سایه روس گیت بر سر ترامپ

دنیای اقتصاد: آیا واترگیتی دیگر در راه است؟ با اخراج کومی از سوی ترامپ حالا این خطر از سوی کاخ سفید احساس می‌شود که وی ممکن است با اطلاعاتی که از ترامپ و یاران وی دارد، واترگیتی دیگر را رقم بزند. در این زمینه اما رئیس‌جمهوری آمریکا به رئیس سابق اف‌بی‌آی هشدار داده است که با رسانه‌ها گفت‌وگو نداشته باشد. توییتی که ترامپ منتشر کرده اتهامات جدیدی علیه او ایجاد کرده مبنی بر اینکه او مکالمات کومی را مخفیانه ضبط کرده و تلاش دارد مردی را که در تحقیقات مرتبط با کمپین وی با روسیه شرکت داشت، ساکت کند.

به گزارش رویترز، دونالد ترامپ جمعه در پیامی توییتری تلویحا تهدید کرد که چنانچه جیمز کومی، مدیر سابق اف‌بی‌آی محتوای تماس‌هایش میان خود و رئیس‌جمهوری آمریکا را منتشر کند دولت واشنگتن نیز نوارهایی از مکالمات وی را پخش خواهد کرد. رویترز نیز در ادامه با زیر سوال بردن این تهدید گزارش داد، هنوز مشخص نیست که چنین نوارهایی اصلا وجود خارجی داشته باشد.

منتقدان تاکید دارند که اقدام رئیس‌جمهوری آمریکا در اخراج جنجالی رئیس اف‌بی‌آی آن هم در شرایطی که این آژانس تحقیقاتی را درباره اتهام مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا در دست داشت، کار اشتباهی بوده است. نیویورک‌تایمز در این‌باره نوشت: دونالد ترامپ ماه ژانویه از جیمز کومی خواسته بود تا به او اعلام وفاداری کند و کومی نیز از این اقدام سر باز زده بود.

چنین درخواستی جایگاه رئیس اف‌بی‌آی را به‌عنوان یک مامور اجرایی مستقل زیرسوال می‌برد و این گمانه‌زنی را ایجاد می‌کند که ترامپ پا را از حیطه اختیارات خود فراتر گذاشته است. دونالد ترامپ جمعه در یک پیام توییتری دیگر نوشت: بهتر است جیمز کومی قبل از آنکه شروع به افشاگری برای مطبوعات کند امیدوار باشد که نوارهایی از گفت‌وگوهایش وجود نداشته باشد.

در همین حال ترامپ در مصاحبه با فاکس نیوز تاکید کرد که او از کومی نخواسته بود تا اعلام وفاداری کند بلکه از مدیر وقت اف‌بی‌آی خواسته بود تا صادق باشد. ترامپ همچنین گفت: درباره وجود چنین نوارهایی صحبت نخواهد کرد. شبکه خبری سی‌ان‌ان هم به نقل از منابع مطلع گزارش داد، جیمز کومی از بابت نوارهایی که ترامپ ادعا می‌کند،هراسی ندارد. مارک وارنر، دموکرات ارشد کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا نیز به ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: اگر چنین نوارهایی وجود خارجی داشته باشند، کنگره آنها را بررسی خواهد کرد.

در همین حال شان اسپایسر، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، گزارش‌ها مبنی بر اینکه ترامپ ماه ژانویه در جریان یک مراسم خصوصی شام در کاخ سفید به کومی فشار آورده بود تا به او اعلام وفاداری کند را رد کرد. نیویورک‌تایمز می‌نویسد: مدیر اف‌بی‌آی در واکنش به رئیس‌جمهوری فقط قول صداقت داده بود نه وفاداری. تحقیقات اف‌بی‌آی و همچنین کنگره درباره آنچه ادعا می‌شود مداخله روسیه در روند سیاسی آمریکا است، مایه آزار رئیس‌جمهوری آمریکا بوده است. اسپایسر در کنفرانس خبری روز جمعه به سوالات خبرنگاری درباره اینکه آیا ترامپ در کاخ سفید محاوره‌هایش را به‌طور مخفیانه ضبط کرده است، پاسخ
نداد.

اسپایسر گفت: پیام‌های توییتری ترامپ تهدیدی علیه مدیر سابق اف‌بی‌آی نبوده است. او در برابر سوال‌های متعدد خبرنگاران گفت: رئیس‌جمهوری چیزی برای اضافه کردن ندارد. توییت او به خودی خود گویا است. این در شرایطی است که اظهارات ترامپ بار دیگر باعث مقایسه دولت او با دولت ریچارد نیکسون شده، چون نیکسون هم محاوره‌ها در کاخ سفید را مخفیانه ضبط می‌کرد؛ کاری که باعث تسریع سقوط دولت او شد.

اعضای ارشد حزب دموکرات در کمیته‌های قضایی و نظارتی مجلس نمایندگان روز جمعه در نامه‌ای به کاخ سفید خواستار دریافت کپی هرگونه نوار مرتبط با این ماجرا شدند. جان کانیرز و الایجا کامینگز، در نامه خود اشاره کردند که مرعوب کردن یا تهدید یک شاهد بالقوه (یعنی کومی) با هدف دخالت، به تاخیر انداختن یا جلوگیری از شهادت رسمی جرم است. همزمان خبر می‌رسد که کومی دعوت برای ارائه شهادت در کمیته اطلاعاتی سنا را رد کرده است. سنا از کومی خواسته بود که روز سه‌شنبه در کنگره حضور پیدا کند.

سی‌ان‌ان می‌نویسد با تهدید کومی از سوی ترامپ دوباره کاخ سفید دچار یک هرج و مرج شده است. ترامپ تقریبا همزمان با اینکه سالی یتز کفیل سابق دادستان کل در سنا درباره مایکل فلین شهادت می‌داد، کومی را از سمت خود برکنار کرد. مایکل فلین متهم به ارتباط با روس‌ها است. گفته می‌شود ترامپ از سوی نیروهای سابق کاخ سفید مبنی بر استفاده از فلین به‌عنوان مشاور امنیت ملی هشدارهایی دریافت کرده بود، اما وی بی‌توجه به این هشدارها فلین را به این سمت منصوب کرد.

برخی از اعضای ترامپ متهم به ارتباط‌گیری با روس‌ها هستند. در این میان می‌توان به افرادی همچون جف سشنز، دادستان کل آمریکا که گفته می‌شود نقش عمده‌ای در اخراج کومی داشته است، اشاره کرد. جمهوری‌خواهان اما تنها در این پرونده تحت فشار نیستند. در حالی که مجلس نمایندگان آمریکا با درخواست ترامپ مبنی بر لغو اوباماکر موافقت کرده، فشارها علیه این حزب افزایش یافته است. برای لغو کامل اوباما کر، سنا نیز باید چراغ سبز نشان دهد. آشفتگی‌های اخیر سیاسی موجب شده است این حزب بیش از پیش تحت فشار باشد.

در روزهای اخیر اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با حضور در ایالت‌های خود سعی کرده‌اند تا اذهان عمومی را برای جایگزین اوباماکر آماده کنند، اما به نظر می‌رسد این اقدامات مخالفانی جدی هم دارد. به‌عنوان مثال تام مک‌آرتور از نیوجرسی که نقش قابل توجهی در لغو اوباماکر در مجلس نمایندگان داشته، در سخنرانی خود از سوی یکی از مخالفان ترامپ مورد حمله قرار می‌گیرد. همچنین تیم والبرگ از میشیگان با شعار تند مردم روبه‌رو شده است. در ویرجینای غربی یک خبرنگار به‌دلیل اینکه از تام پرایس در مورد اوباماکر سوالات متعددی پرسیده بود از سالن کنفرانس خبری اخراج می‌شود.

به نظر می‌رسد با تحولات اخیر جمهوری‌خواهان به گردنه سختی رسیده‌اند. فشار افکار عمومی برای لغو اوباماکر و در این اواخر نیز توییت تهدیدآمیز ترامپ برای کومی هرج و مرج را در واشنگتن حاکم کرده است.