کبک در شوک

دنیای اقتصاد: در حالی که جهان در برابر اسلام‌هراسی دونالد ترامپ قد علم کرده و به رفتارهای نژادپرستانه رئیس‌جمهوری جدید آمریکا اعتراض می‌کند از همسایه شمالی آمریکا خبر می‌رسد که در پی حمله به یک مسجد در استان کبک ۶ مسلمان کشته شدند. به گزارش سی‌ان‌ان در پی حمله افرادی مسلح به مسجدی در کلان‌شهر کبک دست‌کم ۶ نفر کشته و ۸ نفر نیز زخمی شده‌اند. نخست‌وزیر استان کبک این رویداد را «حمله‌ای تروریستی» خواند.

گفته می‌شود ماموران دو فرد مظنون را در رابطه با این حمله دستگیر کرده‌اند. خبرگزاری آلمان هم به نقل از شاهدان عینی گزارش داد که سه فرد مسلح شامگاه یکشنبه به مسجد «مرکز فرهنگ اسلامی» در شهر کبک، مرکز استان کبک در کانادا حمله کرده‌اند. این حمله مسلحانه حدود ساعت ۸ شب به وقت محلی و هنگامی روی داد که حدود ۴۰ نفر برای شرکت و اقامه نماز عصر در مسجد گرد هم آمده بودند. گزارش‌های رسانه‌ها تاکنون حاکی از آن است که دست‌کم ۶‌نفر در جریان این حمله مسلحانه کشته و ۸ تن نیز زخمی شده‌اند. یک واحد ویژه ضربتی برای مقابله با حمله‌کنندگان وارد مسجد شد و طی عملیات خود توانست دو فرد را دستگیر کند. سایت نشریه کانادایی «لو سولی» گزارش داد که یکی از بازداشت‌شدگان هنگام دستگیری به یک قبضه مسلسل کلاشینکف مسلح بوده است. گفته می‌شود تلاش ماموران برای بازداشت فرد سوم نیز جریان دارد و تمامی خیابان‌های منطقه‌ای که «مرکز فرهنگ اسلامی» در آن واقع است، مسدود شده و تحت کنترل قرار دارد. تا آخرین لحظه تنظیم گزارش نیز خبری از بازداشت نفر سوم منتشر نشده است. دیوید پوآترا، سخنگوی پلیس کبک گفت: «اوضاع تحت کنترل است. ما ساختمان را تخلیه کرده‌ایم و مناطق اطراف را تحت نظارت داریم.»

فیلیپ کیار، نخست‌وزیر استان کبک این رویداد را «حمله‌ای تروریستی» خواند و همدردی خود را با قربانیان این حمله و خانواده‌های آنها ابراز کرد. او شهروندان را فراخواند تا همبستگی خود را با مسلمانان و همچنین مخالفت خود را با هر‌گونه خشونت نشان دهند. همچنین جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا نیز با انتشار پیامی در شبکه توییتر از «حمله‌ای بزدلانه» سخن گفت و آن را به‌شدت محکوم کرد. محمد یانگوئی، رئیس مرکز فرهنگ اسلامی به خبرگزاری آلمان گفته که به درخواست مقامات، اجساد افرادی که در پی این حمله مرگبار جان خود را از دست داده‌اند، شناسایی و هویت آنان را تایید کرده است.

او همچنین تصریح کرد: «این واقعا وحشتناک است. این انسان‌ها هر روز در کمال صلح برای عبادت به مسجد می‌آمدند، حال اما برخی از آنان دیگر نه به خانه‌هایشان برخواهند گشت و نه برای عبادت به مسجد. من شوکه شده‌ام و زبانم از بیان آنچه حس می‌کنم، قاصر است.» طبق اظهارات یانگوئی «مرکز فرهنگ اسلامی» در گذشته نیز چند بار مورد حمله قرار گرفته است. آخرین بار در ماه ژوئن سال گذشته میلادی (۲۰۱۶) بود که افرادی ناشناس در آغاز ماه رمضان «سر بریده یک خوک» را با یادداشتی که روی آن «نوش جان» نوشته شده بود، جلوی در ورودی این مرکز گذاشته بودند.

با این حال درخصوص حمله اخیر، رئیس پلیس کبک در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان تاکید کرده است تحقیقات خود را ادامه خواهند داد و به محض کسب اطلاعات جدیدتر آن را در اختیار رسانه‌ها قرار خواهند داد. در این میان رهبران گروه‌های سیاسی کانادا نیز از طریق شبکه‌های اجتماعی با خانواده‌های کشته شدگان ابراز همدردی و به اتفاق این حمله را محکوم کردند. توییت دفتر نخست‌وزیری کانادا نیز در مطلبی جداگانه با محکوم کردن این حمله تصریح کرد: تنوع نژادی و مذهبی افتخار ما است. مدارای مذهبی برای ما یک ارزش به حساب می‌آید. فیلیپ کیار هم به‌عنوان نخست‌وزیر استان کبک در گفت‌وگو با رسانه‌ها تصریح کرد که جامعه مسلمانان در این استان حضوری فعال و پررنگ دارد و این حمله بی‌معنا هیچ جایگاهی در فرهنگ ما ندارد. او در این گفت‌وگو تاکید کرد که استان کبک از مسلمانان حمایت می‌کند.