دنیای اقتصاد: دادگاه عالی برزیل انجام تحقیقات درخصوص اتهامات وارده به میشل تامر، رئیس‌جمهوری کنونی این کشور را تایید کرد؛ اتهاماتی دال بر اینکه تامر با دادن رشوه به‌عنوان حق‌السکوت به یکی از شاهدان در رسوایی فساد مربوط به شرکت نفت پتروبراس، موافقت کرده است. به گزارش اسپوتنیک، دیلما روسف، رئیس‌جمهوری سابق برزیل در وب‌سایت رسمی خود نوشت: «در حال حاضر تنها راه خروج از این بحران برگزاری یک انتخابات مستقیم است. انتخابات غیرمستقیم نمی‌تواند به نجات کشور از بحران عمیقی که در آن گرفتار شده کمک کند.» پس از آنکه روزنامه برزیلی اوگلوبو گزارشی منتشر کرد و در آن مدعی شد که به نوار صوتی دست یافته‌ایم که ثابت می‌کند میشل تامر درخصوص پرداخت حق‌السکوت به ادواردو کانها، قانون‌گذار محبوس برزیلی صحبت می‌کرده، اتهامات علیه تامر جدی‌تر شد. تامر انجام هرگونه کار خلاف و اشتباهی را رد می‌کند.

پس از آنکه روسف در سال ۲۰۱۶ میلادی به اتهام سوءاستفاده از بودجه دولتی استیضاح شد تامر به‌عنوان جانشین وی منصوب شد. اگر تامر نیز استیضاح شود پست ریاست‌جمهوری تا زمان برگزاری انتخابات که برای اکتبر ۲۰۱۸ برنامه‌ریزی شده است به رئیس‌ مجلس واگذار می‌شود. بنابر شهادتی که روسای شرکت‌های تجاری در دیوان عالی برزیل طرح کرده‌اند، میشل تامر، رئیس‌جمهوری از سال ۲۰۱۰ تا امروز میلیون‌ها دلار رشوه دریافت کرده است. اگر چنین شهادت‌هایی با مدارک و تحقیقات قضایی تایید شود بحران جدی برای تامر در پی خواهد داشت؛ کسی که با رای عدم صلاحیت به دیلما روسف، رئیس‌جمهوری برکنار شده به قدرت رسید، هر چند تامر رسما چنین ادعاهایی را تکذیب کرده و قسم خورده بی‌گناهی خود را اثبات کند.

اتهام جدید دریافت رشوه علیه تامر در حالی طرح می‌شود که او هم اکنون هم در پرونده‌ای دیگر به علت صدور فرمان پرداخت حق‌السکوت هنگفت به یکی از شاهدان پرونده فساد مالی، تحت بازرسی و تحقیق قضایی است. جوسلی باتیستا، رئیس کمپانی جی‌بی‌اس برزیل، ادعا کرده تامر در هفت سال گذشته (از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷) رقمی حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار برای فعالیت‌های انتخاباتی و جذب متحد پول دریافت کرده است. مدیر دیگری مدعی شده حلقه نزدیک به تامر در سال ۲۰۱۴ رقمی حدود ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار در قالب کمک به ستادها و کارزارهای انتخابات دریافت کرده است. بنابر این شهادت‌ها دو رئیس‌جمهوری پیشین برزیل، دیلما روسف و لولا داسیلوا هم در قالب کارزارهای انتخاباتی و حزبی رقم‌های نجومی از سوی شرکت‌های بازرگانی دریافت کرده‌اند. آن طور که ادعا شده لولا داسیلوا حدود ۵۰ میلیون دلار و دیلما روسف، رئیس‌جمهوری برکنار شده‌ای که اکنون معاونش، میشل تامر جای او را گرفته، حدود ۳۰ میلیون دلار دریافت کرده است. این دو رئیس‌جمهوری سابق برزیل هم از ماه‌ها پیش به اتهام فساد و سوءاستفاده از قدرت مواجه شده‌اند و تحقیقات پلیس و دادستان‌ها درباره آنها همچنان در جریان است.