شکست افراط‌گرایی در اتریش

دنیای اقتصاد: رای‌دهندگان اتریشی به حزب ضدمهاجرتی و ضداتحادیه اروپا «نه» گفتند. به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری اتریش حاکی است که «الکساندر فان در بلن»، نامزد مستقل این انتخابات که مورد حمایت سبزها است نزدیک به ۵۴ درصد آرا را از آن خود کرده است. رقیب راستگرای «فان در بلن» در این انتخابات، نوربرت هوفر از حزب آزادی بود که دیدگاه‌هایی ضدمهاجرت دارد.

سال گذشته نیز انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور برگزار شد که با احتساب برگزاری و ابطال آن، نتیجه آن ماه‌ها به طول کشید. با این حال «هربرت کیکل»، استراتژیست ارشد حزب آزادی، شامگاه یکشنبه به رسانه‌های اتریش گفت مایل است از این فرصت استفاده کند و پیروزی در انتخابات را به «فان در بلن» تبریک بگوید. هاینس کریستین استراخه، رهبر حزب آزادی هم به تلویزیون اتریش گفت که این حزب نتیجه انتخابات را می‌پذیرد و شکایتی در این باره نخواهد داشت، چراکه اطمینان دارد «رای شهروندان در این انتخابات شمرده شده است.»

فان در بلن در خردادماه امسال هم موفق به شکست نوربرت هوفر نامزد حزب آزادی شده بود. اما در شرایطی که تفاوت رای این دو نامزد حدود ۳۱ هزار رای بود، دادگاه عالی اتریش در تیر ماه امسال و در آستانه آغاز دوره جدید ریاست‌جمهوری، حکم به ابطال انتخابات داد. در آن زمان حزب آزادی در حمایت از نامزد خود نوربرت هوفر، دست به دامن دادگاه عالی شده بود و توانست نظر این دادگاه را برای برگزاری دوباره انتخابات جلب کند. در این میان خبرگزاری آلمان هم به نقل از نوربرت هوفر نوشت که او پس از شکست در انتخابات به فعالیت سیاسی خود پایان نمی‌دهد و شش سال دیگر هم در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد خواهد شد. این در شرایطی است که هوفر پس از قبول شکست در انتخابات در صفحه‌ فیس‌بوک خود نوشت: بی‌اندازه اندوهگینم که موفق نشدم. او افزوده است که در صورت پیروزی می‌خواست مراقب اتریش باشد. به گفته‌ هوفر، اکنون همه‌ اتریشی‌ها باید دست به دست هم دهند و همکاری کنند. هوفر همچنین در فیس‌بوک مجددا به رقیب ۷۲ ساله‌ خود تبریک گفته است.

مقام ریاست‌جمهوری در اتریش جنبه تشریفاتی دارد، اما پیروزی حزب راستگرای آزادی به‌ویژه در فضای پس از رای به جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا، می‌توانست احزاب و گروه‌های مخالف مهاجرت و طرفدار جدایی از اتحادیه اروپا را در کشورهای مختلف اروپایی خشنود کند. چنان‌که اگر این حزب در انتخابات روز یکشنبه پیروز می‌شد، با توجه به شکست رنتزی در همه‌پرسی ایتالیا، جریان‌های ضداروپایی در اتحادیه اروپا بیش از پیش تقویت می‌شدند. این احتمال داده می‌شد که پیروزی این حزب راستگرا می‌توانست بر انتخابات سال آینده میلادی در فرانسه، آلمان و هلند نیز اثرگذار باشد. در فرانسه انتظار می‌رود رقابت اصلی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده بین فرانسوا فیون، نامزد راست میانه و مارین لوپن، نامزد راست افراطی باشد.

موضوع پناهجویان در اروپا عنصر مهمی برای پیروزی یا شکست در انتخابات محسوب می‌شود. این موضوع در اتریش نیز به یکی از مسائل کانونی این انتخابات تبدیل شده بود و پوپولیست‌ها امیدوار بودند با استفاده از نگرانی مردم بتوانند در این انتخابات پیروز شوند. پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز باعث شده بود که افکار عمومی جهان انتخابات اتریش را با دقت بیشتری دنبال کنند. در انتخاباتی که در ماه آوریل به همین منظور برگزار شد، در دور اول هوفر نامزد پوپولیست‌ها پیش بود ولی در دور دوم انتخابات که در ماه مه برگزار شد، رقیب او پیش افتاد. اما از آنجا که در دور دوم انتخابات ناهنجاری‌ها و تخلفاتی بروز کرده بود، این انتخابات باطل اعلام شد و اتریشی‌ها فراخوانده شدند که بار دیگر به پای صندوق‌های رای بروند.

الکساندر فان دربلن ۷۲ ساله، پروفسور بازنشسته اقتصاد و از شخصیت‌های مطرح اتریش است که بیش از ۱۰ سال رهبری سبزها را بر عهده داشت و در انتخابات ریاست‌جمهوری به‌عنوان نامزد مستقل وارد صحنه شد ولی از حمایت بسیاری از شخصیت‌های فرهنگی و احزاب میانه در اتریش برخوردار است. او در برابر گسترش افراط‌گرایی یک عامل ثبات سیاسی و حفظ تعادل جامعه به شمار می‌رود که از حمایت احزاب حاکم نیز برخوردار است. دولت اتریش نیز اگر چه در انتخابات نامزد رسمی نداشت و دخالت نکرد ولی مایل بود که رئیس‌جمهور آینده کشور فان در بلن باشد.