دنیای اقتصاد: جانشین اولاند برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۷ مشخص شده است. انتظار می‌رفت تا پایان روز دوشنبه نخست‌وزیر این کشور برای انتخابات ریاست‌جمهوری حضور خود را اعلام کند. با معرفی مانوئل والس حالا سوسیالیست‌ها هم در انتخابات نامزد خود را معرفی کرده‌اند. بر این اساس اوایل روز دوشنبه، رسانه‌های فرانسه اعلام کردند، نخست‌وزیر سوسیالیست این کشور به احتمال فراوان نامزد ریاست‌جمهوری این کشور خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دفتر نخست‌وزیری فرانسه در بیانیه‌ای روز یکشنبه اعلام کرد: مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه دوشنبه در ساعت ۱۷:۳۰ به وقت گرینویچ در ساختمان شهرداری در شهر اوری واقع در جنوب پاریس اطلاعیه‌ای در این باره ارائه خواهد داد. البته دفتر نخست‌وزیری جزئیات بیشتری را در این بیانیه مطرح نکرده است. این اطلاعیه والس پس از انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان فرانسه اعلام می‌شود که در آن فرانسوا فیون، نخست‌وزیر سابق و ۶۲ساله فرانسه به‌عنوان نامزد حزب راست میانه جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی این کشور انتخاب شد. انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه آوریل و مه سال آتی در دو دور برگزار خواهد شد. حزب حاکم سوسیالیست که طبق نظرسنجی‌های کنونی پشت سر جمهوری‌خواهان و حزب راست افراطی «جبهه ملی» قرار دارد، برنامه ریزی کرده تا در ژانویه انتخابات مقدماتی را برای انتخاب نامزد خود برگزار کند و والس یکی از نامزدهای اصلی است. از والس مدت‌هاست که به‌عنوان یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه نام برده می‌شود و جایگاهش به‌عنوان انتخاب احتمالی سوسیالیست‌ها برای انتخابات سال ۲۰۱۷ به دنبال اطلاعیه غیرمنتظره فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری این کشور تحکیم یافته است. اولاند اخیرا اعلام کرد که قصد ندارد برای دومین دوره متوالی نامزد شود.

نظرسنجی که در روز پنج‌شنبه پس از اطلاعیه اولاند برگزار شد نشان داد که رای‌دهندگان سوسیالیست می‌خواهند والس در انتخابات درون حزبی پیروز شده و نامزد این حزب در انتخابات شود. سوسیالیست‌ها باید به شدت تلاش کنند تا محبوبیتی را که به‌دنبال روی کار آمدن اولاند از سال ۲۰۱۲ میلادی تاکنون از دست داده‌اند، مجددا به‌دست آورند. جریان چپ در این کشور به دلیل مسائل اقتصادی و امنیتی جایگاه خود را به‌شدت از دست داده است. این در حالی است که برخی بر این باورند مانوئل والس می‌تواند در انتخابات آتی وجهه جریان چپ را در این کشور حفظ کند.

به نوشته روزنامه ژاپن تایمز والس مشهور به این است که هیچ‌گاه در یک مبارزه میدان را خالی نکرده است، اما انتخابات آتی ریاست‌جمهوری بزرگ‌ترین میدان نبردی است که او قصد دارد در آن حضور پیدا کند. حالا چپ‌ها، پس از اولاند نگاه خود را به نخست‌وزیری که در اسپانیا به دنیا آمده است دوخته‌اند. به نوشته این روزنامه ژاپنی جریان چپ هم به این نتیجه رسیده است که حضور والس در انتخابات می‌تواند آنها را به‌عنوان وزنی تاثیرگذار در انتخابات معرفی کند. به‌رغم اینکه انتخابات آینده رقابت بین محافظه‌کاران و جریان افراطی لوپن است اما سوسیالیست‌ها قصد دارند با عنوان یک نامزد قوی خود را به‌عنوان یک ضلع مهم از مثلث انتخاباتی معرفی کنند. چپ‌ها با پیروزی فرانسوا اولاند در سال ۲۰۱۲ توانسته بودند پس از سال‌ها به کاخ الیزه راه پیدا کنند اما اولاند در این مدت نتوانست نظر افکار عمومی را جلب کند و حتی در چند نظرسنجی میزان محبوبیت وی نسبت به سال اولی که به کاخ الیزه راه پیدا کرده کاهش یافته بود. اما روز یکشنبه این خبر شایع شد که چپ‌ها با نامزدی والس قصد دارند تا طرفداران و حامیان خود را مجددا با روحیه وارد کارزار انتخاباتی کنند، زیرا اولاند در این مدت آنها را ناامید کرده است. برای همین چپ‌ها برای انتخابات مقدماتی شعار «اتحاد» را مطرح کرده‌اند تا با قدرت وارد رقابت با سایر احزاب فرانسه شوند. سیگنال‌های حضور والس البته از یک مصاحبه در هفته گذشته زده شد، درست پیش از اینکه اولاند از انتخابات کناره‌گیری کند. او گفته بود در انتخابات مقدماتی این حزب در ماه ژانویه حضور پیدا خواهد کرد. او در این مصاحبه به‌طور تلویحی اعلام کرده بود که اولاند موجبات شکست سوسیالیست‌ها را در انتخابات فراهم می‌کند. وی قصد دارد با حضور در انتخابات سوسیالیست‌ها را از این فکر که شکست ناگزیر است، نجات دهد.