود. حتی گفته می‌شد میت رامنی ترجیح می‌دهد که جمهوری‌خواهان از نامزدی همچون گری جانسون از لیبرتارین‌ها حمایت کنند. میت رامنی در سخنرانی ماه مارس خود ترامپ را یک کلاهبردار و حقه‌باز معرفی کرده و از مردم خواسته بود به هر کسی دوست داشتند رای بدهند؛ اما به ترامپ رای ندهند. ترامپ نیز بارها در جواب انتقاد رامنی وی را یک بازنده بزرگ معرفی کرده که نتوانسته بود در سال ۲۰۱۲ باراک اوباما را شکست دهد.

فلین، مشاور امنیت ملی ترامپ

در حالی که رایزنی‌ها برای تیم ترامپ همچنان ادامه دارد، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ارشد حلقه رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، می‌گوید دونالد ترامپ، به مایکل فلین، مدیر پیشین اداره اطلاعات وزارت دفاع، پیشنهاد پست مشاور امنیت ملی را داده است. مایکل فلین، با رویکردهای خود در مورد مسائلی مانند ایران، چهره‌ای شناخته‌شده است. ژنرال مایکل فلین، از مشاوران امنیت ملی ترامپ، در جریان کارزار انتخاباتی‌اش بود و یکی از چهره‌هایی است که طی ماه‌های گذشته قویا از نامزد حزب جمهوری‌خواه حمایت کرد.

مشاور امنیت ملی، به‌شکل مداوم با رئیس‌جمهوری آمریکا ارتباط دارد و پست او از جمله پست‌های حساس و تاثیرگذار بر سیاست‌ها و رویکردهای واشنگتن در عرصه بین‌المللی است. این منصب دولتی، نیازی به موافقت کنگره ندارد. آسوشیتدپرس می‌گوید او در میان ارتشیان به‌عنوان فردی باهوش و در ارائه نظراتش، رک ‌و صریح توصیف می‌شود.

فلین در سال ۲۰۱۴ بازنشسته شد. او از منتقدان شناخته‌شده سیاست‌های باراک اوباما و پنتاگون، وزارت دفاع آن کشور، در دوره ریاست‌جمهوری فعلی به‌شمار می‌رود. رویترز می‌گوید: سیاست‌های احتمالی فلین، رویکرد شدیدتری را علیه شبه‌نظامیان افراطی دنبال خواهد کرد. او موافق رویکرد ترامپ در قبال اسرائیل و روابط گرم‌تر و نزدیک‌تر با آن رژیم است. در عین حال از افزایش روابط با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر نیز حمایت می‌کند. مایکل فلین از جمله چهره‌هایی ا‌ست که در برنامه‌های تلویزیونی «راشا تودی» که تلویزیون مورد حمایت دولت روسیه است، شرکت می‌کرد. تا جایی که سال گذشته در جریان میهمانی این شبکه در مسکو، در کنار ولادیمیر پوتین نشست.

گفته می‌شود فلین پیشتر در پنتاگون خواستار ایجاد دفتری شده که قرار بود تمرکز آن روی تهران و پکن باشد. مایکل فلین پیش از آن در ستاد محرمانه «فرماندهی مشترک عملیات ویژه» نیز خدمت کرده است. در آخرین لحظات تنظیم گزارش آسوشیتدپرس خبر داد که جف‌ سس‌شنس سناتور آلاباما از سوی ترامپ به‌عنوان دادستان کل آمریکا و مایک پمپئو به عنوان رئیس سازمان سیا انتخاب شدند.