تعلیق درگیری ترامپ و قاضی روبارت

دنیای اقتصاد: فرمان ترامپ در دادگاه تجدیدنظر نپیچید. ترامپ که سعی داشت با ارائه فوریت فرمان اجرایی خود را از حالت تعلیق درآورد به مانع دادگاه سانفرانسیسکو برخورد. حالا این دادگاه از دو طرف خواسته است تا ادله خود را برای قبول یا رد این فرمان ارائه دهند.

به گزارش سی‌ان‌ان دایره نهم دادگاه تجدیدنظر فوریت رفع تعلیق دستور ترامپ را نپذیرفت و تا روز دوشنبه ورود و خروج در این کشور بر مبنای دستور قاضی روبارت خواهد بود. درخواست تجدیدنظر دولت آمریکا به نمایندگی از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا، وزیر امنیت داخلی و وزیر امورخارجه ثبت شده بود. ترامپ روز پیش از دادگاه تجدیدنظر در چند توییت به‌شدت نسبت به لغو دستور خود واکنش منفی نشان داد و وعده داد که به زودی فرمان خود را از تعلیق خارج خواهد کرد. در این‌باره اما رویترز گزارش داد که یک دادگاه فدرال در سانفرانسیسکو با درخواست «تجدید‌نظر فوری» دولت دونالد ترامپ درباره محدودیت‌های مهاجرتی مخالفت کرده است. وزارت دادگستری آمریکا شامگاه شنبه با ارائه لایحه فوری استیناف، خواستار تجدید‌نظر در حکم قاضی فدرال در ایالت واشنگتن شده بود اما دادگاه تجدید‌نظر در سانفرانسیسکو بامداد یکشنبه اعلام کرد دو طرف باید تا عصر دوشنبه (به وقت محلی) مستندات بیشتری ارائه کنند. احتمال دارد این دادگاه در این روز با بررسی ادله‌ دو طرف رای خود را صادر کند. سی‌ان‌ان می‌گوید با رد فوریت تجدیدنظر از سوی دادگاه سانفرانسیسکو هنوز دستور قاضی روبارت برای ورود و خروج اتباع ۷کشور تا روز دوشنبه معتبراست.

در واقع این روز می‌تواند روزی حیاتی برای دو طرف درگیر باشد. تکلیف فرمان ترامپ در حالی امروز مشخص خواهد شد که شکست ترامپ در این دادگاه می‌تواند کاخ‌سفید را در برابر دستگاه قضایی این کشور به عقب براند. ترامپ در این چند روز با حمله به دستگاه قضایی خواسته است طرفداران خود را در مقابل قوه قضائیه قرار دهد اما دستگاه قضایی می‌گوید که فرمان ترامپ می‌تواند به چهره آمریکا در مجامع عمومی و بین‌المللی آسیب وارد کند. دستور قاضی روبارت که خود منصوب جورج بوش دوم بوده است در واقع پاتک یک قاضی نزدیک به ‌جمهوری‌خواهان به ساختارشکن کاخ‌سفید است. روبارت بر این باور است که فرمان ترامپ موجب شده است تا افرادی که مقیم آمریکا هستند و در مشاغلی همچون آموزش و پرورش، تجارت و پزشکی حضور دارند آسیب ببینند. روبارت می‌گوید که این فرمان به آزادانه سفر کردن اتباع ۷ کشور ممنوع‌الورود خدشه وارد کرده است. با وارد شدن به فاز درگیری، بین دستگاه قضایی و دستگاه اجرایی، ترامپ پیش‌بینی کرد که پیروز نهایی آنها هستند زیرا آنها سعی می‌کنند آمریکا را امن کنند. وزارت امنیت داخلی این کشور هم اعلام کرد که فعلا ورود و خروج افراد براساس رای دادگاه سیاتل است اما مانع از بازرسی آنها نمی‌شود.

فرمان اجرایی و گزارش یک اختلاف

با فرمان اجرایی ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود اتباع ۷ کشور دردسرهای فراوانی برای آمریکا و ساکنان این کشورها ایجاد شده است. همچنین این فرمان موجب شده است تا مردم این کشور در اعتراض‌های متوالی خواهان لغو این دستور شوند. از سویی دستور قاضی روبارت مبنی بر لغو فرمان ترامپ سبب‌ساز درگیری بین دستگاه اجرایی و قوه قضائیه این کشور شده است. اما این شکاف تنها بین نیروهای قضایی و اجرایی نبوده است. روزنامه واشنگتن‌پست می‌گوید که در داخل کابینه نیز اختلاف‌ها بر سر این فرمان بسیار بالا بوده است. به نوشته این روزنامه روزهای ۲۸ و ۲۹ ژانویه، زمانی که معترضان به دلیل فرمان اجرایی رئیس‌جمهوری آمریکا در خیابان‌ها و فرودگاه‌ها گرد هم آمده بودند، جان‌اف کلی، وزیر امنیت داخلی آمریکا و مردی که قرار بود دستور اجرایی ترامپ را اجرا کند، طرحی در سر خود داشت.

او قصد داشت راه را برای افرادی که از این ۷ کشور گرین‌کارت داشتند اما ورودشان به آمریکا ممنوع شده بود، باز کند اما در این میان یک نفر سرسختانه مخالفت می‌کرد؛ او کسی جز استیفن بانن مشاور ارشد ترامپ نبود. او از کلی خواسته بود هرگز در این مورد بحث نکند. بنا به گفته دو تن از مقامات دولتی، کلی که با این نوع مواجهه آشنا بود درخواست بانن را نپذیرفت و با آن همراهی نکرد. همین امر اما موجبات یک مذاکره سفت و سخت را درون کاخ سفید فراهم کرد و در نهایت در ۲۹ ژانویه قرار بر این شد افرادی که از این ۷ کشور دارای گرین‌کارت هستند می‌توانند به آمریکا ورود پیدا کنند.

دو منبع این خبر به واشنگتن‌پست می‌گویند که بانن در نیمه‌های شب ۲۸ ژانویه به دفتر «کِلی» رفته بود تا یک پیغام به وی دهد. بانن در واقع قصد داشت تا مانع از اجرای طرح کلی شود اما کلی زیر بار آن نرفته بود. با این حال شان اسپایسر، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید با رد این مطلب به خبرنگار واشنگتن‌پست گفته است که اخبار منابع شما از اساس غلط است و بانن هرگز در تاریخ ۲۸ ژانویه به منظور دیدن کلی به وزارت امنیت داخلی نرفته است. اسپایسر اما تصریح می‌کند که بانن و کلی در تاریخ ۲۷ ژانویه با هم دیدار داشته‌اند و دیدار دیگر آنها به همان ۲۹ ژانویه بازمی‌گردد.

این در حالی است که دو منبع یاد شده به این روزنامه گفته‌اند که درگیری این دو شدید بوده است. گفته می‌شود اختلاف بین این دو به روحیه نظامی‌گری بانن برمی‌گردد. کلی به حالت تهدید به بانن گفته است: آقا من در زنجیره دستورهای شما قرار ندارم. بانن یک فرد نظامی و از اعضای سابق نیروی دریایی ایالات‌متحده است. کلی تصریح کرده است به‌رغم اینکه بانن مقام بالایی در کاخ سفید دارد و مشاور ارشد رئیس‌جمهوری آمریکا است اما تاکید کرده است که در زنجیره فرمانی وی قرار ندارد و دستورات را به‌طور مستقیم از خود رئیس‌جمهوری دریافت می‌کند. دو منبع واشنگتن پست تاکید کرده‌اند که درگیری بین این دو به همین‌جا ختم نشده است و آنها فردای آن روز هم مجادلات زبانی داشته‌اند.

برای فرمان اجرایی ترامپ و نحوه اجرای آن افراد دیگری هم در جلسه کاخ سفید حضور داشته‌اند. منابع واشنگتن‌پست می‌گویند که در روز ۲۷ ژانویه (روز اعلام فرمان ترامپ) مایکل فلین مشاور امنیت ملی آمریکا، دونالد مک‌گان مشاور کاخ سفید، استیفن میلر مشاور سیاسی ارشد کاخ سفید و جیمز متیس وزیر دفاع این کشور هم حضور داشتند. یکی از مقامات کاخ سفید و یکی از مقامات دولتی به واشنگتن‌پست گفته بودند که برخی از اعضای کابینه متفق‌القول اعتقاد داشتند که این فرمان موجب صدور شکایت زیاد علیه دولت خواهد شد و عقل سلیم حکم می‌کند که دارندگان گرین کارت را از این امر مستنثی کنند. در این زمینه بانن و میلر از طرح کاخ‌سفید (ورود گرین‌کارتی‌ها هم ممنوع) حمایت می‌کردند.

این دو می‌گفتند تا زمانی که ترامپ همه نیروهای خود را مستقر نکرده است باید از ورود همه افراد این ۷ کشور به آمریکا جلوگیری کرد. اما به گفته یکی از مقامات کاخ‌سفید نظر فلین در این درگیری به اعضای کابینه نزدیک بود. فلین در این جلسه گفته است: نیازی نیست که این افراد (گرین کارتی‌ها) را در یک موقعیت سخت قرار دهیم. یک روز پس از این جلسه رینس پریبوس رئیس کارکنان کاخ سفید با مقاماتی که در این دستور دخیل بودند، جلسه برگزار کرد و در نهایت قرار بر این شد که فرمان ترامپ با مقداری اصلاحات به اجرا درآید. کارشناسان می‌گویند این نخستین درگیری بین اعضای تیم ترامپ نشان می‌دهد که مردان اجرایی رئیس‌جمهوری آمریکا با چهره‌های شاخص کاخ سفید اختلاف‌نظر دارند و ممکن است همین امر به فرسودگی دولت ترامپ بینجامد.

ایران به کشتی‌گیران آمریکایی ویزا می‌دهد